BasBQ
Beef en Steak

Rosbief vraagje

 
 
 

Ener

Pitmaster
Berichten
510
Ik heb een stuk rosbief van 750 gram wat ik uiteraard op de BBQ wil gaan bereiden.  :p Hebben jullie hier tips en trucs voor en ook een lekkere rub en of marinade ? Ik heb een kern thermometer, waarschijnlijk niet onbelangrijk . Moet ik er rookhout bij gebruiken? Nou ja ik lees het wel.
 
Tip: heel simpel houden en absoluut niet te ver door laten garen!!

Grof gemalen peper, zout en wat thijm. Meer heeft het vlees niet nodig. Ik zou persoonlijk een kern van 50 aanhouden, gaart in folie nog iets door. Neem aan dat je hem indirect gaat bereiden?

Succes!
 
Inderdaad, wordt indirect geQ'ed.
 
maussie1982 +1
 
Bert?

Ik heb wel gelezen dat die echt heel slow moeten.
Smooker op 85-90 graden en even een end sear (of andersom.)
 
Todd's Dirt doet het ook erg goed hierop!
 
big T + 1 :D
 
Camiel zei:
Ik zou hem eerst direct grillen om hem dicht te schroeien, daarna inpakken in scheerzeep (spek) en indirect tot een kern van 45grd. 10 tot 15 min. Onder de folie en dan genieten! Succes ermee

Wat bedoel je precies met "dicht schroeien"?

Ik zou het doen zoals Maussie.
 
Nosmo zei:
Camiel zei:
Ik zou hem eerst direct grillen om hem dicht te schroeien, daarna inpakken in scheerzeep (spek) en indirect tot een kern van 45grd. 10 tot 15 min. Onder de folie en dan genieten! Succes ermee

Wat bedoel je precies met "dicht schroeien"?

Ik zou het doen zoals Maussie.

De Maussie methode is uiteraard helemaal prima.

Ikzelf hou erg van de smaak van die scheerzeep bij kogebief, haasbief en rosbief. Nadeel van inpakken in spek is dat het vlees niet echt bruin kan worden door de lage kerntemperatuur (ik hou van bleu, vandaar die 45 grd die dan nog een graad of 4..5 door trekt onder de folie).

Daarom zet ik het vlees heel even aan op de directe grill, daarna inpakken en rustig bij een lage temp. garen tot de gewenste kern bereikt is.

hier zie je wat ik bedoel. Italiaanse kruiden laat ik bij rosbief achterwegen, daar wil ik liever een wat neutralere smaak van zout en peper en die spekvetsappen.

Maar er zijn uiteraard vele wegen naar Rome.....


 
Reepjes van snijden, marineren in een abdij bier, op een stokje steken en grillen.
 
Methode's genoeg dus. Je zult maar moeten kiezen ;)
 
Hier doe ik dat soort stukken vlees meestal "italian style"
Wat peper en zout en dan marineren in olijfolie met versgehakte rozemarijn en salie....
 
En daarmee slaat Structor de spijker op zijn kop!
 
Ik denk dat Rene inmiddels zijn stukkie rosbief wel op zal hebben, dus hopelijk heeft Jan-pb er nog wat aan :D
Maar als we dan suggesties aandragen; volgens mij zwerft er hier ook nog een recept rond van een Koreaanse spiesje.....geloof dat die ook wel bij iedereen in de smaak vielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan