BasBQ
Beef en Steak

Spare ribs easterwood

 
 

Masod-X

Kooltjesharker
Berichten
118
De laatste weken wat vaker buiten aan het bakken, gaat goed op de GG large! Het kleine ei staat voorlopig toch wat stof te happen. Toch post ik vrijwel niets, loop te stoeien met foto's uploaden en dan laat ik het maar...

Na een ochtendje sinterklaasfeest zag ik op de markt spare ribs liggen, dik bevleesd en voor een prima prijs. Beetje spontaan meegenomen. Gezien de tijd gekozen voor de easterwood-methode. Had geen rib-rub liggen en veel kruiden waren op dus gekozen voor een steakhouse rub (van de Action). Als glaze een mix van char siu marinade en bbq saus.

Al met al prima gelukt. Ben nog aan het worstelen met de temperatuur, vooral toen het rookhout aanging schoot de temp omhoog. Is het wel handig om bij die temperaturen te roken?
IMG-20221129-WA0008.jpg
IMG-20221129-WA0010.jpg
Misschien ook een gebrek aan geduld, want bij 150 graden ging het me niet snel genoeg dus gooide ik de schuiven verder open😅. Schoteltje aardappelen erbij en toen stabiliseerde de temperatuur gelukkig.
De kruiden waren te zout, de glaze was echt goed.

Geen fall of the bone, maar mega sappig. Mijn vriendin kan geen spare ribs meer zien, maar hier pakte ze toch een extra botje van. Al met al blij met het resultaat.
IMG-20221129-WA0006.jpg
IMG-20221129-WA0009.jpg


IMG-20221129-WA0007.jpg
 
Easterwood is een prima methode. Ribbjes zien er prima uit.
Temp bij het vlamvatten van het rookhout loopt altijd wat op. Optie, schuiven knijpen.
Bij het eten vzn de ribs zijn er meestal veel vrienden. Bij het bereiden van de ribs heb je er maar 1; nl geduld en rust.
 
Mooie ribben. Fijn dat je de foto’s nu wel kon plaatsen, enig idee waarom het eerst niet goed ging? Je kan het rook hout ook onder je brandende kolen leggen, dan ontvlamt het ook minder snel. Zie ik het goed dat er geen hitte schild onder je rooster zit?
 
Mooie ribben. Fijn dat je de foto’s nu wel kon plaatsen, enig idee waarom het eerst niet goed ging? Je kan het rook hout ook onder je brandende kolen leggen, dan ontvlamt het ook minder snel. Zie ik het goed dat er geen hitte schild onder je rooster zit?
Ja de foto's zijn te groot om te uploaden. Nu bedacht dat ik ze naar mijn vriendin app en terugkrijg om te kunnen uploaden, moet toch eenvoudiger kunnen..
Goede tip wat het rookhout betreft, maakt de temp verder niet uit voor het roken?
Hitteschild zat er wel onder, maar was flink bedekt met druipsels en viezigheid. Goed excuus om schoon te branden met een paar pizza's👍

De tip van Peter neem ik ook mee. Blijft lastig..
 
Als het goed is gaat je rookhout niet gelijk branden, alleen als je de deksel lang open laat staan, maar zodra de deksel dicht is stopt dit normaal gesproken vanwege te weinig zuurstof voor volle ontbranding.
 
Ik had al wel eens begrepen dat Rubs van de action heel erg zout zijn beetje zonde om zoiets op de markt te zetten.
 
Mooi verhaal van "Ik worstel en kom boven."
Leuk om te lezen. Ziet er smakelijk uit.

Tip om te posten, download tapatalk eens. Handig appje

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan