BasBQ
Beef en Steak

(salty)Beercan Chicken op de kamado

 
 

Numiah

Sprokkelaar
Berichten
33
Ik liet me vorige week een potje rub aansmeren in de Action.
"Big Jeff Chicken Rub". Toen was het zaadje geplant, BCC dit weekend!
En zo geschiedde. Kippie bij de boer gehaald, blikje IPA van de Jumbo, rub erop en ertussen.
Aardappel in de nek om het vocht binnen te houden. Op 175° in de kamado.
Gerookt met kersenhout, omdat ik die geur onweerstaanbaar lekker vind.
Omdat het hoosde de bbq in de deuropening van de schuur gezet, werkt prima.

Maar... Bij het eten ging het mis...
Z O U T as fuck! Niet te eten gewoon!
Eenmaal even op het potje gekeken wat ik er nu eigenlijk op had gesmeerd kwam de uitleg...
66,7% zeezout! Mijn nieren zijn nu nog aan het sidderen!
Na het vel te hebben verwijderd was de kip uiteindelijk toch nog goed te eten. En heerlijk sappig, dat wel.
Jammer, want een knapperig vel is toch ook onderdeel van de beleving van een kippetje eten.

Hieronder nog wat foto's voor het nageslacht.

IMG_2988.JPG

IMG_2992.JPG

IMG_2991.JPG

IMG_2993.JPG

IMG_2996.JPG

IMG_2998.JPG
IMG_2999.JPG
 
Had de zelfde ervaring met die Action bende. Gekregen van vrienden en niet gekeken wat erin zat een perfecte sparerib verknoeid. (Goede les) Maak mijn rubs liever zelf.
 
Hier ook zo.

Hele lading drumsticks verpest door die rub.
Toen geleerd dat ik of goeie rub koop of zelf maken. (Zelf maken doe ik meestal)
 
Tja, wijze les.
Losse kruiden halen bij de toko of turkse winkel. Zelf mixen.

Voor de rst ziet de chick er prima uit.
 
Laatst bewerkt:
Les geleerd wellicht.
Altijd goed op etiket kijken.
Maar 66% zout, dat is wel echt veel😳
 
Zonde dat het te zout was. Inderdaad altijd de ingredienten op de verpakking lezen.
Desondanks gefeliciteerd met je tokkie.
Als pleister op de wond.

Btw. Dit is high en fast en geen low en slow, verplaatst.
 
En dan te begrijpen dat ik idd meestal de rub zelf maak... Dom dom dom.
Behalve The greek, die gebruik ik van Dennis.

Sorry voor het plaatsen in de verkeerde thread, ik zat nog helemaal te shaken van al dat zout ;)
 
Ik heb die rub ook toevallig en ook ooit BCC mee gemaakt. En ik hou ook niet van teveel zout, maar is me toen totaal niet opgevallen.

Staat hier wel nog in de kast, maar gebruik vooral de betere rubs.
 
Zulk een Zoute rub kan lekker zijn op gebakken aardappelen.
Aardappelen eerst stomen of koken zonder zout en dan in de pan bakken met de rub.
 
Een rubje zelf maken is zo gebeurd, en erg leuk om dingen uit te proberen. Heb nog nooit een pot gekocht.
Ik heb ook zo’n potje van de action staan, ooit eens gekregen. Die gebruik ik nu om de gegrilde groentjes wat zout en een beetje extra smaak mee te geven. Maar inderdaad zuinig in gebruik, je strooit met nagenoeg puur zout.
 
Ja das altijd jammer van de meeste kant en klare rubs. Prefereer of me eigen of laag in zout. Kun je altijd zelf nog iets toevoegen als je dat wilt
 
Terug
Bovenaan Onderaan