Beef en Steak

Spareribs 3-2-1

Gido.V

Vuurmaker
Vandaag weer eens 2 ribs geprobeerd. Dit js poging 3. Ik hou steeds andere tijden aan totdat ik de perfecte rib heb gevonden. De dikte maakt natuurlijk ook wel uit maar ik ben zoekende naar een richtlijn voor de gemiddelde rib die ik vaak heb.

Gisteravond de ribs ontdaan van het vlies en 1 in een spicy chipotle rub gezet met als binder sriracha saus. De andere in de rub van franky’s. Een topper.
980f77d69953028ed60bfe2344c7fd67.jpg

Vandaag heb ik de originele 3-2-1 methode gedaan. 3 uur gerookt met een mix van appel en kersenhout, 2 uur ingepakt met boter, agavesiroop, suiker en een scheut appelsap en daarna nog uurtje op de Q waarvan t laatste half uur afgelakt met bbq saus.

Ik heb de roostertemperatuur nagenoeg constant rond de 110 gehad.

Het eindresultaat was prima en tot nu toe de beste poging maar hier en daar toch al wat droge kant
3afb37e5c78ca52dbd10026ea2acc720.jpg

. De botjes waren wel mooi schoon. Volgende keer ga ik denk ik voor 1,75 uur roken, 2 uur inpakken en dan half uurtje terug. Wij houden wel van ‘fall of the bone’ dus mag wel lekker zacht zijn.

Mocht iemand tips hebben zijn ze meer dan welkom.
d4dfeba5c8aad6051fa1bd3b4c794024.jpg

ca97a8d60e058445e647988f43c13013.jpg

7b2691fd6522a637a1f1a8676efb577d.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

de 3,2,1 staat voor tijdsdelen. hoeven niet perse uren te zijn. ik kijk altijd hoe dik de ribben bedekt zijn met vlees en pas daarop mijn tijden aan. Daarnaast voel ik ook aan de ribben hoe gaar ze zijn na het roken, hoe makkelijk buigen ze als ik ze ga inpakken. Maar ik heb al wel tientallen keren spareribs gemaakt. Dat scheelt natuurlijk met jouw derde keer.

ps ze zien er wel erg lekker uit!!!!

de 3,2,1 staat voor tijdsdelen. hoeven niet perse uren te zijn. ik kijk altijd hoe dik de ribben bedekt zijn met vlees en pas daarop mijn tijden aan. Daarnaast voel ik ook aan de ribben hoe gaar ze zijn na het roken, hoe makkelijk buigen ze als ik ze ga inpakken. Maar ik heb al wel tientallen keren spareribs gemaakt. Dat scheelt natuurlijk met jouw derde keer.

ps ze zien er wel erg lekker uit!!!!

Bedankt voor je antwoord! Ik blijf proberen. Is geen straf :)

Ze waren kwa smaak ook heel goed alleen net wat te droog. Denk iets minder lang roken dat scheelt wel denk ik

Ribben heb ik nog niet geprobeerd. Maar in verschillende gerechten in de keuken wordt het vlees telkens met de vetten/andere vloeistof overgoten om het vlees sappig te houden.

Bedankt voor je antwoord! Ik blijf proberen. Is geen straf :)

Ze waren kwa smaak ook heel goed alleen net wat te droog. Denk iets minder lang roken dat scheelt wel denk ik

Ga voor dikkere ribben.
Dik bevleesd of met ketting is nog een andere benaming.
Ik koop altijd ribben met ketting, soms zelfs met het spek er nog aan😋.
Spreek met uw slager, vraag ernaar.
Met de dikke ribben met uw tijdschema heb ik altijd fall of the bone Ribs.

IMG_20230526_132354.jpg

Ga voor dikkere ribben.
Dik bevleesd of met ketting is nog een andere benaming.
Ik koop altijd ribben met ketting, soms zelfs met het spek er nog aan.
Spreek met uw slager, vraag ernaar.
Met de dikke ribben met uw tijdschema heb ik altijd fall of the bone Ribs.

Bekijk bijlage 59257

Dat zijn flinke ribben! Ik zal eens informeren bij mijn slager :) thanks

3 uur roken vind ik persoonlijk echt veel te lang. Ik kijk meestal na 2 uur of de bark goed vast zit en als dat het geval is, pak ik dan meteen in. De kans dat het te droog wordt, wordt dan veel kleiner.

Ribben heb ik nog niet geprobeerd. Maar in verschillende gerechten in de keuken wordt het vlees telkens met de vetten/andere vloeistof overgoten om het vlees sappig te houden.
Volgens mij doen ze dat vooral voor de smaak. Want als je het vlees overgiet, zit dat aan de buitenzijde en droogt dat snel op door de warmte. Het is vooral de binnenzijde dat lekker sappig moet zijn.

Alez, daar ga ik toch van uit. Moest ik mis zijn, dan zou ik graag de theorie er achter kennen, want het blijft wetenschap :giggle:

mooie ribben, zien er top uit!

ik vermoed dat de "droogte"uit het laatste uurtje komt.
3 uur roken is vaak goed. daarna pak je in met vocht. dus daar zal het ook niet droog van worden.
ik vermoed dus dat het in het laatse uurtje zit. bij mij is 3 min vaak al meer dan zat. kwestie van inlakken en op drogen.
wil je het concreet samen vatten zou ik zeggen..

2.75/ -2-/0.5 methode

mooie ribben, zien er top uit!

ik vermoed dat de "droogte"uit het laatste uurtje komt.
3 uur roken is vaak goed. daarna pak je in met vocht. dus daar zal het ook niet droog van worden.
ik vermoed dus dat het in het laatse uurtje zit. bij mij is 3 min vaak al meer dan zat. kwestie van inlakken en op drogen.
wil je het concreet samen vatten zou ik zeggen..

2.75/ -2-/0.5 methode

Thanks!

Terug
Bovenaan Onderaan