BasBQ
Beef en Steak

Slappe Fatty's

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Hallo Smokers

Ik heb vorige week voor het eerst eindelijk fatty's gemaakt, echter voelde deze voor ze op de BBQ gingen erg slapjes aan.  :-\

Voor mijn gevoel, heb ik de fatty's gemaakt zoals op de div fora staan omschreven.

Van de eerste heb ik echter door het gehakt, een klein uitje, teentje knoflook, kruiden, en een eitje, en wat paneermeel gedaan.
Vervolgens gevuld, met wat zelf gemaakte BBQ-saus (Steve Raichlen), 3 plakjes smelt Cheddar, en wat fijn gesneden champions, en vervolgens opgerold, en voor een nachtje in de koeling gedaan, om op te stijven.
img7783c.jpg


Maar omdat de fatty de andere morgen nog steeds slap aanvoelde heb ik er voor de zekerheid nog een gemaakt, maar nu alleen geen eitje en paneermeel door het gehakt gedaan. (wel een uitje en knoflook, maar dit kan niet de oorzaak zijn)

Toch voelde ook deze fatty slap aan, en durfde ik ze niet rechtstreeks op het rooster te leggen, en heb ik er op de BBQ maar wat aluminium folie onder gelegd.
img7785h.jpg


Vervolgens op de BBQ leken ze een beetje uit te zakken, en leeg te lopen  :( (is dit het gevolg van het aluminium folie  :-\)
img7788qw.jpg


Ik heb de dome temp maar opgeschroefd, in de hoop dit te kunnen stoppen (van 110-120, naar zo'n 180 gr)

Uiteindelijk heb ik ze van de BBQ gehaald, en ik moet zeggen, de smaak was heerlijk, en ze waren gelukkig zeker niet droog  :)
img7791m.jpg

img7789i.jpg


Maar goed, ik doe iets niet goed, maar de vraag is wat ?

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe, of hebben jullie andere tips (behalve inpakken met bacon)

Tia
Marcel






 
Wat Fatties betreft ben ik een beetje een purist, fatties zijn ontstaan omdat mensen de hele nacht naast hen BBQ zaten en 's-ochtends wat te snacks wilden hebben. In de VS verkopen ze een soort worsten die je in kleine burgers snijdt en bij het ontbijt serveert, het heet ook gewoon worst en is heftig gekruid.
De BBQ'ers namen zo'n worst, sneden het plastic er af en rolden hem door de rub. Die ging dan in de smoker en zo hadden ze iets lekkers te snacken.
Dat is eigenlijk de oervorm van de fattie en alle vullingen zijn later gekomen, net als de bacon weave.

Het recept voor zo'n worst vindt je hier op mijn blog: http://www.bbq-nl.com/2008/02/fatties.html

Je moet die worsten vrij compact opdraaien, ik denk ook dat daar het probleem zit bij jou, gehakt is geen worst, door het te kneden ontstaat er een reactie en gaat het vet kleven en blijft het aan elkaar hangen. Gehakt is gewoon los van structuur en valt uit elkaar.
 
Marcel, het eindresultaat ziet er zeer goed uit.

Ik denk dat je fattie zacht aanvoelt vanwege de vulling. Een 'echte' fattie is niet gevuld en dus steviger. misschien moet je meer panneer meel gebruiken als je gehaktmengsel erg slap aanvoelt of minder of zelfs geen ei gebruiken.
 
Noskos, en Frits, dank voor jullie reacties.
Excuses, dat mijn reactie wat langer op zich heeft laten wachten (maak momenteel erg lange dagen door het werk)

Wat stevig opdraaien betreft, (hier had ik geen foto van bijgedaan), dit heb ik wel gedaan, maar mocht blijkbaar helaas niet baten.

Volgende x maar is eentje maken zonder vulling, en een met vulling, en idd geen ei, en of meer paneermeel, om te kijken hoe dit uit pakt.

Wat vervelend al dat oefenen  :)

Thanks

Marcel
 
Ja, erg rot dat oefenen, dat moet je dan weer opeten, vervelend ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan