Beef en Steak

Sambal Goreng Telor (pittige ei)

Ridevi71

Forum Meubilair
20250118_174637.jpg

Een heerlijk Aziatisch bijgerecht

Ingrediënten:
4 eieren
1 grote ui (of 3 kleine, of 3 sjalotten)
4 tenen knoflook
1 rode peper
1 stengel citroengras
1 laurierblad
160ml water
1 theelepel laos
1 theelepel tomatenpuree
1 theelepel trassi
1 theelepel bruine suiker
zonnebloemolie

optie:
2 theelepels sambal
kokosmelk ipv water
een snufje zout en peper

Bereiding:
Kook de eieren totdat ze hard zijn (ca 10 minuten)
doe alle ingrediënten behalve het citroengras, water, suiker en laurier in de blender en maak er een boemboe van.
Bak deze boemboe vervolgens een paar minuutjes in een pannetje met deksel.
Voeg nu het citroengras, water, suiker en laurier toe en laat even een minuutje pruttelen.
Leg de eieren erbij en laat het nog 10 minuutjes sudderen.
Proef de saus en pas deze aan naar wens, door bijvoorbeeld een extra theelepel sambal toe te voegen.
PS
1 of 2 dagen van tevoren maken is geen probleem. Smaken trekken dan lekker in en het scheelt werk op de dag zelf.

Enkele ingrediënten
Ikzelf heb deze keer geen sambal toegevoegd want het pepertje is al pittig genoeg voor sommige eters

20250116_191831.jpg

De eitjes koken

20250116_192602.jpg

De boemboe geblenderd

20250116_193140.jpg

En nu even bakken

20250116_193359.jpg

Na het water, citroengras, laurier en suiker de eitjes erbij

20250116_193719.jpg

En 10 minuutjes later

20250116_194800.jpg

Dank voor het lezen en eet smakelijk
Rick

Heerlijk Rick!
Hoe pittig is de Sambal Goreng Telor ?
Ik heb een aantal weken gelden uit het Groot indonesisch kookboek de Sambal Goreng van EI gemaakt
en deze waren niet zo pittig als ik hoopte.

Heerlijk Rick!
Hoe pittig is de Sambal Goreng Telor ?
Ik heb een aantal weken gelden uit het Groot indonesisch kookboek de Sambal Goreng van EI gemaakt
en deze waren niet zo pittig als ik hoopte.
Thnx

Eigenlijk helemaal niet pittig. Had al een cayennepeper bijgevoegd dus heb maar geen sambal erbij gedaan. Achteraf Had dat makkelijk gekund wat mij betreft, maar voor de andere eters misschien niet.
Vandaar ook de tip om het vooraf te maken en te proeven.

Lekker Sambal Goreng Telor, ziet er goed uit.
Sambal Goreng Telor hoeft niet perse heet (pedis) te zijn, normaal gesproken worden er Spaanse Pepers of Sambal Oelek voor gebruikt maar de kleine rode Indonesische Rawit pepers zijn veel heter. je kunt meer Pepers of meer Sambal Oelek toevoegen om het pedis te maken.
Sambal Goreng Telor hoeft dus niet heel pittig te zijn, sterker nog alle Sambal Goreng Telor die ik in mijn leven gegeten heb waren mild tot licht pittig maar zeker niet echt pedis. Wil je het nog meer Indo maken dan vervang je het laurierblad voor Salamblad.
Salamblad wordt Indonesich laurierblad genoemd maar smaakt volledig anders, vroegah toen we niet alle specerijen uit de Oost ruim voorhanden hadden in NL werden Salamblad maar ook Djeroek Poeroet bij gebrek vaak vervangen door Laurierblad.

Danke voor de uitleg Ewald!

Ik zelf ga ze de volgende keer als ik ze maak wat heter maken. Ik houd wel van een pittig Eitje 😋

Sambal Goreng Telor hoeft dus niet heel pittig te zijn, sterker nog alle Sambal Goreng Telor die ik in mijn leven gegeten heb waren mild tot licht pittig maar zeker niet echt pedis.
In Den Haag zit Waroeng Padang Lapek, een Sumatraans restaurantje, en daar is de sambal goreng telor heel pittig 🥵

Dat is dit eitje en dat was het minst hete op het bord 😅😅😅
IMG_3942.jpeg

En bij het helaas ter ziele gegane Toraja op de Zuiderparklaan was hij ook pedis. Daar bakten ze de eieren even in een laagje olie waardoor de buitenkant een andere structuur kregen, dat waren misschien wel de lekkerste ooit ☺️

Laatst bewerkt:
:)In Den Haag zit Waroeng Padang Lapek, een Sumatraans restaurantje, en daar is de sambal goreng telor heel pittig 🥵

Dat is dit eitje en dat was het minst hete op het bord 😅😅😅
Bekijk bijlage 73323

En bij het helaas ter ziele gegane Toraja op de Zuiderparklaan was hij ook pedis. Daar bakten ze de eieren even in een laagje olie waardoor de buitenkant een andere structuur kregen, dat waren misschien wel de lekkerste ooit ☺️
Even in de olie gebakken zijn ook mijn favo.
Doen de Surinamers overigens ook met ei voor de roti.
Pedis is voor mij als ik een lekke koppakking krijg. (spontane zweetdruppels op mijn voorhoofd):ROFLMAO:
Dat heb ik met sambal goreng telor nog nooit gehad, maar dat hoeft ook niet voor mij.
Ik hou van pittig maar de echte Indonesische pedis is voor mij meestal ook net teveel van het goede.:)

ziet er zo heerlijk uit.... deze ga ik zeker maken... al hou ik helemaal niet van gekookt ei...

Terug
Bovenaan Onderaan