Beef en Steak

Runder ribben advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jasper
  • Startdatum Startdatum
J

Jasper

Gast
Dag allen,

Ik ben op zoek naar advies betreft dit stukje vlees dat ik vandaag bij de slager heb laten snijden.
Dit is de eerste keer dat ik runder ribben wil low&slowen maar mijn stukje vlees ziet er wat anders uit dan ik had verwacht.
Op internet vind ik alleen maar mooie vierkante stukken van gelijke dikte. Nu weet ik niet precies wat ik met mijn stuk aan moet.
Zoals ik het zie heb ik eerste een laag vlees die halverwege de ribben stopt. Daarbovenop ligt weer een laag vlees over alle ribben.
Hoe krijg ik nu alle ribs gelijk gegaard?

Alvast bedankt!

IMG_20160813_120457175_zpsc1lb6ac6.jpg

IMG_20160813_120442588_zpssevnm5uq.jpg

IMG_20160813_120428271_zpsqnhk3mij.jpg

IMG_20160813_120407371_zpsdpu5wtgx.jpg

gewoon proberen slow? als je toch tot 90 graden gaat zal de ongelijke garing wel meevallen denk ik. dikkere kant meer naar het vuur leggen en de dunnere kant wat verder er vanaf.

alternatief als dat gaat, het dunnere stuk terugslaan (vouwen) en het geheel een beetje opbinden zodat het meer 1 dikte is? of een deel van de dikkere kant half lossnijden en over het dunnere stuk vouwen en opbinden.

of... hele bovenste laag lossnijden, dan kun je ook mooi alle vliezen verwijderen, en dan andersom er weer opbinden (dikke deel op de dunne kant en dunne stuk aan de dikkere ribben). dan ben je ook gelijk de vliezen kwijt?

je ziet, ik denk maar een beetje hardop mee wat ik zelf zou proberen. garantie tot de deur ;)

Bijzonder gesneden, net wat JaapAap zegt, alsof er een riblap aan zit.
Het lijkt ook wel of ze hem anders om gesneden hebben.

Normaal is het een low en slow garen tot 90 graden maar dat duurt wel even dus even proberen is er niet bij.

Misschien dat iemand met wat slagerskennis op het forum kan vertellen hoe je dit moet garen.

Eigenlijk is het sowieso niet het stukje vlees dat ik in gedachten had. Tijdje geleden had ik spareribs besteld en kreeg ribs met lange platte botten. Ik was in de veronderstelling dat dat runder ribben waren. Maar deze botten zijn veel groter. Zowel dikker als breder. Dus ik vraag mij nog steeds af wat dat geweest moet zijn. Vond het wel erg smakelijk.

Ik ben nog niet thuis in de verschillende stukken vlees en waar het precies van het beestje komt. Maar ik betwijfel wel of ik hier het juiste stuk heb gekregen.
Ik heb gevraagd naar runder ribben/short ribs. Maar dit stuk vlees lijkt niet echt op wat ik had verwacht.

Ik zal het wel gewoon in een geheel gaan garen op de WSM. Is dat een probleem met de vliezen? Worden die taai of oneetbaar?

Jasper zei:
Eigenlijk is het sowieso niet het stukje vlees dat ik in gedachten had. Tijdje geleden had ik spareribs besteld en kreeg ribs met lange platte botten. Ik was in de veronderstelling dat dat runder ribben waren. Maar deze botten zijn veel groter. Zowel dikker als breder. Dus ik vraag mij nog steeds af wat dat geweest moet zijn. Vond het wel erg smakelijk.

Ik ben nog niet thuis in de verschillende stukken vlees en waar het precies van het beestje komt. Maar ik betwijfel wel of ik hier het juiste stuk heb gekregen.
Ik heb gevraagd naar runder ribben/short ribs. Maar dit stuk vlees lijkt niet echt op wat ik had verwacht.

Ik zal het wel gewoon in een geheel gaan garen op de WSM. Is dat een probleem met de vliezen? Worden die taai of oneetbaar?

het zijn wel runderribben, dwars doorgesneden (de ribben doorgezaagd). google maar eens op asado de tira en dan afbeeldingen, in Argentinie eten ze het ook zo. alleen ik zou het niet als steak bereiden (medium rare) als je niet weet wat voor rund het was. de vliezen die te hard zijn snij je weg tijdens het eten.
IMG_20160422_140126.jpg

dus wel runderribben, alleen anders gesneden. met low en slow moet het een keer gaar worden!
de vliezen lossen denk ik niet op, maar dat is moeilijk te zeggen vanaf een foto. kleine dunne vliesjes raak je wel kwijt, maar dikkere stugge vliezen lossen echt niet op.

Bedankt voor de reacties. De vliezen waren erg dik en ik had er geen vertrouwen in dat het lekker zou worden.
Heb het mes erbij gepakt en zonder enig plan maar gaan snijden :blush:
Uiteindelijk heb ik de losse lagen vlees eraf gehaald en ontdaan van de vliezen. Deze vervolgens opgebonden.
Beetje peper en zout en vervolgens op de WSM @ 110 graden. Ben benieuwd wat het gaat worden...

IMG_20160814_123103993_zps0cnb4u1n.jpg

Volledig mislukt :( Zo erg dat de vetvijver inmiddels aan het opwarmen is.
Ben begonnen op 12:30 bij een temp van 110 graden. Bij een temp van 70 graden bleef het hangen voor ruim 2.5 uur.
Om 19:00 en 75 graden toch maar eens het vlees eraf gehaald om te checken. Het was inmiddels al een uitgedroogd hard taai stuk geworden :-S
Ik was in de veronderstelling dat ik dit stuk vlees kom low&slowen tot 90 graden kerntemperatuur.
Iemand een idee waarom dit zo hopeloos mis is gegaan? Was dit stuk helemaal niet geschikt voor low&slow?

Jasper zei:
Volledig mislukt :( Zo erg dat de vetvijver inmiddels aan het opwarmen is.
Ben begonnen op 12:30 bij een temp van 110 graden. Bij een temp van 70 graden bleef het hangen voor ruim 2.5 uur.
Om 19:00 en 75 graden toch maar eens het vlees eraf gehaald om te checken. Het was inmiddels al een uitgedroogd hard taai stuk geworden :-S
Ik was in de veronderstelling dat ik dit stuk vlees kom low&slowen tot 90 graden kerntemperatuur.
Iemand een idee waarom dit zo hopeloos mis is gegaan? Was dit stuk helemaal niet geschikt voor low&slow?

oei, dan was het mss toch meer iets voor de argentijnse grillen tot medium rare methode... sorry!
maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat je slager er achteraf over te vertellen heeft... of heb je niet meer gevraagd wat het nu eigenlijk precies was?

Ik ga nog wel even informatie inwinnen bij de slager. Als ik meer weet laat ik het weten.

Terug
Bovenaan Onderaan