Beef en Steak

Schoonmaken van de bbq na afloop..

Rocker

Pitmaster
Zoals jullie in mijn voorsteltopic hebben kunnen lezen heb ik net een nieuwe Weber 57, en heb ik nog een hoop te leren... ;) Zoals bijvoorbeeld het schoonmaken van de Q...  Ik heb met wat zoeken hier nog geen topic over het schoonmaken gevonden, dus dan toch maar even een nieuw topic ervoor.

Ik heb volgens mij ooit ergens gehoord/gelezen dat je na het bbq'en de temperatuur het beste even flink hoog kan stoken om je rooster schoon te branden, om hem daarna te doven door alle schuiven dicht te zetten. Klopt dat? Of is dat flink opstoken niet echt nodig?

Nadat alles afgekoeld is werd het rooster voorheen altijd flink schoongeboend met een sopje door mijn vrouw, maar wat ik begrijp is dat ook niet echt nodig, en is het schoonwrijven met een, niet te harde (messing), borstel voldoende?

Nadat ik klaar ben met barbecue?n doe ik alle schuiven dicht en laat het vuur uitgaan. Het vet dat nu op de roosters zit beschermd het tegen roesten. De eerst volgende keer dat ik barbecue laat ik de roosters warm worden, dan verkoolt dat vet en borstel ik mijn rooster schoon.
Nu barbecue ik redelijk veel dus het vet heeft niet echt tijd om gekke dingen te doen. Als je het rooster zo een tijd laat liggen dan wil het nog weleens wit uitslaan, schimmelen etc. Niets dat een gezonder dosis vuur niet verhelpt trouwens ;) Na het afbranden en borstelen even een vochtig stukje keukenpapier erover en het is klaar voor gebruik.
Geen olie op je rooster smeren, maar op je vlees.
Messingborstel van de bouwmarkt is prima, kost ?2,99 of zo en een prop aluminiumfolie werkt ook.

Je kunt ook een speciale bak kopen waar je rooster inpast en het na elke keer daarin schoonmaken. Maar dat is niet echt nodig, het is een zelfreinigend systeem.

Schoonmaken doen we niet graag hier.
Viesmaken daarintegen........  8) 8) 8)

Rutger, als ik klaar ben haal ik mijn rooster er gelijk af, laat hem afkoelen en maak hem 's avonds gelijk schoon met een RVS staalspons.

Carel%20Lurvink%20Caluclean%20staalspons%20RVS%2040gr%20%20panspons%20%20544.jpg

zien ze er gelijk weer uit als nieuw.

Ik zal eens kijken of we nog een borstel oid hebben liggen :) Vanavond eerst maar lekker dat ding aansteken, dan zien we daarna wel weer verder... Van het weekend gaan we wel weer que'en, dus kan ik hem daarna altijd nog schoonmaken. :)

Rooster schoonmaker na afloop van het BBQen een nacht in het gras laten liggen, dat vertelde mij Jacques in 't Veld (EL-Hambre)
ik heb het alleen nog niet geprobeerd, hij zij dat er op de een of andere manier de roosters vanzelf schoon worden ::)

Helpt wel iets, moet er snachts alleen geen kat overheen piesen ;). Als je rooster nog warm is geeft het mooie grillmarks op je gras

Insmeren met groene zeep en dan in een vuilniszak met een kopje ammonia werkt ook om de zooi van je rooster af te krijgen. Maar als ik echt aangekoekte zooi heb (na mijn char siu bijvoorbeeld) dan zet ik de gasbrander er even op :D

En bij geseasond gietijzer? Na yakitori vanmiddag zat er flink wat koolstof op..

Gietijzerrooster? Goed warm stoken tot alles verkoold is, dan afborstelen en eventueel een verslaagje crisco erop smeren.

Het RVS-rooster van m'n oude BBQ zette ik altijd tegen de schutting aan. De buurkatten likten hem s-nachts dan schoon. Volgende dag nog even water en zeep eroverheen,en weer klaar voor gebruik.  :D
Scheelt een hoop borstelen en schuren....

nicky zei:
Gast, dat is echt ranzig

Nee, Ranzig is bedorven vet. (zie ook sommige roosters elders)

En als je je zorgen maakt over bacteri?n, blijf dan maar ver weg van toetsenborden van collega's en dingen waar je je aan vast moet houden in de bus/tram/metro/trein.
;)

Ik heb vanavond de performer gebruikt.
maar dat schoonmaken ben je wel even mee bezig,
ketel en rooster uitgewassen met een sopje maar staat er wel weer nieuw erbij :)

Ik maak een keer per jaar schoon en de rest gewoon stoken en borstelen. En de binnenkant van de ketel maak ik nooit schoon want dat is isolatie.

schoonbranden boven heet vuur en wat na borstelen
let wel, de kool die aangebakken zit aan je rooster werkt als een anti-aanbak laag.
de buitenkant doe ik 1x p/jaar : insmeren met een prutje van soda en groene zeep, nacht laten staan en de volgende dag hogedrukspuit erop.
buitenkant Q schoon , ik niet  :( 

Ik maak de Q's ook 1 x per jaar schoon, om hierna alleen de roosters schoon te maken. De rest overlijdt toch met 200 graden plus.
Meestal gebruik ik wel een alu bakje tussen de koolhouders in om vet op te vangen dit scheelt dan weer met schoonmaken van het vet druipen.
Dit bakje gebruik ik dan een aantal keren. indien nodig sop ik deze ff snel uit.

ik heb een grote bak staan waar mijn rooster in pas  waar water en  actief zeep in zit ( zeep waar we vrachtwagens en kranen mee wassen)

dat zeep  bijt alle vet er zo af.  een dag er in  er uit halen ff met een zachte borstel er over en schoon weer 

Pff schoonmaken valt niet mee, eergisteren de performer gebruikt en gistermorgen zeker
2 uur mee bezig geweest voor hem goed schoon te maken.
Grill was nog het meeste werk vanalles erop gespoten het spul van Weber en het goedje van de wibra.
Omdat hij in de bijkeuken staat moet ik hem wel goed schoonmaken anders stinkt het in het huis.
En nu staat er nog de WGA wat ik gisteren heb gebruikt met het gietijzer rooster, zo vettig als spek.
Daar ben ik ook weer een uurtje mee zoet voordat hij goed schoon is :(

Voor de grillrooster van de performer 57cm moest je eigenlijk een lage bak voor kunnen kopen waar je hem in kon leggen voor te weken. ::)

reneklomp zei:
ik heb een grote bak staan waar mijn rooster in pas  waar water en  actief zeep in zit ( zeep waar we vrachtwagens en kranen mee wassen)

dat zeep  bijt alle vet er zo af.  een dag er in  er uit halen ff met een zachte borstel er over en schoon weer

Dat doe je toch niet met gietijzer zeker?

Terug
Bovenaan Onderaan