Beef en Steak

Shortrib op de compacte Weber Q 1200 ja dat kan.

Baklap

Tondelzoeker
Berichten
14
Beste BBQ genoten,

Zoals geschreven in mijn bericht waar ik me heb voorgesteld ben ik een enorme enthousiaste fan van de Weber Q serie.

Waarom? Compact, makkelijk schoon te maken en een veelzijdige alles kunner. En wil daarmee laten zien dat je er van alles op kunt bereiden waar men vaak van denkt dat zoiets alleen op een Kamado of Kettle kan.

Voor indirect grillen op een Weber Q serie heb je een Roasting Shiel & Roasting Rack nodig. Net als bij een Kamado die dan weer werkt met een reflector-plate.!

Voormij de uitdaging om dit op kleine Weber Q 1200 te doen. 😉

Hoe ben ik begonnen;

Had een Australische goed gemarmerde Shortrib gekocht bij de Hanos. Heb deze 24 uur van te voren geïnjecteerd en gepekeld met een stevige Runderbouillon.

De set-up met Roasting Shield & Roasting Rack in combinatie met de Smoker-Tube (de Weber Smokerbox is te groot voor de Q1200) voorbereid.

De Shortrib drooggedept en een Rub naar keuze aangebracht en op het Roasting Rack met er onder het Roasting Shield in de Weber Q1200 gelegd.

De Weber Q 1200 ontgestoken op de laagste stand en met een Crème Brulée brander de Smoker-Tube gevuld met Weber Beef Smoking Blend aangestoken. Deksel dicht en genieten van de geur.

De pekel die ik overhad hebt ik gezeefd en in een drukspuit gedaan voor het Show-effect; de straal wat harder gezet dan krijg je leuke vlammen. Hierna de Shortrib zoals het hoort met een nevelstraal bespoten.

Na 2 1/2 uur de Shortrib ingepakt in slagerspapier en weer terug in de Q 1200. (Het was heel lastig om de temperatuur laag te houden. De temperatuur steeg naar 200 graden Celsius op de thermometer in het deksel. Heb de Q af en toe uitgezet en als deze onder 100 graden Celsius kwam weer aangezet.

Na 1 1/2 uur de Weber aan & uit te hebben gezet heb ik de Shortrib met slagerspapier in een handdoek gewikkeld en in een koelbox gedaan. Zo heeft de Shortrib nog 1 1/2 uur doorgebracht.

In de tussentijd de Weber Q 1200 weer schoongemaakt en een heerlijke pasta klaargemaakt.

❗️Het eindresultaat.

* Na 1 1/2 uur ingepakt in de koelbox te hebben
gezeten was de Shortrib nog steeds goed warm.

* Het vlees was zo ontzettend zacht en mals dat je de ribben zo er van af pakte. (Fall of the bone)

* Smaak was super, beleving geweldig en voor herhaling vatbaar.

Adios en grill er op los! 👋🏻🤠🔥

IMG_7104.jpeg


IMG_7105.jpeg


IMG_7106.jpeg


IMG_7107.jpeg


IMG_7108.jpeg


IMG_7109.jpeg


IMG_2482.jpeg


IMG_7111.jpeg


IMG_7112.jpeg


IMG_7113.jpeg


IMG_7114.jpeg


IMG_7115.jpeg


IMG_7116.jpeg


IMG_7117.jpeg


IMG_7118.jpeg


IMG_7119.jpeg


IMG_7120.jpeg


IMG_7121.jpeg


IMG_7122.jpeg


IMG_7123.jpeg


IMG_7124.jpeg


IMG_7125.jpeg


IMG_7126.jpeg


IMG_7127.jpeg


IMG_7128.jpeg
 
Erg gaaf om eens een andere aanpak te zien! Gas komt hier niet zo vaak voorbij, maar jij bewijst dat je ook op gas serieus kunt bbq-en.
 
Dank je wel Marq, ik vind het ook erg gaaf om dat uit een kleine gas bbq te halen. Al doe ik ook graag met houtskool. Groet, Arno
 
Nice,en inderdaad wat Marq zegt
 
Mooi gedaan, een echt bewijs dat je met gas ver kan komen, helemaal met Marq eens. :D
 
Wow, mooi gedaan zo!

Dat zal wel gesmaakt hebben.
 
tof!! groot vlees op een kleine bbq is leuk.
zelf ook al eens op een WGA gedaan.

extra punten voor het toevoegen van rookhout op je gasser!
 
Oh wauw dat is een schitterend eindresultaat 🥰 dat lust ik ook, lekker wijntje erbij en genieten maar!
 
Wow!....ik heb een elektrische (q1400)....als ik dit zie zou ik denken dat het elektrisch ook haalbaar is. Heb al eens als test een paar burgers gerookt gewoon met een chunk. Die lag met een puntje dicht bij het grillelement direkt bij het opwarmen, en ging na verloop van tijd roken. Ook chips in een kussentje van Alu folie rookt fantastisch op de elektrische Q
 
Terug
Bovenaan Onderaan