BasBQ
Beef en Steak

Smobot, een nieuwe regeling voor kamadoo's

S

storkq

Gast
Ik kwam dit Smobot project tegen en vond het concept dermate interessant dat ik het wel aan durfde om het hier onder de aandacht te brengen.

De smobot is een electronische temperatuurregeling voor je kamado. Belangrijk verschil met andere regelingen is de wijze van regelen, niet de lucht inlaat maar de uitlaat (patented). Ook het feit dat deze regeling vanaf een usb powerbank uren kan werken vind ik belangrijk. Als laatste is het ding door veel beta testers op Amerikaanse fora succesvol getest.

De bastard's staan niet op hun lijst van supported kamado's. Echter ik heb van Smobot een pdf met een template gekregen. En deze lijkt te passen. Ik heb het geprint, uitgeknipt en gepast. OA BGE, Primo en Kamadoo Joe zijn sowieso ondersteund.

Disclaimer: Ik Ken  het product niet noch heb ik het in bezit noch heb ik enige relatie met dit project. Puur persoonlijk denk ik dat het een verbetering tov van bijv de guru. Daarom breng ik het hier onder de aandacht.
 
Link werkt niet
 
@knoeier66, bedankt voor het plaatsen van de goede link. Ik heb intussen de startpost aangepast.

Ik denk dat je met de heatermeter ook wel zo soort regeling kan maken. Maar dan moet je toch wel een redelijke knutselaar zijn. Uberhaubt is de heatermeter niet een plug-n-play oplossing. En moet je je ook nog de nodige spullen erbij kopen. En de behuizing zal je 3d moeten printen of zelf maken. Dat maakt de smobot plots tot een aantrekkelijk product in een nette behuizing waar je zo mee aan de slag kan inclusief een app. De smobot is overigens voorzien van een rest API waardoor je het ding bijv ook kan integreren in je domotica systeem.
Natuurlijk blijft het veel geld maar ik kan het er niet voor maken. Althans niet zo netjes. Tel maar op, laser snijden, mooi kastje, net frontje, thermokoppel etc. en dan de PID regeling programmeren. Ik hou echt wel van solderen maar het moet wel kosten effectief zijn.
 
Persoonlijk regel ik de temperatuur liever door de zuurstof toevoer te regelen, dan door de rookgassen aan te passen.
 
ReneR zei:
Persoonlijk regel ik de temperatuur liever door de zuurstof toevoer te regelen, dan door de rookgassen aan te passen.
Ik heb daar geen mening over, omdat ik er te weinig verstand van heb. Op zich ben ik het niet met je oneens en klinkt het ook logisch. Wat ik had begrepen over de werking van de smobot is dat je een soort basis instelling van je lucht toevoer moet vinden, bij jouw gewenste brandstof en temperatuur, en dan pas de smobot erbij om het constant te houden. Deze regeling is ook alleen maar bedoeld voor low en slow. Ik was het jaren terug al eens tegengekomen en had berichten van betatesters gelezen en dan nu dat ze het als product gaan verkopen, dus blijkbaar werkt het wel.
 
richard0501 zei:
ik ben vrij nieuw met de keramische BBQ, maar 24 uur aan een stuk op constante temperatuur, dat kan toch makkelijk zonder toeters en bellen?
Ik heb geen kamado. Maar weet best wat van verbrandingstechniek. Natuurlijk kan je de temperatuur redelijk constant houden met de hand. Maar wil jij 24uur je thermometers in de gaten houden en je klepjes telkens een tikje geven? Dat is precies mijn bezwaar tegen mijn offset smoker, je moet er altijd bijblijven en constant tweaken. Deze elektronische regelingen nemen dat handwerk bij je weg. Zodat je naar bed kan en/of andere dingen kan gaan doen. Als midden in de nacht je vuur uitgaat of erger op hol slaat, dan kan dat misschien het einde van je vlees betekenen en dat is heel erg zonde.

Je zal ook een redelijke kamado moeten hebben om voor 24uur brandstof te hebben!
 
@richard0501, Greekfire. Weer iets waar ik geen ervaring mee heb. Ik stook een vuur en schep de gloeiende brokken van het vuur onder mn grill. Ik gebruik wel eens wat houtskool op een verplaatsbare grill maar dan stopt mijn  ervaring briketten en (fabrieks) houtskool wel.
Nu zal dat greekfire wel een behoorlijke dichtheid hebben en dat allemaal wel passen in jouw kamado. Maar echte houtskool neemt veel ruimte in en daar ging ik van uit. Ik zal het zeker eens proberen, zo'n doos greekfire. Als ik mijn kamado heb zal ik kijken of ik net zo knappe stoker ben als jij. Maar dat betwijfel ik.
 
storkq zei:
@richard0501, Greekfire. Weer iets waar ik geen ervaring mee heb. Ik stook een vuur en schep de gloeiende brokken van het vuur onder mn grill. Ik gebruik wel eens wat houtskool op een verplaatsbare grill maar dan stopt mijn  ervaring briketten en (fabrieks) houtskool wel.
Nu zal dat greekfire wel een behoorlijke dichtheid hebben en dat allemaal wel passen in jouw kamado. Maar echte houtskool neemt veel ruimte in en daar ging ik van uit. Ik zal het zeker eens proberen, zo'n doos greekfire. Als ik mijn kamado heb zal ik kijken of ik net zo knappe stoker ben als jij. Maar dat betwijfel ik.

ik denk dat jouw dat zeker gaat lukken , met houtskool is het voor mij in ieder geval moeilijker dan met de gf
 
Deze wordt nu door de margrietschijf gecontroleerd qua temperatuur, maar deze wordt op langer termijn vettig en wat voor effect gaat dat hebben op de electra motortje want de belasting zal ook zwaarder worden.
 
Je hebt gelijk dat er wat aanslag zal komen. Ze hebben het zelfs in hun FAQ staan met een filmpje. Zie http://www.smobot.com en dan onderaan. Echter als ik het filmpje mag geloven hoef je het niet schoon te maken. Maar omdat alles is geschroefd kan je het eenvoudig uit elkaar halen en even schoonmaken.
 
storkq zei:
Je hebt gelijk dat er wat aanslag zal komen. Ze hebben het zelfs in hun FAQ staan met een filmpje. Zie http://www.smobot.com en dan onderaan. Echter als ik het filmpje mag geloven hoef je het niet schoon te maken. Maar omdat alles is geschroefd kan je het eenvoudig uit elkaar halen en even schoonmaken.

Persoonlijk zou mijn voorkeur toch een fan voor de input zijn, maar dat is persoonlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan