BasBQ
Beef en Steak

Spare-ribs dik en dun

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
He allemaal,

Vraagje, ik ging voor 6 stuks ribben, Nu had de slager nog 3 maal dun en 3 maal dik bevleesd. De dikke heb ik vaker en die doe ik altijd 3-2-1, dan zijn ze voor ons perfect. Waar kan ik het beste de tijd wat inkorten voor de dunne, zodat ze dezelfde garing hebben? Tijdens roken of tijdens inpakken? Bv maar 2 uur roken of 1 uurtje ingepakt?
 
Misschien kan je de dunne beter 1.5-1-0.5 doen (dus zelfde 3-2-1 verhoudingen alleen dan door de helft)?
Als je wel de volle 3u gaat garen, dan worden ze volgens mij veel te droog. Dus ik denk dat je op alle vlakken moet gaan inkorten.
 
Meten is weten inderdaad 💪 ;)
idd, ik snap die 3-2-1 ooh nee, 3-1,5-1 ooh wacht 2,5-1,5-0,75 of was het toch 1,5-1-0,5, niet
koken en bbq is allemaal niet zo magisch, gewoon vlees door een bepaalde temperatuur cyclus brengen en dan is het goed. Eventueel wat vocht en vet toevoegen. Maar ja een techniek als 3-2-1 klinkt toch zo veel makkelijker als verwarmen tot 71, inpakken tot 95 en 20 min drogen :D
 
Klopt allemaal, en jullie hebben helemaal gelijk. Maar ik vind het vaak ook leuk om het een beetje op gevoel te doen. En dan is 3-2-1 echt niet altijd precies 3-2-1. Maar gewoon hoe het uitkomt en hoe het vlees voelt en dan heb ik geen zin om te meten enzo. Gewoon een beetje aanklooien. Vind ik leuk. Dussss.

@Zaagmans bedankt voor de tip. Dit ga ik denk ik doen als tijd genoeg heb (lees: neem). Anders doe ik 1-2-1 ofzo. Lekker en mals wordt het toch wel😅
 
Tja, er is van alles voor te zeggen. 3-2-1 zie ik gewoon als verhoudingen. 3 tijdsdelen roken, 2 tijdsdelen in folie en 1 tijdsdeel drogen.
Maar op temperatuur kan natuurlijk ook. Ik heb nog nooit getemperatuurd bij een rib omdat ik ze meestal zo dun vind en bang ben dat ik geen accurate meting krijg. Ga het de volgende keer proberen.

Om eerlijk te zijn volg ik de 3-2-1 ook niet, maar zorg ik dat de temp in de BBQ rond de 120 graden is. De ribben leg ik erop en als de rub een korst begint te worden die je er niet zomaar af krabt, dan pak ik ze in. Voel tussendoor of de ribben in de folie al beweeglijk beginnen te worden en als dat zo is (dan is het vlees lekker zacht geworden) haal ik ze uit de folie. Geen exacte wetenschap om eerlijk te zijn ;-)
 
Tja, er is van alles voor te zeggen. 3-2-1 zie ik gewoon als verhoudingen. 3 tijdsdelen roken, 2 tijdsdelen in folie en 1 tijdsdeel drogen.
Maar op temperatuur kan natuurlijk ook. Ik heb nog nooit getemperatuurd bij een rib omdat ik ze meestal zo dun vind en bang ben dat ik geen accurate meting krijg. Ga het de volgende keer proberen.

Om eerlijk te zijn volg ik de 3-2-1 ook niet, maar zorg ik dat de temp in de BBQ rond de 120 graden is. De ribben leg ik erop en als de rub een korst begint te worden die je er niet zomaar af krabt, dan pak ik ze in. Voel tussendoor of de ribben in de folie al beweeglijk beginnen te worden en als dat zo is (dan is het vlees lekker zacht geworden) haal ik ze uit de folie. Geen exacte wetenschap om eerlijk te zijn ;-)
Ja zo sta ik er ook in. Al snap ik ook dat sommige het prettiger vinden om te meten.
Ze zijn goed gelukt! De dunnere waren uiteindelijk iets steviger nog dan de dikke, die waren wel heel erg fall-of-the-bone. Achja, bezoek heeft genoten, en ik ook. Weer wat leerpuntjes meegenomen voor de volgende sessie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan