Beef en Steak

Spareribs bij een restaurant

Eddeped

Pitmaster
Ik had gisteren een familiedag met als afsluiting eten in een restaurant in Ruinen. Op de kaart stonden gerookte yucatan en gemarineerde spareribs, wat dat ook mag betekenen. De tijd dat ik weer spareribs in een restaurant bestel duurt nog wel even. Maar dat weerhield andere familieleden er niet van om ze wel te bestellen. Voor mij mooi een kans om ze toch even te proeven. Wat ik al dacht klopte natuurlijk, gerookt moet eigenlijk gekookt zijn. Smaak was wel goed, maar het vlees is gewoon niet zo sappig als wanneer hij echt 4 of 5 uur op een bbq gelegen had. Het is dat ik er geen zin in hebt om zelf een restaurant te beginnen, maar de dag dat er een echt goed restaurant komt met echte goede spareribs die smaken zoals wij het willen moet nog komen.

het is algemeen bekend dat de spare ribs hier bijna overal worden voor gekookt.
ik bestel ze daarom ook nooit

De vloek van een echte barbecuer: je kan nooit meer buiten de deur goede Spareribs eten

Nou snap ik ook waarom ik ze nooit echt lekker vind  ;D.
Dus moet ik ze zelf een keer gaan bbq-en.

Het is triest, maar ook ik eet nooit meer in een restaurant spare ribs, tenzij het en echte BBQ tent is en die zijn hier heeeeeeeeeeeeeeeel dun gezaaid :(

Ik raak ook dikwijls teleurgesteld op restaurant of op feestjes met een bbq-buffet... Om het met een tip van Roger (lokale doe het zelf knutselheld op tv) : "wat je zelf doet, doe je meestal beter."

Vraagje : welke zijn dan de echte bbq restaurants in onze ruime omgeving ?

Peter de Clerq bij jou in de buurt, ben ik nog nooit geweest trouwens. Dan is er nog een bezorgdienst in Purmerend, Sammy's Ribs, http://www.sammysribs.nl

En dan moet je het kanaal over. Barbecoa van Jamie Oliver en Adam Perry Lang in Londen. En Grillstock heeft van het weekend een tentje in Bristol geopend zag ik op facebook.

En en in Londen zit nog een soort keten met een restaurant of 4 die ook allemaal US style barbecue?n, kan even niet op de naam komen ;)

Bij Peter de Clerq zijn restaurant ben ik ook nog nooit geraakt... Maar dat gaat in de nabije toekomst zeker gebeuren. :)

En hoe is Sammy's Ribs ? Slaat het concept wat aan ?

Geen idee, heb geen contact met Maarten buiten de Tony Stone.

zo die Sammy ziet er lekker uit, als ik in de buurt van Purmerend zou wonen zou ik het wel weten.

Van de website;

Gesloten t/m 1 september.
Wegens vernieuwde bedrijfsstructuur zijn wij gesloten t/m 1 september.
Sammy?s Ribs houdt u op de hoogte van onze onwikkelingen via de website en Facebook.

Meestal zijn dit niet van die goede berichten, weet iemand of ze nog open zijn?

Vernieuwde bedrijfsstructuur... het was Maarten, zijn vrouw en een paar BGE's....

Maar we dwalen een beetje af..

noskos zei:
Vernieuwde bedrijfsstructuur... het was Maarten, zijn vrouw en een paar BGE's....

Maar we dwalen een beetje af..
Ik ben deze topic eigenlijk begonnen omdat je bijna nergens spareribs kan eten zoals wij die eigenlijk zouden willen. Nou ja zo erg is dat niet, voor ons is een paar uurtjes bbq-en tenslotte geen straf. Het is alleen jammer voor de mensen die zeggen dat ze zulke heerlijke spareribs hebben gegeten dat ze niet weten hoe het ook kan.

Wat ik begreep was Sammy's aan het verbouwen. Als ik terug ben uit Rusland. Misschien weer eens bestellen.
Is tenslotte bij mijn in de buurt 8), en smaakte goed.

Maar voor de rest zal ik ook niet ergens anders bestellen, want valt eigenlijk altijd tegen.

als ex-restaurant eigenaar wil ik even inhaken op dit onderwerp...... helaas is het in de meeste restaurant een kwestie van de getallen..... wij deden ongeveer 30 kg spareribs in de week en deze waren inderdaad eerst gekookt om er goed smaak aan te krijgen, daarna werden ze afgelakt in de oven gereed gemaakt. Als BBQ liefhebber zal ik niet bestrijden dat dit eigenlijk een "snelle" manier is om de ribs op tafel te krijgen. Als ik comercieel goede ribs volgens de bv 3-2-1 (3-1-1) methode zou willen serveren en de kostprijs van de ribs mede bepaalt zou worden door het extra werk dat je er dan mee zou hebben om ze op de BBQ te bereiden, zouden de spareribs te duur zijn om in een "gewoon" restaurant te serveren, laat ik het zo zeggen dan zijn de meeste mensen niet bereid om meer te betalen voor de extra "smaak/qualiteit" die de BBQ ribs hebben. Jammer maar helaas.....

fons zei:
als ex-restaurant eigenaar wil ik even inhaken op dit onderwerp...... helaas is het in de meeste restaurant een kwestie van de getallen..... wij deden ongeveer 30 kg spareribs in de week en deze waren inderdaad eerst gekookt om er goed smaak aan te krijgen, daarna werden ze afgelakt in de oven gereed gemaakt. Als BBQ liefhebber zal ik niet bestrijden dat dit eigenlijk een "snelle" manier is om de ribs op tafel te krijgen. Als ik comercieel goede ribs volgens de bv 3-2-1 (3-1-1) methode zou willen serveren en de kostprijs van de ribs mede bepaalt zou worden door het extra werk dat je er dan mee zou hebben om ze op de BBQ te bereiden, zouden de spareribs te duur zijn om in een "gewoon" restaurant te serveren, laat ik het zo zeggen dan zijn de meeste mensen niet bereid om meer te betalen voor de extra "smaak/qualiteit" die de BBQ ribs hebben. Jammer maar helaas.....

Sinds ik h??l incidenteel wel eens catering opdrachten aan neem, ben ik er achter gekomen dat het inderdaad zoals bovenstaande werkt. Geld is het probleem. T?ch denk ik dat het op de traditionele manier, dus zoals wij ribs maken, mogelijk is. Wat daarbij essentieel is is het gebruik van de juiste spullen en een beetje bbq kennis. Als je bijvoorbeeld een BGE XL met cyberQ gebruikt kom je een heel eind ;) Daarnaast is de bbq kennis van koks echt heel laag merk ik.... Zouden werkgevers in moeten investeren vind ik. Ik weet nog wel een goeie workshop :P

Maar in de VS zijn er tal van restaurants die dat wel kunnen en ze ook nog goedkoop leveren. BBQ is geen haute cuisine zal ik maar zeggen, sterker het is juist het tegenover gestelde ;)

Maar die draaien wel volume meen ik.. Dan komt de kostprijs anders uit.

Blijft een lastig verhaal denk ik. Wij missen natuurlijk ook de Amerikaanse bbq-cultuur.

Daar gaat het toch in elk restaurant om, voor 4 racks loont het niet natuurlijk.

Terug
Bovenaan Onderaan