BasBQ
Beef en Steak

RVS schoorsteen voor Bastard

Hmm, het zou mij niet helemaal lekker zitten. Is dit de originele van de Bastard?
Ja. Ik ga ff bij de winkel navragen hoe en wat. Aan de andere kant, het scheelt volgens mij echt bijna niks dus door warmte zal hij iets uitzetten waardoor hij waarschijnlijk wel het laatste stukje kan zakken zoals Gaastra ook al aangeeft.
 
Anders de Dremel bovenhalen en voorzichtig het vilt een beetje uitdunnen? Misschien moet er maar een halve millimeter af om het te laten passen.
 
Ja. Ik ga ff bij de winkel navragen hoe en wat. Aan de andere kant, het scheelt volgens mij echt bijna niks dus door warmte zal hij iets uitzetten waardoor hij waarschijnlijk wel het laatste stukje kan zakken zoals Gaastra ook al aangeeft.

Ja wellicht. Die van mij zakt er vrij gemakkelijk overheen.
 
Of heb je misschien een Medium chimney voor een Large kamado gekregen?
 
Bij mij was het vergelijkbaar en kon ik hem met een beetje warm stoken inderdaad doordrukken. Wel goede handschoen aan
Niet gelukt helaas. Had hem op een gegeven moment op 400 graden en nog kreeg ik geen beweging in die RVS pijp. Heb het nu bij de winkel opnieuw aangegeven. Hij zit trouwens wel gewoon vast op het vilt, dus kan er meer werken maar hij moet nog 10 centimeter zakken.
 
Ik heb 2 van die RVS chimneys gehad, waarvan 1 verkocht.
Zonder vilt past hij zonder weerstand zo over mijn keramische bovenkant en schuif ik hem door naar beneden.
Bastard Medium heb ik het dan over. Maar is de diameter dan anders van een Large? Ik heb geen onderscheid gezien namelijk in de productomschrijving.
Ik had wel een dunner vilt erbij gekregen, een wat pluiziger zwarte type vilt die je makkelijker indrukt als er kracht op wordt uitgeoefend.
 
Of heb je misschien een Medium chimney voor een Large kamado gekregen?
Ik heb de winkel gevraagd of ik ermee langs kan komen, maar gezien de nieuwe corona maatregelen ga ik ze vragen of ze de diameter eens willen meten van de RVS schoorsteen die zou moeten kloppen. Als dit klopt zit de fout wellicht in mijn Bastard.
 
Dit is wat ik een andere forum member heb verstuurd na het opmeten van de RVS chimney die ik thuis heb liggen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoi,

Het onderste deel is 13,6 centimeter inwendig qua diameter. Het loopt uit naar 14,5 onderaan (de onderste naad loopt naar buiten om beter aan te sluiten op de ronding van bovenste deel van dome.
Met een goed vilt zal hij dus prima passen als ik zo kijk naar je cijfers.

Groeten,
 
Dit is wat ik een andere forum member heb verstuurd na het opmeten van de RVS chimney die ik thuis heb liggen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoi,

Het onderste deel is 13,6 centimeter inwendig qua diameter. Het loopt uit naar 14,5 onderaan (de onderste naad loopt naar buiten om beter aan te sluiten op de ronding van bovenste deel van dome.
Met een goed vilt zal hij dus prima passen als ik zo kijk naar je cijfers.

Groeten,
dat komt overeen met die van mij, dus het zou dan in ieder geval de juiste maat moeten zijn.
Ging deze er zonder vilt wel makkelijk overheen?
 
Zonder vilt schuift hij probleemloos over mijn Bastard Medium. Met het bijgeleverde vilt (of een BGE vilt) past hij er ook prima omheen. Wel draaiend erop schuiven. Dus in een draaiende beweging. Hij gaat dan helemaal door tot het einde, waarbij hij goed op de Bastard aansluit.
Vilt is dan zo hoog mogelijk op de keramische rand vastgeplakt :).
 
Er is hier iemand op het forum die ze voor een tientje verkoopt. Even zoeken op 'margrietschijf universeel'.
Ik heb het zelf ook en vind het een fijne upgrade.

Voordeel is dat die niet open of dicht klapt tijdens het openen van de deksel.
Nadeel is dat het (in mijn ogen) minder mooi is dan zo'n zwarte gietijzeren margrietschijf.
Dichtklappen gebeurt als je hem niet goed gebruikt. Dat werd als verkooppraatje voor de nieuwe dop ook gebruikt. Maar ze hebben nooit goed uitgelegd hoe het dan wel moet.


Ik ben nog steeds erg blij met de dop van BGE. Staat veel mooier op de Bastard. Sluit perfect af, regelt zeer nauwkeurig en zit er al ruim een jaar op in weer en wind zonder een spatje roest.
 
Dichtklappen gebeurt als je hem niet goed gebruikt. Dat werd als verkooppraatje voor de nieuwe dop ook gebruikt. Maar ze hebben nooit goed uitgelegd hoe het dan wel moet.


Ik ben nog steeds erg blij met de dop van BGE. Staat veel mooier op de Bastard. Sluit perfect af, regelt zeer nauwkeurig en zit er al ruim een jaar op in weer en wind zonder een spatje roest.

Als gierige Nederlander die ik ben heb ik eerst jouw methode geprobeerd. Helaas was dit voor mij niet de oplossing. Hij bleef dichtklappen. Dit zal ongetwijfeld aan mijn eigen onkunde hebben gelegen. Daarna kwam ik hier op het forum iets tegen over een extra ringetje. Dat succes was ook van korte duur.

Voor mij is de RVS Chimney cap een fijne upgrade. Ben het natuurlijk wel met je eens dat een gietijzeren topvent vele malen mooier is.
 
Ik heb via de Bastard medewerkers (webcare) ook begrepen dat er een gewijzigde topcap komt op het '21 model.
Ik ben benieuwd daar naar. de BGE lijkt me ook wel een sjieke dop. Maar de prijs.. hmm :)
 
De winkel geeft aan dat ik de RVS cap terug kan brengen, dat ga ik maar doen. Heb ze wel gevraagd om dan toch nog even te checken of het wel de juiste is door hem even op een andere Bastard te zetten. Dan weten we meteen waar het aan ligt.
Denk dat ik die cap van Smokeware ga halen.
 
De winkel geeft aan dat ik de RVS cap terug kan brengen, dat ga ik maar doen. Heb ze wel gevraagd om dan toch nog even te checken of het wel de juiste is door hem even op een andere Bastard te zetten. Dan weten we meteen waar het aan ligt.
Denk dat ik die cap van Smokeware ga halen.
Ben benieuwd naar je ervaring met de Smokeware variant tov de Bastard. Qua afwerking en pasvorm van de twee delen (y).
 
Ik heb de RVS schoorsteen van smokeware gekocht. Past goed, alleen als deze warm wordt kun je hem er vrij makkelijk afpakken maar dat was met de originele ook zo.
Ik vind het wel fijn dat je met zo'n RVS schoorsteen veel makkelijk af kan stellen dan met de "zware" standaard gietijzeren schoorsteen.

Verder vind ik het ook wel mooi staan, omdat je schuif aan de onderzijde ook van RVS is. Not that it matters, maar toch :)

20201222_143811.jpg


20201222_143823.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan