BasBQ
Beef en Steak

Rub vacumeren....

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Ja, je leest het goed en op de foto zie je twee gevacumeerde porties naar recept gemaakte Rub (Memphis Dust) 2x 225gram.

mijn strooibus mocht een sopje dus ik dacht ik vacumeer de rub ff . Morgen zal de bus goed droog zijn en gaat het eerste zakje er in en maar kijken hoe het er uitkomt na een dag.

Iemand ervaring hier mee dit ook zo te doen en zijn de voor en dagdelen ervan bekend of boor ik een nieuwe markt aan?šŸ¤«šŸ„³šŸ¤‘

2291BD6C-D58F-4E2E-9C15-75FA1C13DD54.jpeg
 
Nooit met rub gedaan maar weet dat bij koffie bonen het vacuĆ¼m trekken negatief werkt op de smaak en daarom wordt afgetaden voor verse bonen. Nu kan ik me de details niet herinneren maar wat ik me zo kan voorstellen is dat met name de vluchtige smaak componenten uit de bonen worden getrokken. Oxidatie is op korte termijn een minder groot probleem, net als bederf overigens.

Of dit met kruiden ook zo werkt weet ik niet, zal heel erg van het kruid afhangen. Dus voor sommige is het beter dan voor andere. Hoe dan ook, waarschijnlijk gaat een dagje in het vacuum geen verschil maken. Je zou het als test kunnen proberen vacuĆ¼m vs niet vacuĆ¼m en kijken over een aantal maanden welke het beste is
 
Nooit zo gedaan, maar klinkt als een goed idee. Ook om meerdere porties van mixen te maken en te bewaren. Nu nog een handig formaat voor in een envelop en je mag er zo wat naar me opsturen..
 
Ja ik doe het ook zo. Ik maak meestal een aardige hoeveelheid rub en hou het zo langer vers. Er ligt ook zo'n gevacumeerd zakje in mijn WGA voor op vakantie :)
 
Altijd handig wanneer je kruiden over hebt
Wel op een donkere plek bewaren (of ondoorzichtige zakken gebruiken).

Douwe Egberts gooit de gemalen koffie in een vacuum verpakking, dan zal het met gemalen kruiden ook wel moeten lukken toch? ;)
 
nog nooit gedaan
maak mijn rub altijd met gedroogde kruiden, geen verse, dus ik zie hier het nut er niet zo van in
gewoon in een goed afsluitpaar potje bewaren. super lang houdbaar
 
Doe ik met de rubs die meegaan op vakantie, werkt prima.
 
Ik koop vaak grote bussen kruiden en maak ook de rubsnin grotere hoeveelheden. Doe dan een stukje vershoudfolie tussen de dop. Hierdoor sluit dit 100% af en heb ik het gevoel dat het nog langer mee gaat.
 
Nooit met rub gedaan maar weet dat bij koffie bonen het vacuĆ¼m trekken negatief werkt op de smaak en daarom wordt afgetaden voor verse bonen. Nu kan ik me de details niet herinneren maar wat ik me zo kan voorstellen is dat met name de vluchtige smaak componenten uit de bonen worden getrokken. Oxidatie is op korte termijn een minder groot probleem, net als bederf overigens.

Of dit met kruiden ook zo werkt weet ik niet, zal heel erg van het kruid afhangen. Dus voor sommige is het beter dan voor andere. Hoe dan ook, waarschijnlijk gaat een dagje in het vacuum geen verschil maken. Je zou het als test kunnen proberen vacuĆ¼m vs niet vacuĆ¼m en kijken over een aantal maanden welke het beste is
Als het vacumeren de vluchtige smaken uit de rub trekt dan maakt het niet uit of je een dag of een jaar in de vacuĆ¼m zit. De vluchtige stoffen zullen dan verdwijnen tijdens het vacuĆ¼m trekken en er toch al uit zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Als het vacumeren de vluchtige smaken uit de rub trekt dan maakt het niet uit of je een dag of een jaar in de vacuĆ¼m zit. De vluchtige stoffen zullen dan verdwijnen tijdens het vacuĆ¼m trekken en er toch al uit zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Dat is helemaal afhankelijk van de stoffen hoe snel het eruit komt. Voor sommige stoffen zal dit inderdaad meteen gebeuren, maar voor andere kan dit gerust maanden of jaren duren. Het geheel is ook weer afhankelijk van hoe diep het vacuĆ¼m etc...
Ik zal je niet teveel vervelen met de details, maar ik heb ervaring met lijmverbindingen in vacuĆ¼m. Die hebben de neiging om uit te drogen over tijd, en dat duurt heel lang kan ik je vertellen. Voor ons is het nadeel dat deze dan begint te krimpen, wat vervelend is als je dingen met nanometer nauwkeurigheid probeert te meten.
 
Super bedankt voor de input allemaal !

Na het facumeren, weer open gemaakt. Structuur is nog top (na wat opschudden).
Nu zal de rub zeker niet meer gaan ā€œklonterenā€ šŸ˜ƒ

image.jpg
 
Verplaatst naar de rookkamer, Charcuterie is niet het juiste topic voor dit onderwerp
 
Terug
Bovenaan Onderaan