BasBQ
Beef en Steak

Saus dilemma

 

Bas V

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo collega bbq'ers,

Al tijden zit ik met een vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

In de afgelopen jaren heb ik al menig sparerib bereid. Nu ben ik meer iemand die een recept volgt dan zelf creatief in de weer gaat. Toch wil ik een bepaald resultaat als het gaat om sauzen. De spareribs komen (bijna) altijd mals van de bbq, wel altijd besmeerd met een soort bbq saus, ofwel uit fles ofwel zelf gemaakt. Nu heb ik het wel gezien met de bbq sauzen. Wat ik graag wil is een saus zoals je die ook krijgt bij sparerib express. de sweet and spicy om precies te zijn. Het lijkt me heerlijk om zelf spareribs te maken hoe ik het wil en daarna te verdrinken in een lekkere zoet pittige saus.

Hier zit dan ook het probleem. Vrijwel alle sparerib recepten zijn gericht op een "aflak saus". Dit is natuurlijk lekker, maar niet waar ik op richt. Ik zoek een saus die je net als een kaassaus over de broccoli/bloemkool doet. De bbq sauzen zijn naar mijn mening daar niet echt geschikt voor, gezien de smaak te intens wordt.

Alleen hoe noem je nou zo'n saus? ik heb diverse zoektermen gebruikt maar ik kom niet tot een recept voor een lekker gebonden sweet and spicy saus, die ik over mijn spareribs kan gieten.

Ik hoop dat jullie wat recepten/advies hebben!

Groet,
Bas
 
Ik zou een zoete & een spicy saus maken en deze dan combineren en fine tunen. Dan maak je het helemaal naar eigen wens. Basis maken en veel proeven en testen, mooi projectšŸ˜‹
 
Ik heb altijd een pot zelfgemaakte raspberry chipotle saus staan. makkelijk te maken maar o zo lekker over van alles!!!
 
Ik herken dit wel en durf rustig te vloeken hier.... Ook ik vind de spareribs van de Spareribexpress best wel eens lekker šŸ˜‚šŸ˜‚.
Ja die van mezelf zijn beter, maar deze zijn niet verkeerd.

Ik herken je in het vinden van de juiste saus. Lastige opgave en ik heb hem nog steeds niet gevonden. Echter had ik wel het idee dat zij aflaksauzen gebruiken en die nadat ze uit de oven komen er nog eens extra overheen smeren.

Ketjap, honing en tijm inkoken geeft al een lekkere.
Maar sweet and spicy vind ik zelf de lastigste, omdat hier zoveel variaties in zijn.
 
Weet niet of ik de vraag helemaal begrijp?

Spareribs aflakken en dan terug op de bbq zorgt er voor dat de ribs sticky worden, de suikers in de saus karameliseren.

Je kan de saus er ook gewoon (verwarmd) opsmeren. Worden de ribs niet sticky

De spareribexpress ribs ken ik overigens niet

Wij zijn hier fan van de saus met appelstroop.
Door de chipotle (wij gebruiken gewone chilipeper) is deze pittig maar ook warm zoet door de appelstroop.

Deze saus is overigens lekkerder als die een 1 of 2 weekjes oud is.
 
Heb je daar een recept van?
Ik heb ze ooit ergens op internet gevonden en aangepast naar eigen wensen en smaken.

BBQ Saus Basis

2 eetlepels olie
1 fijngesnipperde ui
2 tenen fijngesnipperde knoflook
1 theelepel Worcestershiresaus
1 theelepel zwarte peper
1 theelepel chilipoeder
4 eetlepels bruine basterdsuiker
4 eetlepels honing of stroop
800 ml ketchup
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels appelazijn
Zout naar smaak

Fruit in een pan de uitjes tot ze glazig zijn. Voeg dan de knoflook toe. Peper en zout en chilipoeder toevoegen en alles goed doorroeren.
Ketchup helemaal erbij gieten. Dan alle andere ingrediƫnten toevoegen en naar wens op smaak maken. Als het afkoelt dan worden de smaken wat minder intens. Ik draai m daarna nog even door de blender om er een gladde saus van de maken

Raspberry saus

1 eetlepel olie
1 theelepel knoflookpoeder
450 gram frambozen (Kan prima met diepvries)
45 gram kristalsuiker
45 gram lichtbruine suiker
75 ml appelciderazijn
75 ml water
1 theelepel zout
(1 eetlepel maĆÆzena optioneel)


Voor deze Raspberry barbecuesaus hebben we een pannetje nodig, hierin gaat de olie. Voeg vervolgens de 450 gram frambozen, kristalsuiker, bruine suiker, appelazijn, water, en 1 theelepel zout toe en breng aan de kook. Roer alle ingrediĆ«nten goed door elkaar met een garde of pollepel en laat de saus voor zoā€™n 15 minuten koken totdat de saus een beetje is ingedikt. Mocht je van een beetje extra pit houden kan je er een heel pijn gesneden jalapeƱo of een goeie eetlepel chipotlepoeder of chipotle in adobe aan toe voegen.
Ik roer deze sauzen door elkaar en bewaar deze in een weckpot.
De laatste batch was na 2 maanden op en nog prima van smaak.
 
Ik heb ze ooit ergens op internet gevonden en aangepast naar eigen wensen en smaken.

BBQ Saus Basis

2 eetlepels olie
1 fijngesnipperde ui
2 tenen fijngesnipperde knoflook
1 theelepel Worcestershiresaus
1 theelepel zwarte peper
1 theelepel chilipoeder
4 eetlepels bruine basterdsuiker
4 eetlepels honing of stroop
800 ml ketchup
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels appelazijn
Zout naar smaak

Fruit in een pan de uitjes tot ze glazig zijn. Voeg dan de knoflook toe. Peper en zout en chilipoeder toevoegen en alles goed doorroeren.
Ketchup helemaal erbij gieten. Dan alle andere ingrediƫnten toevoegen en naar wens op smaak maken. Als het afkoelt dan worden de smaken wat minder intens. Ik draai m daarna nog even door de blender om er een gladde saus van de maken

Raspberry saus

1 eetlepel olie
1 theelepel knoflookpoeder
450 gram frambozen (Kan prima met diepvries)
45 gram kristalsuiker
45 gram lichtbruine suiker
75 ml appelciderazijn
75 ml water
1 theelepel zout
(1 eetlepel maĆÆzena optioneel)


Voor deze Raspberry barbecuesaus hebben we een pannetje nodig, hierin gaat de olie. Voeg vervolgens de 450 gram frambozen, kristalsuiker, bruine suiker, appelazijn, water, en 1 theelepel zout toe en breng aan de kook. Roer alle ingrediĆ«nten goed door elkaar met een garde of pollepel en laat de saus voor zoā€™n 15 minuten koken totdat de saus een beetje is ingedikt. Mocht je van een beetje extra pit houden kan je er een heel pijn gesneden jalapeƱo of een goeie eetlepel chipotlepoeder of chipotle in adobe aan toe voegen.
Ik roer deze sauzen door elkaar en bewaar deze in een weckpot.
De laatste batch was na 2 maanden op en nog prima van smaak.

Thanks. Die ga ik binnenkort maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb ze ooit ergens op internet gevonden en aangepast naar eigen wensen en smaken.

BBQ Saus Basis

2 eetlepels olie
1 fijngesnipperde ui
2 tenen fijngesnipperde knoflook
1 theelepel Worcestershiresaus
1 theelepel zwarte peper
1 theelepel chilipoeder
4 eetlepels bruine basterdsuiker
4 eetlepels honing of stroop
800 ml ketchup
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels appelazijn
Zout naar smaak

Fruit in een pan de uitjes tot ze glazig zijn. Voeg dan de knoflook toe. Peper en zout en chilipoeder toevoegen en alles goed doorroeren.
Ketchup helemaal erbij gieten. Dan alle andere ingrediƫnten toevoegen en naar wens op smaak maken. Als het afkoelt dan worden de smaken wat minder intens. Ik draai m daarna nog even door de blender om er een gladde saus van de maken

Raspberry saus

1 eetlepel olie
1 theelepel knoflookpoeder
450 gram frambozen (Kan prima met diepvries)
45 gram kristalsuiker
45 gram lichtbruine suiker
75 ml appelciderazijn
75 ml water
1 theelepel zout
(1 eetlepel maĆÆzena optioneel)


Voor deze Raspberry barbecuesaus hebben we een pannetje nodig, hierin gaat de olie. Voeg vervolgens de 450 gram frambozen, kristalsuiker, bruine suiker, appelazijn, water, en 1 theelepel zout toe en breng aan de kook. Roer alle ingrediĆ«nten goed door elkaar met een garde of pollepel en laat de saus voor zoā€™n 15 minuten koken totdat de saus een beetje is ingedikt. Mocht je van een beetje extra pit houden kan je er een heel pijn gesneden jalapeƱo of een goeie eetlepel chipotlepoeder of chipotle in adobe aan toe voegen.
Ik roer deze sauzen door elkaar en bewaar deze in een weckpot.
De laatste batch was na 2 maanden op en nog prima van smaak.
Bedankt voor het delen. Staat in het receptenboek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan