BasBQ
Beef en Steak

Short-Ribs

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Goedemorgen,

Afgelopen dagen heerlijke vrije dagen gehad en dus ook tijd om lekker de BBQ aan te steken. Ik heb eerder wel eens short-ribs gemaakt, maar toen viel het eind resultaat een beetje tegen. Het was niet de smaak die ik verwachtte of hoopte misschien. Destijds waren het grass-fed ribs. Dit keer bij de Hanos een mooi stuk grain-fed Australische short-ribs meegenomen:
2020-05-20 21.32.55.jpg


De avond ervoor een rubje gemaakt van zout, peper, knoflookpoeder en paprika poeder en hiermee het vlees ingesmeerd, en de koelkast in. De volgende ochtend rond een uur of 11 mochten de short-ribs op de BBQ, thermometer erin, temperatuur BBQ tussen de 100-115 graden en 2 blokjes rookhout (olijf) erbij en dan geduld.
2020-05-21 11.14.02.jpg

Ik had een inschatting gemaakt, dat het tussen de 6 en 8 uur zou kunnen duren, dus tijd genoeg om tussendoor nog van alles te doen. De temperatuur liep netjes stapje voor stapje op. Ik verwachtte dat er ergens tussen de 60-70 graden een 'stall' zou komen, dat zou het moment zijn dat ik hem in ging pakken. Maar de temperatuur ging van 60 naar 70 in mooie gelijke stappen, (net zoals de temp van 14 naar 60 ging) en daarna liep de temperatuur ook gewoon door... 71, 72, 73 etc. In dit tempo is het te vroeg klaar, dacht ik gelijk. Uiteindelijk bleef het in 1 ruk doorgaan naar 92 graden!
2020-05-21 15.30.02.jpg

Voor de zekerheid even met een andere thermometer testen, en bij het inprikken wist ik al, die is klaar! Dus eraf en inpakken en laten rusten.
2020-05-21 15.45.24.jpg


Ziet er erg mooi uit! Maar is het niet te snel gegaan? Of toch de temperatuur te hoog? Half 4 klaar, veel te vroeg, blijft het wel warm...
Een kleine 30 minuten later, toch maar een stuk afsnijden om te proberen...
2020-05-21 16.26.12.jpg


Een prachtig plaatje! En nog belangrijker het smaakte echt super goed! Zacht, sappig, echte beef smaak met een hele goede rooksmaak! Ze waren heel goed gelukt en we hebben er van genoten! Ik hoop dat ze er een volgende keer weer zo vanaf komen.

Groeten,
Sander
 
Dat ziet er prima uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi geworden. Tijd vind ik ook wat
Gelukkig dat je met een 2e thermometer gecontroleerd had voordat de temp door was gelopen
 
Mooi geworden. Tijd vind ik ook wat
Gelukkig dat je met een 2e thermometer gecontroleerd had voordat de temp door was gelopen
Ik ging meten met de andere thermometer, maar het was uiteindelijk niet meer nodig, het vlees was zo zacht als boter! Dan weet je dat het klaar is! (de temperatuur gaf die gelukkig hetzelfde aan)
 
Vind het ook heerlijk, bevalt me beter dat spareribs
 
Ziet er heerlijk uit
 
Dat ziet er ook heerlijk uit met die mooie rookring.
 
Die zien er goed uit zeg. lust ik wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan