Beef en Steak

Schimmel in kamado

Laugui

Tondelzoeker
Beste leden,

Ik las en hoorde al redelijk vaak dat de kamado vooral na weinig gebruik (winter) gevoelig is voor schimmels.
Daarmee ik momenteel al wat zat te denken voor aankomende winter. Onze boot staat elke winter in een loods. Jaren hadden wij last na het ophalen schimmels op tapijten enz. We kregen eens de tip om verschillende potten kattenbakkorrels in fe boot te zetten. Waar katten hun behoeftes in doen. Sindsdien hebben wij nooit meer schimmel gehad en de bakken zie je zo opblazen van het vocht.
Ik vroeg mij af indien iemand dit al reeds zou getest hebben? Zo niet kan dit kwaad om bijvoorbeeld een pot kattenbakkorrels te plaatsen waar de kolenmand normaal staat.

Gewoon blijven bbqen. Dan komt er ook geen schimmel in.

Als je de Q geregeld gebruikt krijgt geen schimmel.
Buiten koken op kamado of kettle kan echt het hele jaar door.

Ik lees even mee. Heb je de onderste en bovenste luchtschuif wel steeds open zodat er iets van ontluchting kan plaatsvinden?

Natuurlijk moet je gewoon het hele jaar door je BBQ gebruiken, maar dat is geen antwoord op je vraag.
Kattenbakkorrels in een bak? Ach, baadt het niet dan schaadt het niet.
Mocht er toch nog schimmelvorming zijn dan de BBQ eerst goed heet opstoken en schoon "branden" voordat je er weer op gaat koken.
De schimmel verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

Genoeg bbqen en dan heb je dat niet uiteraard.

Maar zien dat er toch wat lucht aan kan en moest je er toch last van hebben gewoon eens goed warm laten worden

Terug
Bovenaan Onderaan