BasBQ
Beef en Steak

Spareribs, maakte ik me hier zo druk om?

Rox92

Vuurmaker
Berichten
98
Goedendag allen,
Na jaren een "traditionele" bbqer te zijn dacht ik tijd voor het echte werk. Ik en mijn vrouw vinden spareribs altijd erg lekker, maar die voorgegaarde spareribs zijn natuurlijk 3 keer niks.

Hierbij een kort verslag hoe het gegaan is.

Als eerste lekker de spareribs in de rub gezet. Ik heb de rub zelf gemaakt naar recept van noskos waarbij ik cajenne poeder heb verdubbeld. Ik hou wel van wat pit. Ja jullie zien het goed. Het zijn er twee, en helaas past er maar 1 op de bbq. De andere heb ik maar in de oven gedaan. Weggooien is ook zonde en gelijk vergelijkingsmateriaal of de bbq wel echt lekkerder is :unsure:
IMG_20230716_112727.jpg


Daarna de bbq klaargemaakt volgens de Minion methode van noskos en wat kersen rookhout toegevoegd (staat niet op de foto, was het bijna vergeten).
IMG_20230709_124230.jpg


Even wachten tot het warm is en de ribs kunnen er op! Wat ik wel lastig vond is dat als je de deksel open maakt de temperatuur gigantisch daalt. En met het koude vlees er in duurt het lang voordat hij op temperatuur is. Daarom deze stap 3 en een half uur gedaan. Iemand tips om dit in het vervolg te voorkomen ? Maar na 3.5 uur lag hij er dan zo uit. Prima resultaat al zeg ik het zelf.
IMG_20230716_152913.jpg


Toen de volgende stap, lekker ingepakt, kolen bijgevuld en hup er weer op. Na een uur en 15 minuten weer uitgepakt en op de bbq gelegd en na een half uurtje uitharden lag hij er zo bij.
IMG_20230716_171519.jpg


Toen afgelakt met een neutrale bbq saus (de rub had tenslotte al de pittige smaak) en een half uurtje verder waren ze ein-de-lijk klaar om op te eten.

IMG_20230716_173744.jpg

IMG_20230716_173858.jpg

Het eindresultaat waren volgens mij en mijn vrouw de lekkerste spareribs ooit. Niet alles ging goed, maar ach dat mag de pret niet drukken. Het smaakte prima.

Mijn vrouw vroeg direct en wat word het volgende stuk vlees?
 
mooi resultaat, maar nu zijn we wel benieuwd naar de vergelijking tussen oven en bbq!!
bij elke bereiding leer je weer iets bij, lekker blijven oefenen!!
 
Dat is toch prima gegaan? Nu heb je wellicht meteen een reden om een grotere BBQ te kopen ;) Je wilt natuurlijk wel samen genieten van de ribs van de BBQ :)
 
mooi resultaat, maar nu zijn we wel benieuwd naar de vergelijking tussen oven en bbq!!
bij elke bereiding leer je weer iets bij, lekker blijven oefenen!!
Helemaal vergeten! Die van de bbq waren uiteraard het lekkerste. Vond ze gek genoeg uit de oven wat droger geworden. Ook miste ik wel de smaak van het rookhout.

Dat is toch prima gegaan? Nu heb je wellicht meteen een reden om een grotere BBQ te kopen ;) Je wilt natuurlijk wel samen genieten van de ribs van de BBQ :)
Absoluut! Viel me alles mee eigenlijk. Ik ben al aan het kijken op marktplaats voor een grotere :ROFLMAO:
Kan ik mooi de show stelen op de volgende familie bbq 😎
 
Ziet er heerlijk uit! In een rekje had je ze wel beide kunnen maken op de bbq dan staan ze rechtop. Ikea dekselhouder voldoet prima.
 
Helemaal vergeten! Die van de bbq waren uiteraard het lekkerste. Vond ze gek genoeg uit de oven wat droger geworden. Ook miste ik wel de smaak van het rookhout.


Absoluut! Viel me alles mee eigenlijk. Ik ben al aan het kijken op marktplaats voor een grotere :ROFLMAO:
Kan ik mooi de show stelen op de volgende familie bbq 😎
Dat is slim. Ik heb hier een Weber 57 staan die ik ooit voor € 30,- heb opgehaald. Deze moest ik wel flink schoonmaken maar we zijn nu 5 jaar verder en hij werkt nog steeds. Mijn zoontje heeft hem alleen omgegooid dus hij is wat krom haha. Na de zomer tijd voor een nieuwe.
 
Ziet er heerlijk uit! In een rekje had je ze wel beide kunnen maken op de bbq dan staan ze rechtop. Ikea dekselhouder voldoet prima.
Top! Dat is een goede tip. Heb wel de rekjes van de bekende merken gevonden maar die zijn al gauw 30 euro. Dat werd me te gortig. :ROFLMAO:

Dat is slim. Ik heb hier een Weber 57 staan die ik ooit voor € 30,- heb opgehaald. Deze moest ik wel flink schoonmaken maar we zijn nu 5 jaar verder en hij werkt nog steeds. Mijn zoontje heeft hem alleen omgegooid dus hij is wat krom haha. Na de zomer tijd voor een nieuwe.
Er kan ook weinig stuk aan. Desnoods een nieuw rooster als het echt vies is maar dat is nog altijd goedkoper dan een nieuwe!
 
Prima en ook lekker zo te zien. Goede poging!
 
Een top gerecht , en mooi compliment van je vrouw!
Tip! Koop een Bbq dagboek en schrijf gelijk alles op nu je het nog weet.
Want er gaan nog vele recepten volgen.

O ja vrienden , soms lijkt voor jou iets zo natuurlijk omdat je het rekje van Ikea gebruik, of stoommandje ik heb zelf op de kinderafdeling het pannesetje gekocht om heerlijke sausjes en gerookte spullen in te maken.
Er zijn altijd vrienden die de tip kunnen gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan