BasBQ
Beef en Steak

Secreto Duroc

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.094
Beste bbq collega's

Hier in Brabant zijn we lekker lang vrij ivm carnaval. Daardoor dit weekend mooi de tijd gehad om een stukje secreto van het Duroc varken eens te testen.

De avond ervoor het stukje voorzien van pezo, 2 teentjes geperste knoflook en een grof gesneden ui.
De hele mikmak voor 24u in het vacuüm

Gisteren mocht het stukje op de bbq. Gewoon ff lekker snel grillen, niets ingewikkelds.
Gegrilled tot een kern van ca 65gr.

De pics

Lekker ff marineren met ui en knoflook en pezo
20220227_140704.jpg



Uit de zak en de ui eraf geschraapt en hoppa, op het rooster
20220228_171154.jpg


Lekker aanzetten
20220228_171546.jpg


en na een minuutje of 10-12 mocht ie er af
20220228_172834.jpg


Op het bordje met bloemkool uit de oven en nog wat gezonde dingen en een stukje brood erbij
20220228_173158.jpg



Wat vonden we ervan? Nou, echt super lekker. Het is een heerlijk stukje vlees en het marineren met ui en knoflook bevalt erg goed.
Ook de dochter des huizes was zeer enthousiast, een mooier compliment bestaat niet.
1 kanttekening: het had van mij iets vetter mogen zijn. Dan was het echt perfectie geweest. Volgende keer daar wat beter op letten.

Dank voor het kijken
Rick
 
Ziet er erg lekker uit. Inderdaad op de foto leek het me al wat aan de magere kant maar dat klopt dus. Ben zelf ook voorstander van een iets vetter stukje, geeft toch iets meer smaak. Desondanks had ik heel graag aangeschoven. ;)
 
Dat ziet er als een heel lekker bordje uit zo.

Is het stuk vlees altijd aan de magere kant?
Ik dacht dat secreto een behoorlijk vergeefbaar stukje was. (Lees; wat vetter)
 
Heel mooi! Heb ooit ergens gelezen dat je knoflook (en ook ui?) niet mag vacumeren. Maar ik weet niet of dat veel uitmaakt bij 24u..
 
Ziet er wel lekker uit , misschien volgende met procureur doen.
Of fat basting met wagyu vet (flambadou)
Dat is echt top😋
 
Heel mooi! Heb ooit ergens gelezen dat je knoflook (en ook ui?) niet mag vacumeren. Maar ik weet niet of dat veel uitmaakt bij 24u..

Klopt, bij langer bewaren krijg je kans op botulisme. Gelukkig wist mijn moeder dat niet vroeger. Die bewaarde gepelde teentjes knoflook onder olie in een potje. Maanden lang. Olie ging dan vaak nog door de sla. Heel lekker, dat wel... maar marineren doe je gelukkig veel korter.
 
Mooi Rick, lijkt me zalig. Ik had juist erg vette lapjes secreto. Heerlijk hoor, maar geeft wel behoorlijke vlammen onder het rooster... was het iets droger doordat je langer gegaard hebt wellicht?
 
Dat ziet er als een heel lekker bordje uit zo.

Is het stuk vlees altijd aan de magere kant?
Ik dacht dat secreto een behoorlijk vergeefbaar stukje was. (Lees; wat vetter)
Volgens mij hoort het iets vetter te zijn dan deze.
Niet dat dit een straf Was hoor
 
Heel mooi! Heb ooit ergens gelezen dat je knoflook (en ook ui?) niet mag vacumeren. Maar ik weet niet of dat veel uitmaakt bij 24u..
Precies wat je zegt.
Er Is een kleine kans op botulisme, maar 24u Is geen probleem.

We huppelen hier allemaal nog vrolijk rond
 
Ziet er wel lekker uit , misschien volgende met procureur doen.
Of fat basting met wagyu vet (flambadou)
Dat is echt top😋
Secreto betreft juist de snit van het varken.
Juist dat maakt het gerecht wat het moet zijn.
Wellicht dat duroc minder vettig Is dan iberico.
 
Mooi Rick, lijkt me zalig. Ik had juist erg vette lapjes secreto. Heerlijk hoor, maar geeft wel behoorlijke vlammen onder het rooster... was het iets droger doordat je langer gegaard hebt wellicht?
Er zat een flinterdun laagje vet op de buitenkant. Nagenoeg geen intramuscular vet. Hier welgeteld 1 klein vlammetje, misschien een achtergebleven stukje rookhout? :ROFLMAO:
 
Rick, lekker stukje porky.
Die Duroc varkies zijn zo-wie-zo lekker van smaakt.
 
Smikkelen Rick. Heerlijk.
 
Secreto betreft juist de snit van het varken.
Juist dat maakt het gerecht wat het moet zijn.
Wellicht dat duroc minder vettig Is dan iberico.

Volgens mij komt de snit Secreto origineel bij het uitbenen van Iberico varkens vandaan inderdaad.
Dit ras heeft zoveel intramusculair vet dat ze op een andere manier werden uitgesneden en de Secreto 1 van de top stukjes was.
Het lijkt me dus dat bij (bijna) elk ander ras deze niet echt vergelijkbaar zal zijn qua marmering.
 
Ik dacht eigenlijk dat alleen iberico varkens het stukje vlees gegroeid hebben dat 'secreto' heet? Met andere woorden: het is meer dan alleen maar een bepaalde snit van een varken. Maar goed, ik weet mijn bron niet meer, dus heel betrouwbaar is deze info niet... :p

Hoe dan ook: wat maakt het uit hoe het stukje vlees genoemd wordt, het ziet er erg smakelijk uit!!
 
Volgens mij komt de snit Secreto origineel bij het uitbenen van Iberico varkens vandaan inderdaad.
Dit ras heeft zoveel intramusculair vet dat ze op een andere manier werden uitgesneden en de Secreto 1 van de top stukjes was.
Het lijkt me dus dat bij (bijna) elk ander ras deze niet echt vergelijkbaar zal zijn qua marmering.
we zitten op dezelfde lijn
 
Ziet er top uit Rick!
Volgende keer misschien een beetje olie toevoegen in de vacuüm zak, wellicht dat dat nog wat verschil maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan