BasBQ
Beef en Steak

RunderRibben

 
 

Roland78

Stoker
Berichten
302
Na lang zoeken heb ik hier in de stad een slager gevonden die runderribben kon leveren,
deze gaan vandaag dus op de Q,ze wegen 1100gr p/st  :)
Volgens de slager komen ze van een "jonge koe" geen kalf maar ook geen koe.. :D ::) maar is het dan een "pink" of een "vaars"??
ik weet het niet...zolang ze maar gaan smaken dacht ik zo!! ;) Heb best wel even staan prutsen om de vlies er fatsoenlijk af te krijgen..
Volgende week heeft de beste man wel ribben van een volgroeid rund,gelijk maar weer besteld dus..
Ga ze denk ik bereiden in Memphis Style volgens recept van Steven Raichlen,weet niet of ik me helemaal aan het recept houd
aangezien hij ze niet inpakt en ze pas mopt als ze klaar zijn...

IMGP6365_zpsee75d93b.jpg


IMGP6368_zps08a729ca.jpg


IMGP6369_zpsbfc6054a.jpg


En we zijn los

IMGP6370_zpse37631c2.jpg


Ze liggen er nu 1 uur op bij 145gr

IMGP6371_zps3a4165bd.jpg


Resultaat

IMGP6375_zps1daabf12.jpg


IMGP6376_zpsdc2e1a06.jpg


Deze waren echt lekker,had voor het opdienen ook de azijnsaus en een beetje resterende rub eroverheen gedaan volgens recept heerlijk!! :)
Zie nu al uit naar volgende week.. ;D
 
We zijn benieuwd maar dit moet wel smaken!!
 
mooi vlees is/wordt dat.
1tse jaar kalf.
2e jaar een pink dacht ik.
daarna een vaars en hebt die gekalft dan is t een koe.
 
AV zei:
mooi vlees is/wordt dat.
1tse jaar kalf.
2e jaar een pink dacht ik.
daarna een vaars en hebt die gekalft dan is t een koe.

3e jaar vaars ze heeft dan al 1 keer gekalfd.
Na het 2e kalf een schotter.
Daarna koe
 
Succes, dat van die vaarsen en zo wist ik niet, grappig
 
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het ziet er in de rub altijd al lekker uit door de paprikapoeder, vind ik :)
 
ziet er lekker uit! en weer iets geleerd van Bert ook!
 
Ziet er goed uit ! (en meteen weer iets opgestoken van Bert  ;D )
 
Ondertussen zit ik wel een beetje in dubio wat de bereiding betreft..
Volgens recept (culinair bbqen blz 97) zou ik ze zo'n 2uur op een matig hete bbq moeten garen zonder te moppen (droog bereiden)
Nu ben ik tot nu toe alleen bekent met het "nat bereiden" (wel moppen en low&slow) en dat had/heeft ook een beetje mijn voorkeur..
Wat zouden jullie doen en waarom? En als jullie zouden kiezen voor de natte bereiding wat voor mopsaus zouden jullie dan gebruiken?
Ik heb wel de rub zoals beschreven op blz 97 gebruikt..

Alvast bedankt voor het meedenken!! :)
 
Als je gaat moppen zal de bereidingstijd een stuk langer gaan worden omdat iedere keer eerst dat vocht moet verdampen voor dat de temperatuur van je vlees weer gaat stijgen.
 
Ben eruit,doe het gewoon volgens recept (wie ben ik om de man tegen te spreken  ;) )
Bevalt het niet,dan hebben we volgende week een herkansing en heb ik ook weer wat geleerd..
 
De enige bedenking die ik zo op voorhand heb tegen het recept is dat het geschreven is voor Amerikaans rundvlees, en dat is een stuk meer gemarmerd dan het broodmagere Nederlandse vlees. Het zou dus wel eens een beetje droog kunnen uitvallen.

Maar er is maar een manier om daar achter te komen, maken volgens recept!
 
mooie ribben hoor, succes er mee
 
Ze liggen erop,handje hickory rooksnippers erbij..altijd mooi gezicht/geurtje  :)


Nosmo zei:
De enige bedenking die ik zo op voorhand heb tegen het recept is dat het geschreven is voor Amerikaans rundvlees, en dat is een stuk meer gemarmerd dan het broodmagere Nederlandse vlees. Het zou dus wel eens een beetje droog kunnen uitvallen.

Maar er is maar een manier om daar achter te komen, maken volgens recept!

Heb ik inderdaad ook aan gedacht,heb er een bak met kokend water in gezet,hopelijk gaat dit wat helpen tegen het droog worden..
Wie niet waagt.. ;)
 
Ik maak ze regelmatig omdat mijn vrouw allergisch voor varkensvlees is. Bereidt ze meestal volgens de 3-2-1 methode omdat ze qua formaat wat groter zijn als (varkens)babyback ribs. Mijn ervaring is overigens dat ze vet genoeg zijn, vetter dan normale babyback, dus het uitdrogen valt wel mee.
 
Laatste foto's staan erbij,volgende keer half uurtje minder lang maar wat waren ze lekker!!
Beetje jammer dat me schoonouders om 17.00 kwamen aanzetten zonder aankondiging... :mad:
 
Terug
Bovenaan Onderaan