BasBQ
Beef en Steak

Sateh van DanBras

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Ik zag het recept voor sateh van DanBras voorbij komen en kreeg ineens heel veel zin in deze sateh.  Wat doe je als je een onweerstaanbaar recept voorbij ziet komen: zelf maken, dus vanmorgen mijn sateh vlees uit de vriezer gehaald. Ik gebruik vaak varkenshaas, maar ga binnenkort zeker ook eens procureur uitproberen, dat is volgens mij nog wat authentieker.
Voor de gebruikte kruiden zie de foto. Knoflook heb ik altijd gesneden in huis. Ik haal verse knoflook en snijdt deze fijn, vervolgens doe ik ze samen met olie in een pot. Dit kan olijf olie of arachide-olie zijn, wat je maar wilt. Ik zorg dat de knoflook flink onder de olie staat en bewaar het in de koelkast. Zo blijft het heel lang goed. Op deze manier heb je altijd gesneden verse knoflook kant en klaar, dit is hartstikke handig. Ik heb de komijn iets geminderd, vind de smaak snel overheersen dus less is more. Met ketoembar moet je ook altijd wat voorzichtig zijn maar hier heb ik de hoeveelheid van het recept wel voor aangehouden. Ik heb goela djawa gebruikt voor de suiker, hoeveelheid schaal 1 op het oog, maar dat zit vast wel goed.
9ca03bbd9673a21fa57810e858230c8f_zps5c245771.jpg


24-48 Uur marineerden gaat niet meer lukken, dus heb ik het vlees gevacumeerd om het marineren een beetje te bespoedigen.
1fa57165b09d274fc6c161910ab15a83_zps8a1f422e.jpg


De satepinnen liggen in de week.
f2d1983c8193af71e19b54b5bb29a78f_zps79d65085.jpg


Vanavond op de hibachi op houtskool grillen, ik ben benieuwd.
De fik er in.
b2a9597e244cf6a88627d661b2b407a4_zps90d436b5.jpg


Ff wachten nog..
4de0f4190ad4ce0b675caf22b93a7091_zpseea9cc78.jpg


Nog ff wachte....
ff4ce7e62c1895f63d23dc36f62391ce_zps7a5e7788.jpg


En klaar.
ed8f98896c4c3bfaa41652731a29d2d1_zps2fcc004f.jpg


En het was heerlijk. Sateh van DanBras met de saus van Dominique is een prima combi. Dank voor de recepten, ik ga dit zeker nog een keer maken.
 
lekker hoor, succes er mee, maar dat gaat vast lukken
 
Lekker hoor die Sate!

Wil je plezier niet bederven , maar knoflook in olie is niet een goed idee.
Ik weet dat het zelfs in sommige kookboeken staat, maar in knoflook kan de botulisme bacterie voorkomen, en die is een beetje slecht voor je gezondheid. En zeker met ouderen en kleine kinderen moet je oppassen.
ga je hem nog snijden dan is de kans nog groter, zeker met andere voeding zoals rauw vlees in de buurt.

Lees dit  maar eens.
 
Je laat me toch wel weten met wat foto's hoe het verder gaat?  :D
 
BertM , dank je voor je tip.  Ik heb het artikel gelezen en zal er zeker rekening mee houden. Ik doe het al jaren op deze manier zonder problemen. De knoflook wordt eigenlijk ook altijd nog weer gebakken en/of gekookt dus zeker goed verhit. Het artikel is sowieso interessant, met name het deel over de honing. Daar schuilt denk ik een nog groter gevaar in en dat wordt veelvuldig gebruikt om te zoeten. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
 
Ati, het zal wel meevallen en zeker met honing e.d.die je koopt in de winkel. Het komt niet vaak voor in Europa, en wanneer er gevallen van botulisme voorkomen, is het door thuis gemaakte artikelen zoals met wecken. Maar je zult maar net in die statistiek voorkomen..

Desalniettemin: een paar mooie foto 's verwachten we hier , en natuurlijk : eet smakelijk !
 
Goh, ik krijg ook ineens trek in Danbras Sateh.....
 
Die knoflook in de olie, in de pot, is dat het tweede potje van links op de eerste foto?

BTW..., de rest ziet er heeeeeerlijk uit...
 
Ja dat potje is de knoflook. Het was een prima recept, de sat? was echt lekker.
 
Heerlijk!!!
 
Ziet er super uit! Goed te horen dat het lekker was :)
 
Lekker hoor!! Lust ik ook!!
 
Ziet er goed uit..

Over de knoflook, een teentje is zo gesnipperd waarom zou je het risico op botulisme willen lopen door ze gesnipperd onder olie te bewaren?
Wij snipperen bijna elke avond een paar teentjes binnen een minuut. Wat we wel doen is bollen openbreken en de losse tenen bewaren.
 
Waarom breek je de bollen open? Gaat losse teentjes dan niet eerdere bederven? Is het niet beter gewoon de teentjes die je gebruikt er af te halen?
 
Een bol knoflook is zo weg, die bederft hier niet. Ik vind het onhandig om iedere avond met die losse velletjes te prutsen, alleen het velletje om de teen zelf laten we zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan