Na een eerdere poging low 'n slow op de weber nu een tweede poging met spare ribs. Veel informatie tot me genomen hierover en het was weer een leuke en interessante ervaring. Vanochtend om 9 uur de rub er over gedaan(rub van Noskos https://www.bbq-nl.com/3-2-1-spareribs/ met 1 extra theelepeltje cayenne) en drie uur in de koelkast. Toen de weber aan met een soort mix van minion snake idee. 1 basket voor een groot gedeelte koude briketten en aan 1 kant 8 aangestoken briketten. Wilde eerst wachten tot die op temperatuur was, maar bij 60 graden het vlees er op en 2 blokjes appel rookhout. De temperatuur liep geleidelijk op en in de eerste drie uur liep die op tot ongeveer 140, richting 150. Na wat extra water en door alles te sluiten liep die uiteindelijk weer wat omlaag. Het rookhout was toen al wel op. Na 3 uur in de folie met boter, suiker en agavesiroop. En weer terug op de bbq. Nu begonnen andere problemen te komen. De temperatuur kwam traag op gang en haalde net 115gr. Opzich oke, maar ik wilde nog ong 2,5 uur. Toen ik op 4,5 uur zat zakte de temp nog steeds, dus 6 extra briketten aangestoken en er bij gedaan. De temp bleef toen redelijk hangen op 110. Toen ze uit de folie mochten, kreeg ik de bbq niet hoger dan 100. Het laatste half uur niet eens 95. 2 extra briketten mochten niet baten. Nog wel even ingesmeerd met een zelfgemaakte bbq saus, zie de afb voor het recept. Al met al wel 6 uurtjes op de bbq en de rest van het eten (coleslaw en aardappelpartjes) was ook klaar. Uiteindelijk was ik redelijk tevreden, want hield 'm onder de 150 (eerste keer lukte dat niet helemaal) . Wel met wat schommelingen en laatste uur was wat krap met de hoeveelheid briketten die ik had. Wellicht te veel as waardoor ze verstikte, misschien te weinig briketten. Ik heb recent hi q coco briketten aangeschaft, die de volgende keer misschien voor een lange sessie ipv de fire up briketten. Het eten was overigens super lekker! M'n vriendin houdt normaal niet van spareribs, maar deze vond ze enorm lekker
Oja wat mij nog opviel, de kernthermometer op het rooster verschilde soms wel 40/50 graden met die in de deksel.
Tussentijdse ontspanning

Oja wat mij nog opviel, de kernthermometer op het rooster verschilde soms wel 40/50 graden met die in de deksel.
Tussentijdse ontspanning