BasBQ
Beef en Steak

Saus: Pindasaus, de lekkerste

IMG_2337.JPG


In mijn zoektocht naar een lekkere pindasaus, bleek die dichter bij huis te vinden te zijn dan ik had verwacht, tijdens een etentje bij mijn schoonouders bleek mijn schoonvader (die normaal gesproken nooit kookt) de lekkerste pindasaus (die ik ooit geproefd heb) had gemaakt
volgens een recept van een Indo-Adjudant uit zijn diensttijd.

Voor 1,5 liter saus

- 3 zoete Uien
- 3 el. Arachide olie
- 300-350 gr. goede pindakaas (1 pot) zonder stukjes (Calve)
- blokje trassi van ruim 1/2 cm x 1/2 cm verkruimeld
- 750 ml. Water + 1 - 1.1/2 kippenbouillonblokje
- 50 gr. verse gemberwortel (geschild en in dunne plakjes)
- scheutje (2 tl.) gembersiroop
- 3 el. stroop of Goela Djawa siroop
- 2 - 3 tl. sambal Oelek naar smaak
- 6 el. ketjap manis (ABC, Bango, Kentel A, Medja) geen Conimex
- 3 laurierbladeren of 1 tl. laurierpoeder of beter 3 bladeren Djeroek Poeroet (Kaffir limoenblaadjes)
- zout naar smaak (ongeveer 2 tl.)
- Citroensap van 1 verse citroen (naar smaak!) ik heb zowat de hele citroen uitgeknepen.

BBQ klaarmaken direct en indirect, als alles te hard gaat kun je de pan altijd even indirect zetten

Ui fijn snijden/hakken. Skillet met de olie erin op het BBQ rooster zetten en hierin de uitjes samen met de trassi zachtjes fruiten tot ze bruin zijn.
De gember in plakjes snijden, niet te klein want je moet ze er later weer uithalen.
De bouillon (water + bouillonblokje) aan de kook brengen samen met de gember (in een Giet ijzeren pan op de BBQ) en zachtjes 20-30 min. laten pruttelen. (deksel op de pan)

Gemberplakjes uit de bouillon wegnemen,
Pindakaas, gembersiroop, stroop, sambal , ketjap, laurierpoeder, gefruite uitjes toevoegen aan de bouillon en zachtjes al roerende weer aan de kook brengen.
tot er een mooie saus ontstaat, dit alles ongeveer 15-20 minuten indirect (150 gr.C) door laten pruttelen (deksel op de pan) en op smaak brengen met zout en vers citroensap. steeds blijven proeven!

Edit: ik zit dit even weer terug te lezen en als ik de oude Indonesische recepten uit zoals die van Beb Vuyk teruglees zie ik dat in de jaren 1960-1970 nog niet heel veel Indonesische ingrediënten voorhanden waren in Nederland, Djeroek Poeroet blaadjes werden toen vaak vervangen door Laurier. Wat eigenlijk vreemd is want de smaak is behoorlijk anders
Tegenwoordig kun je ze gewoon in een toko gedroogd in een zakje kopen, en zelfs vers of bevroren het schijnt dat AH ze zelfs verkoopt, vers bevroren. Let op dat Kaffir Limoenblaadjes anders is dan Citroengras (Sereh) of als je per ongeluk een limoenboompje hebt staan dat die baadjes ook anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig! Ik ging er altijd vanuit dat mijn pindasaus al heel wat was, maar deze ga ik zeker proberen. Leuk.
 
ben wel van de zelf gemaakte pinda saus
 
Heb ik die niet op bij NtT?
Volgens mij wel en die was lekker.
 
Die komt aardig in de buurt van hoe ik hem altijd maak, ik voeg dan nog Djeruk Perut blaadjes toe. Lekkel.
 
En de lijst wordt langer en langer!!!!!!!
 
Bert zei:
Heb ik die niet op bij NtT?
Volgens mij wel en die was lekker.

Dat is hem Bert  ;)

Voorzichtig met de sambal (pittigheid) en citroen, de ene citroen is de andere niet, kan nog wel eens verschil in de zuurte  zitten
 
Lekker hoor. Heb je ook nog tips om het te bewaren? Invriezen in blokken en dan de blokken vacuum verpakken zodat je het au bain marie weer kunt opwarmen? Of wordt het daar niet lekkerder van?
 
coelho zei:
Lekker hoor. Heb je ook nog tips om het te bewaren? Invriezen in blokken en dan de blokken vacuum verpakken zodat je het au bain marie weer kunt opwarmen? Of wordt het daar niet lekkerder van?

Invriezen gaat prima, als je hem daarna weer ontdooit en verwarmt de olieen die vrijkomen niet afscheppen maar er weer goed doorheen roeren
Goeie vraag weer :)

Au bain marie lijkt mij een hele goede methode, ik doe in porties invriezen (diepvriesbakjes) ik laat het meestal ontdooien in de Magnetron :blush: en verwarm hem dan langzaam totdat hij warm is
 
Komt er door het lange koken niet heel veel vet vrij? Ik weet dat de indo's onder ons dat prima vinden, maar de blando's vinden dat er "eng" uitzien. Dan ziet de sauce er wat geschift uit, en denken misschien dat het mislukt is. Ik moet zeggen dat ik met calve pindakaas niet zulke goede ervaringen heb als het daarover gaat, die schiet ook snel in de "schift". Als je dat niet wil, kun je beter een huismerk pindakaas gebruiken IMHO. Die heeft dat meestal een stuk minder.
Of je roert er na bereiding een beetje koud water door, met een garde. ( of een ijsklontje, truc van Zoon, die koksopleiding doet, en soms, heel soms iets slims zegt =))  )

Ik ga hem op zeker eens uitproberen btw. Klinkt lekker.
 
Dominique zei:
Komt er door het lange koken niet heel veel vet vrij? Ik weet dat de indo's onder ons dat prima vinden, maar de blando's vinden dat er "eng" uitzien. Dan ziet de sauce er wat geschift uit, en denken misschien dat het mislukt is. Ik moet zeggen dat ik met calve pindakaas niet zulke goede ervaringen heb als het daarover gaat, die schiet ook snel in de "schift". Als je dat niet wil, kun je beter een huismerk pindakaas gebruiken IMHO. Die heeft dat meestal een stuk minder.
Of je roert er na bereiding een beetje koud water door, met een garde. ( of een ijsklontje, truc van Zoon, die koksopleiding doet, en soms, heel soms iets slims zegt =))  )

Ik ga hem op zeker eens uitproberen btw. Klinkt lekker.

Ik ben een echt pindakaas jongetje, Calve heb ik altijd de lekkerste gevonden qua smaak, maar is zoals jouw ervaring minder geschikt om mee te koken, misschien op zoek gaan naar "the ultimate Peanut butter" huismerken vond  ik altijd over het algemeen iets minder van smaak, misschien toch maar weer eens proberen, de versie op de foto is overigens gemaakt met een merk uit de groothandel (die had iemand voor mij meegenomen) ;)
Ook Calve kan soms minder zijn van smaak, te kort of te lang gebrande pinda's gebruikt, die gooi ik dan meteen weg.
 
Ik maak tegenwoordig die van Dominique, superlekker, maar deze kan ik ook wel es proberen. Ik heb hier iemand die er gek op is ;)
 
Ewald zei:
Dominique zei:
Komt er door het lange koken niet heel veel vet vrij? Ik weet dat de indo's onder ons dat prima vinden, maar de blando's vinden dat er "eng" uitzien. Dan ziet de sauce er wat geschift uit, en denken misschien dat het mislukt is. Ik moet zeggen dat ik met calve pindakaas niet zulke goede ervaringen heb als het daarover gaat, die schiet ook snel in de "schift". Als je dat niet wil, kun je beter een huismerk pindakaas gebruiken IMHO. Die heeft dat meestal een stuk minder.
Of je roert er na bereiding een beetje koud water door, met een garde. ( of een ijsklontje, truc van Zoon, die koksopleiding doet, en soms, heel soms iets slims zegt =))  )

Ik ga hem op zeker eens uitproberen btw. Klinkt lekker.

Ik ben een echt pindakaas jongetje, Calve heb ik altijd de lekkerste gevonden qua smaak, maar is zoals jouw ervaring minder geschikt om mee te koken, misschien op zoek gaan naar "the ultimate Peanut butter" huismerken vond  ik altijd over het algemeen iets minder van smaak, misschien toch maar weer eens proberen, de versie op de foto is overigens gemaakt met een merk uit de groothandel (die had iemand voor mij meegenomen) ;)
Ook Calve kan soms minder zijn van smaak, te kort of te lang gebrande pinda's gebruikt, die gooi ik dan meteen weg.
Ben het helemaal met je eens, een bam met pindakaas van Calv? is zoals het moet. Maar bij pindasauce gaan er nog zoveel meer smaakmakers doorheen, dat ik dan kies voor huismerk vanwege de schift. Grappig.
 
 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Tegenwoordig gebruik ik weer Calve Pindakaas, geen last meer van schiften.
En meer Trassie, buiten dat ik Pinda(saus, kaas) verslaafd ben zijn wij hier thuis ook Trassie-junks
 
Laatst bewerkt:
Mooi recept. Gaat op de to-do lijst
 
Terug
Bovenaan Onderaan