BasBQ
Beef en Steak

Spareribs 3-2-1 methode

 

KS94

Sprokkelaar
Berichten
31
Nu zal ik beginnen met mijzelf indekken: ik ben niet zo’n sparerib liefhebber. De keren dat ik in het verleden spareribs voorgeschoteld kreeg, dacht ik nooit ‘wauw wat lekker, dit moet ik vaker eten’. Hierdoor zul je mij in restaurants niet zo snel spareribs zien bestellen.

Toch zie ik hier op het forum regelmatig plaatjes langskomen van spareribs die er top uitzien. Bij mijzelf dacht ik ‘waarschijnlijk heb ik gewoon nog nooit echt goed bereidde spareribs op’. In een laatste poging om spareribs te leren waarderen, ben ik naar de slager gegaan en heb ik daar gevraagd om een mooie dik bevleesde sparerib.

Deze heb ik vervolgens met alleen peper en zout gekruid, zoals ik ook vaker in YouTube filmpjes etc voorbij heb zien komen.
IMG_0259.jpeg


BBQ aan en dan gaan we de welbekende 3-2-1 methode proberen. Beetje rookhout op de BBQ:
IMG_0258.jpeg


En dan kan de sparerib indirect op de Q.
IMG_0260.jpeg


Zoals het recept betaamd, tussendoor ingepakt en in de laatste fase weer uit het folie en afgelakt met bbq saus. Hier helaas geen foto’s van gemaakt.

Eindresultaat:
IMG_0265.jpeg


En de binnenkant:
IMG_0268.jpeg


De ribs vielen nog net niet uit elkaar bij het van de bbq halen en hadden nog een hele lichte bite. Wat mij betreft mooi tussen ‘fall of the bone’ en ‘wat bite’ in. In dat opzicht dus zeker geslaagd. Qua smaak waren ze best lekker, maar ben ik ook benieuwd naar jullie favoriete manier om de ribs te rubben en/of lakken. Hier zat namelijk nog zeker wel ruimte voor verbetering in denk ik.

Of ik ooit een echte rib junkie zal worden weet ik niet, maar dit was in ieder geval weer een leuk en geslaagd project.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit 👍

Spareribs maak ik volgens de de 3-2-1 methode maar dan in de helft van de tijd.
Ik gebruik altijd een classic bbq rub en een zoete barbecue saus als glaze.
De komende tijd wil ik nog experimenteren met andere smaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Ik herken me wel in jouw verhaal. Nooit eerder echt onder de indruk geweest van spareribs... Tot ik ze een maand ofzo geleden voor het eerst zelf had gemaakt... Wow! Mijn vrouw, zeker een liefhebber van ribs, was 5 minuten stil na de eerste hap. Even kop houden zei ze, ze moest gewoon ervan blijven eten.
Ik zelf had ze zeker nog nooit zo lekker gegeten. Ik had de sparerib rub van Noskos erop, geen mosterd ofzo, halverwege in folie gedaan met boter, suiker, wat rub en wat appelciderazijn op het folie, en als laatste 2 of 3 keer afgelakt met zelf samengestelde bbqsaus. Appelhout voor de rooksmaak. Ze hadden ook een mooie rookring. Dus het ligt er natuurlijk ook aan wat je smaak is. Ik wil m'n ribben gewoon vol met specerijen en zoet en knoflook! Alleen peper en zout ga ik niet voor. Ik zou zeggen, geef het nog eens een kans. Je kunt echt bijna alles op die dingen doen. Zoek je hoek. Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
 
Als je ze eenmaal zelf hebt gemaakt ,wil je er geen meer bestellen in een restaurant.
Vallen dan vaak tegen.
Ook hier liefhebber van klassieke varkens rub noskos of franky pork rub.
Lekker aflakken met zoete bbq saus.
 
Deze ribben zien er erg mooi en smakelijk uit.
Mooie aan spareribs is dat je er veel mee kan variëren. Zoet, pittig, kruidig, olie met verse kruiden, Oosters, Texaans etc. noem maar op.

Zelf vind ik ze ook erg lekker met een Char Siu marinade. Eerst nachtje marineren. als je spareribs uit de zak haalt de marinade die overblijft beetje indikken en dan gebruiken om af te lakken. Gebruik zelf het recept van Steven Raichlen.
 
Als je ze eenmaal zelf hebt gemaakt ,wil je er geen meer bestellen in een restaurant.
Vallen dan vaak tegen.
Ook hier liefhebber van klassieke varkens rub noskos of franky pork rub.
Lekker aflakken met zoete bbq saus.
helaas is dat met meer gerechten zo... pulled pork bestel ik ook nergens meer, picanha is op het randje.
Dit weekend ook eters over de vloer die stil werden toen ze hun tanden in een hamburger zetten...
Dat zijn de reacties waar we het voor doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Het leuke is bij bijna elk gerecht dat je altijd ruimte voor verbetering hebt.
Daarom blijf je aan de gang.

Ik heb ze pas gemaakt met een gekregen Pink Devil Rub van No Rubisch ook erg lekker.
Meerdere strengen proberen met verschillende rubs om zo een beetje te testen is ook leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Hier ook laatst 321 methode gehanteerd en zonder mezelf te kietelen durf ik best te zeggen dat ik ze nog nooit zo lekker geproefd heb. Heb afgelopen zondag de easterwood methode geprobeerd maar dat was het niet voor ons. Zo heeft ieder een eigen voorkeur. Het enige nadeel met 321 is dat je niet ‘s middags even kunt bedenken van vanavond eten we spare ribs.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
De meeste restaurant spareribs smaken vooral naar te veel zout. Of ze zijn gekookt in een zoute marinade. Niet echt mijn ding.

Zelf vind ik char siu spareribs lekker zoals eerder genoemd in dit topic. Ook golden ribs naar recept vind ik erg lekker. Zijn wel pittig dus daar moet je van houden. Met bbq saus aflakken vind ik niet altijd even lekker omdat ze dan al snel als andere bbq gerechten gaan smaken. Eenmaal klaar met een mengsel van honing en ketjap aflakken vind ik wat dat betreft lekkerder.

Wat betreft je eigen ribben: ik denk dat je vrij conservatief bent geweest met de peper en zout. Kan best wat meer hebben. Laat zeggen het dubbele! De kracht van de peper neemt toch een heel stuk af alshwt zo lang op de bvq ligt en het zout wordt deels uitgezeten tijdens het bakproces.
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Mooi toch dat je het een kans geeft. 3,2,1 is een mooie techniek waar je goed mee kunt experimenteren. Gewoon lekker uit blijven proberen, dan ga je vanzelf de spare rib waarderen. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: KS94
Terug
Bovenaan Onderaan