Beef en Steak

Soapstone kamado joe in 2 gebarsten

Cédric12345

Sprokkelaar
Na gisterenavond een lekkere ossenhaas gebakken te hebben op mijn speksteen, kwam ik deze morgen buiten en tot mijn verbazing was mijn speksteen in 2 gebarsten. Deze is nog maar enkele weken oud dus zou volgens mij toch niet mogen. Zou dit kunnen zijn door de kou deze nacht of eerder een fabrieksfout?
1000023014.jpg
1000023012.jpg

1000023016.jpg

Dat is mogelijk door temperatuur schok.
Te snel opwarmen of afkoelen.
Steen zet uit bij opwarmen, de plaats waar de breuk begint is duidelijk net boven de kolen.
Tegen de rand van de BBQ zal het zeker kouder zijn.
Maar kan ook een zwakke steen geweest zijn hoor.
Ik zou garantie proberen aanvragen.

Dit zou m.i. niet moeten komen door het afkoelen gedurende de nacht. Dat gaat geleidelijk. Dan zou je hem uit de vriezer op een gloeiende bbq moeten hebben gelegd, lijkt me niet.

Gewoon claimen onder garantie.

Zou niet moeten mogen lijkt me. Koelt toch geleidelijk af, ook al is het nu extra koud buiten. Een kamado houdt de hitte zo lang vast, dat zou geen problemen moeten geven.

Hoe is de steen opgewarmd?
Koud in de reeds warme Q?
Of Sman geleidelijk opgewarmd?

Hoe is de steen opgewarmd?
Koud in de reeds warme Q?
Of Sman geleidelijk opgewarmd?
Deze op de bbq laten opwarmen tijdens het indirect bakken van het vlees, met de heat deflectors eronder. Nadien voor het searen, de heat deflector eruit en temperatuur laten oplopen en dan zo afbakken.
Ondertussen heb ik de garantie claim ingediend en zal ik waarschijnlijk wel een nieuwe onder garantie krijgen. Bij aankoop was er een klein kantje uit en dat lijkt op de plaats waar de barst begonnen is. Dus hopelijk komt er snel een nieuwe steen aan 😊

Update: na enkele uren al respons van kamado joe, ze sturen per direct een nieuwe soapstone op.
Dus top service van Kamado Joe 👌

Laatst bewerkt:
Aan het opwarmen en afkoelen ligt het niet. Ik warm de steen altijd op door deze ipv de heat deflector te gebruiken. Verder verhitten kan, maar is eigenlijk niet eens nodig.
Afkoelen in de kamado gaat ook langzaam, dus duidelijk een fabrieksfout. Het blijft een semi natuurproduct.

Is volgens mij gewoon een kwestie van pech hebben. Heb dit ook wel eens met een pizzasteen gehad. Eerste 3 pizza's gingen goed, bij het bakken van de 4e pizza brak hij ook spontaan in 2'en

Deze op de bbq laten opwarmen tijdens het indirect bakken van het vlees, met de heat deflectors eronder. Nadien voor het searen, de heat deflector eruit en temperatuur laten oplopen en dan zo afbakken.
Ondertussen heb ik de garantie claim ingediend en zal ik waarschijnlijk wel een nieuwe onder garantie krijgen. Bij aankoop was er een klein kantje uit en dat lijkt op de plaats waar de barst begonnen is. Dus hopelijk komt er snel een nieuwe steen aan 😊

Update: na enkele uren al respons van kamado joe, ze sturen per direct een nieuwe soapstone op.
Dus top service van Kamado Joe 👌
Volgende keer wel je rooster eronder doen. Doorbuigen en dus breken kan hier ook door komen. En idd gewoon claimen.

Doorbuigen? Rooster doe je er boven, niet eronder!

Terug
Bovenaan Onderaan