Beef en Steak

Spareribs Low-and-Slow

ArjanVr

Tondelzoeker
Gisteren een hernieuwde poging om Spareribs te bereiden op mijn Weber. Laat ik beginnen met 2 foto's van het eindresultaat:

y4mjZZnCV1lvPs5MUZvG5S6tma9Cv8lAN-ZNKhzaJcooMdp5adcuSuzdZzrJLXTRgj_pQ1bjDztLbZOmSVmKg3TlG81V-1vw4nLXy2dbuWZlt0FFVgh11s4IBtFswyIexSk59vXLxSAwluXVjw4qeVgXtAGuplCKkGgbtZ1oyaI3B7f-LtZdenq1yZxGwO4HJ0CQq-0ja17z6ZZouhmn2caXA

y4mbYS4KgELrCXH_RIW6Uv0eZ-JEbTSnylBsUnz0fSrqtmi67jr6rCppQT10-slHbSL6evf8bcVp-IPKNgf057xq6JXWLUHLV-Yg9YFYiGHpJNHjusFpPbh3Ev3a9zN5aCyaJhQJ1GcwZIHrRjIVN0BsHb_06ShvOGMs2xbVLSkgYrqIjGksJugV9nE-G-gM1tkTNi3zSlsCQlxkuFk1eUeWA

Ik heb dit keer de Spareribs met ketting gebruikt van BBQuality (link). Ik ben begonnen met het klaarmaken van mijn Weber volgens de Snake methode:

y4mdx79NAee1PmRL064gyC_nbKxonLYITfEa9Ufag-yJJtlRJUN3fDSzHIfqu4RCjl6ohKvhAkXFB5s09oQSrhMw77efVGBxekTIPLxEmFJnSDJ7EJMC27YQrvON-eBkKMAv1Aj-eax1NIvG2I03edLCVzVXBbnRcD0C4RVsezY01dnLtaYmsjGdJLG2n1bpBrv6vxVxC21m3n22xd1kti38w

Hierna de spareribs in de rub gezet, dit keer de BBQuaility All-Purpose-Rob gebruikt:

y4mjmu2J27gQvQDuU1HOEwJ3glY6QVcKf74c8z7dftPgd5fZkm-Jw3LKajLAJ0x-_u93pR2jL9H6GPYNFgQk-__BdcLISfyTgNVyb-RUERbxVZjEgLp2BGR6hF4HphW4B-RHzWLoW_Nl519sWwt7sr7sExTsPHGWAfsFrkDadGWhpfdy0zbr2zzvkMjpSc_7M5taxV6ua5PfpupFhUODnNo9Q

Hierna de bereiding gedaan volgens de 3-2-1 methode. In het begin wat problemen om de temperatuur goed te krijgen bleek een rijtje extra kolen nodig te zijn. Nadat ik deze had toegevoegd bleef de tempratuur stabiel tussen de 115-120 graden met enkele uitschieters naar 125 graden.

y4mi9w2IIK292QPynibw53YFyGD17M1ABKAUsAr2tofosdNc310NaHE5qq6cf_J_-IP5ACB6yCk-kIpt9GLHsmsrxyzi2jehBKKpgdgeEsuYr8NCjRI5tXX5nZmRI2wfuKoSxhMNjd_e9H87346qpG2c_mSsOu4XJUjpnQ1J8HL2qffB2vFkXXR3fn7vEV9fOBWn2o9ne0U-xUKe9hld9mQYA

Na 3 uur de spareribs ingepakt in aluminiumfolie en besprenkelt met appelsap. Na ongeveer 1 uur en 45 minuten beide ribs weer uitgepakt en ze met de Noskos BBQ Saus ingesmeerd. Dit na een half uurtje nogmaals herhaald en na 1 uur heb ik ze eraf gehaald en had ik het eindresultaat zoals hierboven bereikt. Van deze momenten vergeten foto's te maken.. (leerpuntje voor de volgende keer ;))

Naar aanleiding van deze poging had ik nog wel de volgende vragen:

1. Ik had was gezocht en mijn ribs kwamen qua tempratuur niet veel hoger dan 70-75 graden aan het eind van de sessie. Ondanks de lage tempratuur valt het vlees wel van het bot af dus dan neem ik aan dat de gaarheid wel op orde is. Is de lagere tempratuur een probleem?
2. Hoewel ik geen rookhout had toegevoegd dit keer (de eerdere poging met Hickory Hout) was qua smaak niet top, dus dit keer zonder rookhout maar ondanks dit gegeven vind ik het vlees aardig rood. Iemand een verklaring hiervoor?

De eerste stap op mijn to-do lijst is over te stappen op de Ecobrasa briketten om zodoende een stabieler temperatuur verloop te krijgen gedurende dit soort lange sessies.

Als het vlees 75 graden dan is varken goed gaar hoor.
ligt er ook aan welk stuk varken je neemt, een varkens ribrack of een karbonade ervan wil ik redelijk rose hebben zo'n 57-59 graden Celsius
of beenham 60 en varkenshaas 59 graden C, het soort varken is ook belangrijk, een iberico filetstuk gaat hier maar tot 56 graden C.
de Low & Slow stukken buiten beschouwing gelaten, die gaan natuurlijk naar of door de 90 graden, maar dat is voor de malsheid en niet voor de gaarheid, procureur op 75 graden vind ik ook heerlijk, is alleen iets meer knagen.;)

Mooie ribbels hoor:)

Laat ik beginnen met je te feliciteren met het mooie resultaat.

als jij de temperatuur in de ketel tussen de 115 en 125 C weet te houden dan heb je het fantastisch gedaan. Dit lukt de meesten hier niet (maakt ook niet heel veel uit omdathet vlees heel vergevend is). Als de kern van je vlees 70-75 C is dan is het vlees gewoon gaar (dat was het al rond de 60C). Over de rode kleur hoef je dan geen zorgen te hebben. De kleur komt van de myoglobine in het vlees en de gassen in je bbq, er hoeft geen rookhout in de bbq.
Maar rookhout is natuurlijk wel de extra dimensie aan de smaak van je vlees.Gooi volgende keer gewoon een hand geweekte snippers over de briketten, dat zal een lichte rooksmaak geven die je vast bevalt.
gebruik appel of kersen die zijn lekker bij ribs.
succes de volgende keer.

De ribbels zien er erg lekker uit goed gedaan hoor
Ik meet de ribbels eigenlijk nooit op

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Als je de 3-2-1 methode gebruikt dan is het eigenlijk altijd goed. Ik meet de temp van de ribs zelf nooit, BBQ zelf probeer ik onder de 120 te houden, wat over het algemeen goed gaat. Iets wat waarschijnlijk tussen mijn oren zit, maar heb het idee dat er dan meer rook in trekt, de rook rand is dan ook goed zichtbaar.

Wat Frits al zei, snippers op je briketten gaat je hier sowieso in helpen.

Ik hanteer tot nu toe altijd de 3-2-1 methode en kijk niet naar de temp. Die van jou zien er heel erg lekker uit!

Terug
Bovenaan Onderaan