Beef en Steak

Runderschenkel (Beef Hammer)

BjornS

Tondelzoeker
Berichten
20
Gisteren, zondag, een runderschenkel bereid. Goh dit duurde langer dan gepland.

Eerst een koffie rub gemaakt volgens BBQ Junkie zijn recept.

Vervolgens de schenkel bewerkt met een mes, en in de rub gezet. Wat touw eromheen en klaar.. Zie de foto’s hieronder.
B4D3D2A0-9036-4D98-AA22-9F9B9B6BDFEA.jpeg

ED74BB69-C2C0-4E86-8ADF-9B0E87A3BE7B.jpeg
F1E542E7-6E5A-496B-90CF-5944C6BC2F07.jpeg
4c2e9144-f429-4b49-ba11-6c131edc92e6.jpeg


Nachtje in de koelkast laten rusten, en op zondag om 08:30 uur de BBQ aangestoken naar zo een 120 graden.

Om 09:15 uur wat rookhout eik en whiskey tussen de kolen, en de schenkel op het rooster. Het paste precies recht op met het bot in de schoorsteen. Als ik het verlaagde rooster zou gebruiken past het geheel makkelijker, maar dan geen lek bak..
IMG_1807.jpeg



Om 12:30 het geheel ingepakt met wat boter. Terug de BBQ op. Uiteindelijk om 18:45 uur de 93 graden kern bereikt, en het was boterzacht.

Een uurtje in de koelbox met een handdoek laten rusten. Vervolgens geserveerd op tafel, met wat salsa om wraps mee te vullen. Toen ik het touw los knipte, viel het vlees volledig los van het bot.. zie foto!

De smaak is heerlijk, je moet er wel van houden denk ik.. maar een ieder vond het voor herhaling vatbaar!

Side note: alle recepten die ik had gevonden gaven aanzienlijk kortere bereidingstijd aan. Gelukkig was ik op tijd begonnen.

IMG_1817.jpeg
IMG_1819.jpeg
IMG_1820.jpeg
 
Zier er perfect uit. Zo zie je maar weer dat tijden altijd indicaties zijn. :D
 
Gaaf project! Ziet er lekker uit (y)

Koffierub wil ik ook nog eens proberen.
Proef je dat er nou ook heel erg in terug?
 
Gaaf project! Ziet er lekker uit (y)

Koffierub wil ik ook nog eens proberen.
Proef je dat er nou ook heel erg in terug?
Nu 2x gebruikt, voor de short ribs en deze schenkel. Bij de short ribs proefde ik het meer terug dan de schenkel. Maar het is zeker niet zo dat het hele vlees naar koffie smaakt! De koffie is maar een deel van de gehele rub, wat wel sterk van smaak is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan