BasBQ
Beef en Steak

Smoker en temperatuur??

R

RobVerhagen

Gast
Hoi,

Ik ben sinds kort de eigenaar van een 2e hands farmergrill (kopie van een Oklahoma smoker) dikte staal ca 3,5 mm
Gebruik deze zowel voor langzaam garen in de horizontale kamer en lekker roken in de verticale kamer.
Ik heb alleen moeite om de temperatuur erin te houden.

Neem als voorbeeld afgelopen week! Buikspek gerookt in de horizontale kamer
3 kilo cocosbrikketten temperatuur net boven de 120 graden, na een uur 100 graden,  halfuur later een halve briketten starter bijgevuld en met moeite weer op 120 graden. Hele vuurbox dus vol met briketten en temperatuur niet hoger kunnen krijgen
Schuif in de vuurbox staat op een kwart tot een half en boven op de verticale kamer een klein kiertje van een  1,5 cm a 2cm

Doe ik iets verkeerd? Iemand een idee? Of is dit de temperatuur die je er maximaal uit kan halen.

Tanx

Rob


 
firebox schuif geleidelijk open zetten naarmate de sessie voortduurt. Evt ook de bovenste schuif een beetje om meer trek te veroorzaken. Naarmate je hem vaker gebruikt krijg je er ook meer 'feeling'mee'. Mij lukt het prima om 200 gr te halen met kokosbriketten.
 
Lijkt mij dat je de lucht uitlaat te dicht hebt zitten, dan krijg je geen trek.
Waren je cocosbriketten wel opgebrand?
 
@ Bert de briketten waren volledig opgebrand.
@ falcon gebruik je dan ook een volle starter?

Wat er ook gebeurd is dat er ook rook lekt uit de verticale en horizontale deuren.

 
misschien kan je een foto posten, dat zal wat duidelijker zijn denk ik
 
Leo zei:
misschien kan je een foto posten, dat zal wat duidelijker zijn denk ik

Hoi hoe krijg ik een foto toegevoegd, ik gebruik het icoontje maar die werkt niet, wie helpt
 
Leo zei:
misschien kan je een foto posten, dat zal wat duidelijker zijn denk ik

Ja ik gebruik een volle starter in het begin staat mn firebox schuif dan ook maar op een kiertje. Later vul ik hem steeds aan met een halve starter Het weglekken van de rook heb ik ook maar er trekt voldoende rook in mn vlees.
 
Ik gebruik enkel houtkool (black ranch) in m'n smoker.... Briketten laten veel as achter en smoren hiermee je vuur...

200 graden heb ik ook nog niet gered maar 120 graden houd ik makkelijk een aantal uur vol... Schuif op vuurbox op half en uitlaat 80% open. Maar ik heb minder trek door een kleine achtertuin en een smoker die bijna in de klimop staat.

Tevens gebruik ik geen starter.... Alleen 4 aanmaakblokjes.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan