Ik weet het niet, deels wel. Ik vermoed dat het vanuit de fabriek niet helemaal lekker zit met de toleranties van de onderdelen en dat is best zonde.
Als je Googled op dit model, dan vind je verschillende problemen met het deksel en het scharnier. De meeste problemen die gemeld worden is dat het deksel omhoog komt, omdat de veren te sterk zijn. Dat probleem heb ik dan weer niet. Bij mij zakt het deksel prima naar beneden.
Maar dat het scharnier voor mijn exemplaar niet ver genoeg naar beneden geschoven kon worden, waardoor het deksel aan de kant van het scharnier 2 a 3 mm bleef zweven, is natuurlijk wel een misser. Nu ben ik handig en heb ik het juiste gereedschap om die sleuven verder uit te vijlen, maar dit is niet iets wat je wil als je een gloednieuwe barbecue hebt gekocht. Ik ben totaal 6 uren bezig geweest om alles voor elkaar te krijgen.
Wat me ook opvalt, is dat de onderdelen van het scharnier niet goed genoeg gebogen zijn in de fabriek. Het deel dat op het deksel gemonteerd moet worden, heb ik op de bankschroef bij moeten buigen om hem goed aan te laten sluiten op de ronding van het deksel. Deed ik dat niet, dan stond het beugeltje aan de buitenzijde flink af. Met het vastzetten kreeg ik vervolgens het effect dat - overdreven gezegd - het deksel iets ovaal werd getrokken. Waarvoor de linker en de rechterkant van het deksel (door het trekken) omhoog kwamen.
Datzelfde effect, dus iets ovaal trekken, krijg je ook met de ketel. Het scharnier heeft namelijk hetzelfde probleem. Als je het scharnier vastzet, trekt het aan de ketel, waardoor ook de ketel niet helemaal rond meer is.
Ik heb het gemeten, zonder spanning van de beugel is het deksel netjes rond, hetzelfde geldt voor de ketel. Zodra de beugel en het scharnier vast worden gezet, zijn beide delen niet helemaal rond meer. Het scheelt zo'n 3 millimeter in diameter. Dat lijkt weinig, maar het zorgt er dus ook voor dat de voor en achterzijde ietsje omhoog komen en de linker en de rechter kant ietsje naar beneden getrokken worden.
Ik heb nu dus een deksel dat voor en achter sluit en links en rechts (door het trekken van het scharnier en beugel) iets open staat. Ik heb op het deksel vilt geplakt, maar ik heb nog steeds lekkage (gisteravond getest). Weliswaar minimaal, maar ik denk dat er links en rechts 1 a 2 mm ruimte is en dat is voldoende om een rookgordijn te maken tijdens het roken.
Zodra ik het scharnier loshaal en het deksel er los op leg, is de lekkage verholpen. Maar ja, zie dan maar eens het deksel eraf te krijgen.