BasBQ
Beef en Steak

short rib roast - rund

badjak

Vuurmaker
Berichten
73
Nu weet ik niet of dit bij "high and fast" moet staan of bij "low and slow", want het is "high and slow"  :blush:

Dit is het stuk vlees (korte rib van het rund, 4 ribben)
1%2520short%2520rib%2520roast.jpg


2%2520other%2520side%2520of%2520roast.jpg


En dwars tegen alle conventies in,  besloten om het indirect te gaan bbq-en, maar op een vrij hoge temperatuur.
Niks met het vlees gedaan, geen rub, zelfs geen zout en ook het membraam niet verwijderd.
Vuurtje aangemaakt en het vlees boven een drip pan gezet, deksel erop en na een uur of 4 het vlees eraf gehaald

3%2520on%2520the%2520braai%2520above%2520drip%2520tray.jpg


4%2520almost%2520finished.jpg


5%2520finished.jpg


Het vlees geproefd, lekker crispy aan de buitenkant en toch mals.
Kortom ik vond het lekker, deed me een beetje aan hard gebakken speklapjes denken.

Een deel van het vlees in stukjes gesneden
6%2520cut%2520up%2520pieces%2520of%2520meat.jpg


Pita op de rest warmte
6%2520pita%2520on%2520braai.jpg" height="400


In de tussentijd Tzatziki gemaakt (komkommer, knoflook en yoghurt), sorry voor de slechte foto
7%2520tzatziki%2520bad%2520picture.jpg


En met wat sambal erbij, klaar om te eten
9%2520meat%2520in%2520pita%2520with%2520chili%2520paste%2520and%2520tzatziki.jpg


 
Nice
 
had ik best wel gelust hoor  :)
 
jumjum!
 
Dank jullie wel :)
Vraagje: hoe zouden jullie dit hebben klaargemaakt? Langzaam geroosterd of vergelijkbaar met wat ik heb gedaan of heel erg anders?
 
Ziet er smakelijk uit
 
Ik zou het membraan hebben verwijderd, het stuk met een stevige rub ingewreven hebben en dan met een zware rookhoutsoort low & slow hebben bereid.
 
Voor de purist is dit een fijne bereiding, maar ik ga hier even met de weledelgestrenge heer Noskos mee. Dan haal je er waarschijnlijk net even wat meer smaak uit.
 
Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe smakelijk dit stukje vlees van de bbq af kwam. Beter dan ik verwachtte omdat ik normaal gesproken ook voor langzaam en lage temperatuur zou zijn gegaan. Maar ik wou eens wat anders proberen (soms is het leuk om alle conventies aan de kant te zetten)
Zonder rub, zonder zout en peper had het een hele goede intense smaak en ik zal het zeker nog een aantal keer op deze manier klaar maken.
Het is niet een goede methode als je een lap vlees wil eten, maar als je het meer als een pulled pork gebruikt, werkt het uitstekend.

Ik heb nog een paar stukken short rib liggen (maar niet als een roast, maar in stukken gesneden) en die zal ik binnenkort eens langzaam garen om te zien wat mijn voorkeur heeft.


 
Precies Badjak! Soms moet je gewoon even buiten het gebaande pad lopen. Dan zie je soms de mooiste dingen!
Sommige stukken vlees hebben van zichzelf zo'n grandioze smaak dat ze eigenlijk niks nodig hebben dan misschien een beetje zout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan