BasBQ
Beef en Steak

Sate voor 65 man.

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Binnenkort een feestje thuis met een man of 65...
Nu dacht ik er aan om eventueel sate te gaan maken.

Probleem is dat ik niet precies weet hoe ik dit moet aanpakken.
Heb dit al vaker gedaan voor een man of 25 maar voor 65 is dit toch net even anders.....

Hoeveel kg vlees zou ik nodig hebben voor 65 man.
Minimaal 3 stokjes de man eerder 4.
Liever te veel dan te weinig ;)
Als wij sate's maken altijd met kleine stukjes vlees. maximaal 1,5 cm groot.
Wil hier varkensnek voor gebruiken = wat vetter en mals.

Is het een optie om de sate al voor te grillen, zodat je tijdens het feest niet zoveel tijd kwijt bent.
Of wordt het vlees dan te droog?

Het wordt dan een simpele sate met stokbrood en lontong en wat zoetzuur erbij.

Ik heb overigens een echte sate bbq jaren geleden zelf gemaakt.

Graag jullie hulp en tips.
Grzz,
blefke
 
Poeh, lastig. Ik heb met vijftien man toch al wel gauw twee kilo kippendijen nodig en dan is er ook nog allerlei salade en brood aanwezig.
Dus reken maar uit, zit je zo op acht tot tien kilo. Maar man, wat een werk om dat te rijgen....
Hoeveel sateetjes kun je kwijt op die grill van je. Ik doe zelf eigenlijk nooit aan voorgrillen, is op zich toch wel snel klaar?
 
Mijn bbq is 1 meter lang.
Doe meestal de helft met kolen en de andere helft als "koude" zone.

Ik doe minimaal 1 X per jaar voor 30 man sate maken, dat gaat goed.
Alleen nu wordt mijn vrouw 50 jaar...
Kan ook een buffet laten maken, maar sate hoort een beetje bij haar afkomst ;-)

toen ik 50 werd heb ik een koud bufet laten komen, maar dat was afgelopen winter.
In de zomer heb je veel last van vliegen en dat vertrouw ik niet zo.
Daarbij al dat eten de halve avond op een tafel....

Als ik 200 gram  per persoon reken kom ik toch al op 12 kg....
Weet niet of dat te veel of te weinig is.


Blefke

 
Inderdaad google kan je een goede vriend zijn als je weet waar je naar zoekt.
Ziet er overigens prima uit.
Niet goedkoop om af en toe eens sate te maken, maar zeker handig  ;)
Alleen 1 maar wij doen altijd de einden van het stokje bedekken met vlees, verbrand anders heel snel.


Grzzz,
Blefke
 
Ik haal uit 1kg kippendij ongeveer 30 satehs.
Als je voor 65 man minimaal drie stokjes wilt hebben, dan heb je dus minimaal 195 stokjes nodig. Dat is dus 195/30 = 6.5kg kippendij. Als je een veilige marge wilt hebben, dan pak je 7kg kippendij en dan heb je rond de 210 satehs.
Bij 4 stokjes wordt het 65 x 4  = 260 satehs / 30 = 8.67kg dus zeg 9kg kippendij....uhh, sorry procureur (zie nu net dat je varkensvlees wilt gebruiken  :D )

Als je een beetje grote sateh Q hebt, dan zou ik het gewoon vers af grillen. Het beste wat je dan kan doen is meerdere batches achter elkaar te grillen en daarna in een chafing dish warm te houden, totdat je pakweg 2 stokjes per persoon hebt. Terwijl de eerste dan komen opscheppen en gaan eten, kan je ondertussen de rest grillen.

Ps. ik zie die zgn. satehmaker wel vaker voorbij komen, maar ik persoonlijk zou dat ding NOOIT gebruiken.
Reden is dat je het vlees normaal gesproken namelijk eerst snijdt en dan marineert. De marinade komt dus helemaal rondom je vleesblokjes en met 48 uur krijg je dus mals vlees met een super smaak. Als je dat snijblok gaat gebruiken, dan moet je plakken vlees (bij voorkeur ook redelijk uniform van formaat) gaan marineren. Marinade heeft dan minder oppervlak om in contact te komen en dit gaat dus 100% effect hebben op je smaak.
 
Je zou dat snijgeval dan wel kunnen gebruiken om snel uniforme blokjes te snijden, daarna marineren en dan toch met de hand aanprikken.
Daar kan je dan eventueel ook kinderarbeid voor inzetten :)
(extra zakgeld of zo)
 
Hahaha kinder arbeid, ze lacht mij uit als ik daar mee kom.
En ze is een puber van 16  ;)

We gaan deze week eens brainstormen wat we gaan doen.
Gelukkig hebben we nog even.
Ieder geval bedankt voor het meedenken.
Grzz,
Blefke
 
Had laatst op feestje ook sateh en daar hadden ze van tevoren op de BBQ gemaakt en toen op de kop in grote pannen gezet in de saus zodat ze alleen nog warm hoefden te maken. Kon je zo uit de saus pakken, bleef mooi mals. Gingen 30-40 in een grote pan. Gevaar bij opwarmen is dat het te droog kan worden, als je het in saus doet valt dat mee.
Gewicht nodig zou ik berekening van 7kg aanhouden voor 3 stokjes de man. Marineren inderdaad in blokjes, veel meer smaak erin. Zie post van de expert
 
We zijn eruit.... Geen sate v.d. bbq
Mijn vrouw wil niet dat ik de halve avond achter de Q ga staan. B-)

We gaan nu voor 2 verschillende soorten vlees in saus en stokbrood
Duvelkesvleis lijkt een beetje op sate maar dan anders ;)
En brassato met truffel roomsaus.

S'avonds nog een uitgebreid kaasbuffet en andere snacks......

Bedankt voor jullie hulp en reacties....

Blefke
 
KamadoNovice zei:
Had laatst op feestje ook sateh en daar hadden ze van tevoren op de BBQ gemaakt en toen op de kop in grote pannen gezet in de saus zodat ze alleen nog warm hoefden te maken. Kon je zo uit de saus pakken, bleef mooi mals.
Ppfff.....tweede draadje in ??n dag waarbij ik zie dat iemand zijn sateh warm houdt in de saus  :-O ~X(
We zijn geen afhaal-Chinees waarbij je de sateh helemaal kapot kookt in de saus. Doe het goed of doe het niet, zou ik zeggen  :D ;)

Zoals al gezegd kan je prima voorraadjes sateh maken en in een chafing dish warm houden totdat je het nodig hebt. Pas bij het opscheppen de saus er over doen wanneer daar bevestigend op gereageerd wordt of niet als de persoon geen saus wilt hebben (want die zijn er namelijk ook).

Maar de sateh is inmiddels van de baan zie ik; gaat vast goed komen met lekker eten voor de gasten. Succes en veel plezier met je feestje  :)
 
DanBras zei:
KamadoNovice zei:
Had laatst op feestje ook sateh en daar hadden ze van tevoren op de BBQ gemaakt en toen op de kop in grote pannen gezet in de saus zodat ze alleen nog warm hoefden te maken. Kon je zo uit de saus pakken, bleef mooi mals.
Ppfff.....tweede draadje in ??n dag waarbij ik zie dat iemand zijn sateh warm houdt in de saus  :-O ~X(
We zijn geen afhaal-Chinees waarbij je de sateh helemaal kapot kookt in de saus. Doe het goed of doe het niet, zou ik zeggen  :D ;)

Haha, mooi verwoord. Inderdaad, naar mijn idee moet je dat ook niet doen. Bij feestjes maak ik al helemaal geen sat?saus meer erbij. Hoor je niemand over.

Succes en veel plezier met je feestje
 
Bij indische sate hoort satesaus evenals uitjes kroepoek rijst en lontong.
Ik vind het eigenlijk wel jammer sate hoort bij mijn favorieten.
Maar goed mijn vrouw wordt 50 en zij bepaald....

In augustus maak ik sate voor 30 man als we naar gevarenwinkel blues festival gaan.
 
blefke zei:
Maar goed mijn vrouw wordt 50 en zij bepaald....

Zij bepaalt...?
Heeft hier bij mij niets met jarig zijn te maken hoor....! ;)
 
blefke zei:
joko zei:
Zij bepaalt...?
Heeft hier bij mij niets met jarig zijn te maken hoor....! ;)
Het is haar feestje en daar wil ik niet mijn stempel op drukken, toen ik 50 werd had ik de broek aan ;-)
Haha....maar tenzij ze net zo goed thuis is in BBQ als jij, moet je haar anders misschien ook tegen zichzelf in bescherming nemen in het maken van verkeerde BBQ keuzes  >:)  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan