Beef en Steak

Smoker op trailer maken

Coninx

Tondelzoeker
Berichten
13
Dag allemaal.

Vandaag ga ik deze tank ophalen om er een smoker op trailer mee te maken.
Ik heb via hier een programma gevonden , maar deze werkt met inch ( en ken daar niets van ) xD

Nu zoek ik iemand die mij een beetje wegwijs wil maken ( wil helpen berekenen , pijp , vuurkamer ,....
De afmetingen zijn 2m10 dia meter is 80cm.

Zou ik hem beter op een 2 asser maken of een enkel?
Perslucht.jpg
 
Mooi project leuk om te volgen!! Welk programma heb je ?
 
Dag allemaal.

Vandaag ga ik deze tank ophalen om er een smoker op trailer mee te maken.
Ik heb via hier een programma gevonden , maar deze werkt met inch ( en ken daar niets van ) xD

Nu zoek ik iemand die mij een beetje wegwijs wil maken ( wil helpen berekenen , pijp , vuurkamer ,....
De afmetingen zijn 2m10 dia meter is 80cm.

Zou ik hem beter op een 2 asser maken of een enkel?
Bekijk bijlage 69251
1 of 2-asser is een beetje afhankelijk waar je zwaartepunt komt te liggen denk ik . Komt het te ver achter de as ( 1-asser) te liggen heeft hij de neiging om achterover te kiepen. Dat heb je met een 2-asser niet uiteraard .
Je smoker is straks langer dan een 1-asser denk ik dus zal je het beste afzijn met een 2-asser
 
1 of 2-asser is een beetje afhankelijk waar je zwaartepunt komt te liggen denk ik . Komt het te ver achter de as ( 1-asser) te liggen heeft hij de neiging om achterover te kiepen. Dat heb je met een 2-asser niet uiteraard .
Je smoker is straks langer dan een 1-asser denk ik dus zal je het beste afzijn met een 2-asser
Ook een 2 asser kan achterover kiepen hoor, als je zwaartepunt maar ver genoeg achter de achterste as ligt.
De keuze 1 of 2 assen heeft met name met het uiteindelijke gewicht van het geheel te maken. Als je boven de as-last van een enkelasser uit komt, kies je voor een dubbelasser.
 
Ook een 2 asser kan achterover kiepen hoor, als je zwaartepunt maar ver genoeg achter de achterste as ligt.
De keuze 1 of 2 assen heeft met name met het uiteindelijke gewicht van het geheel te maken. Als je boven de as-last van een enkelasser uit komt, kies je voor een dubbelasser.
Mwah. Iets langs doe je ook liever met 2 assen. Die tank staat nu effectief op 2 assen. Ik zou proberen 2 assen te maken en die zo ver mogelijk naar de eindpunten te doen. Anders heb je kans bij veel kolen/vlees aan 1 kant dat ie gaat kiepen.
 
Ook een 2 asser kan achterover kiepen hoor, als je zwaartepunt maar ver genoeg achter de achterste as ligt.
De keuze 1 of 2 assen heeft met name met het uiteindelijke gewicht van het geheel te maken. Als je boven de as-last van een enkelasser uit komt, kies je voor een dubbelasser.
Aangezien de tank maar 2 meter is zal hij bij een 2asser niet gaan omkiepen natuurlijk. Wil je dat wel voor elkaar gaan krijgen moet je wel een hele rare constructie gaan verzinnen , niet dan .
 
Goh, ik had kunnen lezen dat ie maar 2m 10 is. Sja dan is 1 as genoeg maar als je hem neerzet heb je wel een goed neuswiel nodig. As vrij ver aan de achterkant en neuswiel voor en vlammen met die toeter. Dan heb je bij gebruik stiekem 2 assen. Let wel op dat je waar je het zwaarste doet niet te ver van een as (neuswiel) doet. Dus misschien is het verstandig om de firebox (veel gewicht) bij het neuswiel te doen anders heb je nog steeds dat ie kiept.
 
Zou het om een geremde of ongeremde aanhanger gaan? Hier in Belgie is de regel dat een ongeremde max 750 kg mag zijn (aanhanger en lading inbegrepen dus) Bij een 2 asser heb je één extra as en twee extra wielen en kan er dus wettelijk minder gewicht op uw aanhanger geladen worden. Een eenasser kan je hebben met een as voor 750 kg dus dat is geen probleem, alleen zoals sommigen hier al schreven wel zorgen dan voor een stevig kwaliteits neuswiel.
 
Zou het om een geremde of ongeremde aanhanger gaan? Hier in Belgie is de regel dat een ongeremde max 750 kg mag zijn (aanhanger en lading inbegrepen dus) Bij een 2 asser heb je één extra as en twee extra wielen en kan er dus wettelijk minder gewicht op uw aanhanger geladen worden. Een eenasser kan je hebben met een as voor 750 kg dus dat is geen probleem, alleen zoals sommigen hier al schreven wel zorgen dan voor een stevig kwaliteits neuswiel.
Ja dat is inderdaad nog te bekijken. Ik woon in Limburg ( Be) Ben zelf aan het overwegen om mijn BE rijbewijs te behalen om toch inorde te zijn.
 
1 of 2 asser ligt puur aan het gewicht van de tank en hoeveel belading je wilt mee nemen. Heb je enig idee hoe zwaar de tank al los is? Ik kan mij best voorstellen dat die al behoorlijk zwaar is. Dan komt het gewicht van de trailer er nog bij en je accessoires. Tot circa 1500 kg kan je gaan met een enkelasser. Tot 750 kg kan je een ongeremde trailer maken. Moet je alleen wel opletten of je auto ook 750 kg ongeremd mag trekken. Veel auto mogen dat namelijk net niet. Wat betreft het neuswiel, die hoeft niet perse zwaar te zijn. Je zal de trailer zo moeten bouwen dat je op een kogeldruk van circa 75 kg uitkomt. Mocht je ergens willen koken dan zal je iets van poten aan 4 kanten moeten hebben om hem te stabiliseren. Ik zou ook zorgen dat je as van de trailer te verstellen is zodat je op een goede kogeldruk uit kan komen.

Ik lees hier een hoop tips van mensen die eigenlijk totaal geen verstand van trailers hebben. Pas op met welk advies je gaat gebruiken voordat je een afgekeurde trailer gemaakt hebt. Boven de 750 kg moet deze namelijk gekeurd worden en geregistreerd.
 
1 of 2 asser ligt puur aan het gewicht van de tank en hoeveel belading je wilt mee nemen. Heb je enig idee hoe zwaar de tank al los is? Ik kan mij best voorstellen dat die al behoorlijk zwaar is. Dan komt het gewicht van de trailer er nog bij en je accessoires. Tot circa 1500 kg kan je gaan met een enkelasser. Tot 750 kg kan je een ongeremde trailer maken. Moet je alleen wel opletten of je auto ook 750 kg ongeremd mag trekken. Veel auto mogen dat namelijk net niet. Wat betreft het neuswiel, die hoeft niet perse zwaar te zijn. Je zal de trailer zo moeten bouwen dat je op een kogeldruk van circa 75 kg uitkomt. Mocht je ergens willen koken dan zal je iets van poten aan 4 kanten moeten hebben om hem te stabiliseren. Ik zou ook zorgen dat je as van de trailer te verstellen is zodat je op een goede kogeldruk uit kan komen.

Ik lees hier een hoop tips van mensen die eigenlijk totaal geen verstand van trailers hebben. Pas op met welk advies je gaat gebruiken voordat je een afgekeurde trailer gemaakt hebt. Boven de 750 kg moet deze namelijk gekeurd worden en geregistreerd.
Als deze basis niet aanwezig is lijkt mij zelf construeren sowieso niet verstandig. Daar bedoel ik dan vooral de basis van de trailer voor.
Kortom beter een bestaande (en gekeurde bij >750kg) trailer kopen en de tank als BBQ op deze basis bouwen.
 
Ja dat is inderdaad nog te bekijken. Ik woon in Limburg ( Be) Ben zelf aan het overwegen om mijn BE rijbewijs te behalen om toch inorde te zijn.

Een BE rijbewijs heb je alleen nodig voor een geremde +750 kg aanhanger, voor een ongeremde tot max 750 kg volstaat het gewone B rijbewijs. Dit is zo'n absurde Belgische regel, ik rij zelf meerdere keren per week met paardentrailers met 2 paarden in en kan je verzekeren dat zelfs zo'n zware maar geremde aanhanger veiliger is dan een ongeremde met zijn maximaal gewicht. Die zware aanhangers trek je uiteraard met een geschikt voertuig, 3,2 l ranger in mijn geval maar het is niet de bedoeling om ongeremd 750 te gaan trekken met een autootje dat bij wijze van spreken niet veel zwaarder is dan uw aanhanger of te weinig vermogen heeft.

Maar zoals hierboven al aangehaald moet je met een geremde jaarlijks naar de autokeuring.
 
Laatst bewerkt:
Een BE rijbewijs heb je alleen nodig voor een geremde +750 kg aanhanger, voor een ongeremde tot max 750 kg volstaat het gewone B rijbewijs. Dit is zo'n absurde Belgische regel, ik rij zelf meerdere keren per week met paardentrailers met 2 paarden in en kan je verzekeren dat zelfs zo'n zware maar geremde aanhanger veiliger is dan een ongeremde met zijn maximaal gewicht. Die zware aanhangers trek je uiteraard met een geschikt voertuig, 3,2 l ranger in mijn geval maar het is niet de bedoeling om ongeremd 750 te gaan trekken met een autootje dat bij wijze van spreken niet veel zwaarder is dan uw aanhanger of te weinig vermogen heeft.

Maar zoals hierboven al aangehaald moet je met een geremde jaarlijks naar de autokeuring.
Dat je de BE moeten hebben voor boven de 750kg wist ik. Maar zou het gewoon willen hebben voor de zekerheid ( om inorde te zijn met de politie etc ) En het is inderdaad een absurde regel hier...
 
Nu ben ik vandaag ook deze tegen gekomen op facebook market ( zou ik eventueel willen kopen ) Lijkt mij wel een hele goeie basis om er de vuurkamer mee te maken ?
Kan ik eventueel ook gebruiken ( eerst testen ) om zelf mijn broodjes mee in te bakken. Maar eerst kijken of de afmetingen goed zijn Is een bakoven
Bakoven.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: prld
Een BE rijbewijs heb je alleen nodig voor een geremde +750 kg aanhanger, voor een ongeremde tot max 750 kg volstaat het gewone B rijbewijs.
Wat je zegt klopt niet. De regels in België zijn het zelfde als in NL. Het gaat er om dat je voertuig+maximale belading+ maximale gewicht trailer niet boven de 3500 kg uit komen.

Screenshot_20240901_213452_Google.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan