Beef en Steak

Smashing Pumpkins and the Smokey Tomatoes

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
7.021
Beste BBQ-Vrienden!

Ik wil jullie graag vertellen over mijn buurvrouw en haar prachtige jetsers.... Jetsers van Pompoenen!

SDJ_7869.jpg


Mijn overburen hebben een geweldige grote moestuin en daar komt heel vaak hele mooie groente vandaan. Omdat ze maar met z'n tweetjes zijn en er vaak veel tegelijk rijp is voor de oogst krijg ik heel vaak mooie spulletjes van hun. Als ik dan vertel wat ik er van wil gaan maken dan is daar vaak een barbecue bij en meestal krijg ik dan nog wat extra's om ook voor haar wat lekkers te maken. Dat is ontzettend leuk!

Deze pompoen wil ik opwerken naar een heerlijke romige en rokerige pompoensoep maar ik wilde ook eens gaan experimenteren met de pitten. Juist omdat die ook zo groot waren en ik het zonde vond om ze weg te doen. Dus daar gaan we...

SDJ_7874.jpg


Pompoen in stukken, veel van de schil behouden (alleen wat harde houtachtige stukken eraf) en de pitjes apart houden.

SDJ_7875.jpg


Ik heb de pitten geblancheerd in zout water. Beetje olijfolie en mijn favo chilli-flakes rubje:

SDJ_7877.jpg


Alles terwijl de pompoen lekker in de rook aan het loungen was...

SDJ_7880.jpg


Na een paar uurtjes rook en warmte was alles lekker zacht geworden.

Uitjes en wat knoflook en gember in de pan aangezet, mooi garam masala mengsel erbij, daarna afblussen met wat groente bouillon en de stukken pompoen erbij in de ketel:

SDJ_7883.jpg


Na het koken alles door de passe vite (roerzeef) en een mooie dikke soep ervan gemaakt. Vriezertje vol voor de herfst!

Daarna Project Pit afmaken:

SDJ_7892.jpg


Lekker indirect op het Groene EI voor een uurtje op circa 150°C drogen en roosteren, ik heb (ook vanwege de rub) regelmatig gecheckt en gehusseld.

Super mooi geworden en echt lekker rokerig, zout en pittig. Beetje als gerookte amandelen maar dan iets taaieriger. Lekker!

SDJ_7893.jpg


Mooi potje afgevuld voor die lieve buurtjes!

Toen aan de slag met de passata van allerlei tomaten, coeur de boeff, vlees, pruim, roma, kers, allerlei soorten!

SDJ_7831.jpg


Ik wilde er ook wat tijm en rozemarijn bij doen, een pepertje een uitje en wat knoflook... alles uit de tuin van Geertje!

SDJ_7834.jpg


Wat zalige olijfolie en mijn favoriete pezo mengsel van Flor de Delta:

SDJ_7839.jpg


Wat een feest om met zulke mooie producten te kunnen werken!

SDJ_7843.jpg


Eitje weer lekker aan met wat kersenhout om te roken!

SDJ_7856.jpg


Kijk eens wat een mooie diepe kleuren:

SDJ_7858.jpg


Daarna alles in de blender en lekker helemaal de moeder blitzen... ik heb er voor gekozen de passata even zachtjes door te koken en daarna de Weck potten heet afgevuld zodat er een natuurlijk vacuüm ontstaat en de potten lekker lang houdbaar zijn:

SDJ_7863.jpg


Da's een mooie fijne basissaus voor de lasagnes en pasta, een mooi rookje eraan, heeft alleen wat zout nodig maar dat doseer ik later naar smaak per gerecht.

Heel veel liefs!
 
Laatst bewerkt:
Wow, gewoon wow.

Wat een fijne buren en wat mooi gedaan.
 
Top weer Sander👌🏼
 
Gaaf verslag weer kerel, het enthousiasme spat er vanaf 🥰
 
jetsers.... Jetsers van Pompoenen!
Mijn tante heeft ook jetsers.... een heel vol veld met jetsers van pompoemen 🤣

Heerlijk man! Pompoen soep. Ik kan niet wachten tot ik weer een rondje door het veld mag jakkeren en wat van die heerlijke pompoenen mag meenemen en er soep van kan maken.

Dat idee van je Sander van de pitten ga ik onthouden. Ik heb nog heerlijke zelf gemaakte Lemon Drop Chilli poeder die daar denk ik wel perfect bijpast.
 
Fijn zulke buren! En een mooi verslag.

Ik heb wel eens pompoenpitten gedroogd in de voedseldroger en daarna gepeld (dan houdt je alleen de groene pit over). Pokkewerk, kost je je nagels, maar wel lekker! Maar goed, vanwege het werk koop ik ze nu weer ipv zelf te drogen....
 
Daar las ik over... pellen dan drogen. Ik vind zelf dat vlezige vliesje geen probleem, zelfs lekker kauwen, beetje als zonnebloempitten. Maar dat groene is ook wel leuk. Ga ik proberen!
 
Gaaf werk.
 
Ik maak mijn pompoen soep met ui, look, paprika en wortelen.
Sander zijn soep lijkt me een zeer lekker recept, ga ik ook eens proberen.
 
Sander, als jij over koken schrijft dan krijg ik direct trek! Je kan het super mooi omschrijven. Dan nog die mooie foto's er bij, geweldig!
 
Daar las ik over... pellen dan drogen. Ik vind zelf dat vlezige vliesje geen probleem, zelfs lekker kauwen, beetje als zonnebloempitten. Maar dat groene is ook wel leuk. Ga ik proberen!
Weet waar je aan begint 😂.

En ik voeg nog komijn toe aan de pompoensoep. Geeft een lekkere smaak 😋
 
Schitterend verslag weer Sander.
En wat heerlijk, om zo'n voorraad en geweldige groenten te krijgen.
Schitterend!

Zie ik nou dat jij de hoekjes van de grootste KONCIS schaal hebt afgeslepen zodat hij toch wél in de BGE L past?
noted-note.gif
 
Zie ik nou dat jij de hoekjes van de grootste KONCIS schaal hebt afgeslepen zodat hij toch wél in de BGE L past?

Dat ziet u goed Speurneus, dat is precies wat ik deed!
 
Weer met een lach en een doekje tegen het kwijlen gelezen . Mooi verhaal lekker maal

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Super weer Sander, de gerookte pompoen soep staat hier in de herfst ook altijd een paar x op het menu. Heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan