BasBQ
Beef en Steak

Rosbief, in rode wijn gemarineerd

 
 
 

Derek

Kooltjesharker
Berichten
129
Afbeelding108.jpg


4-6 Personen

Rosbief, ca. 1 kilo

Marinade:
300 ml Rode wijn
1 Laurierblad
1tl zout
1 fijn gesneden ui
1 teentje knoflook - geperst

Afbeelding084.jpg


De rosbief wassen, deppen en de vetlaag iets insnijden. Bereid de marinade en giet dat bij de
rosbief. Laat de Rosbief 6-12 uur in de Marinade staan. Zelf vind ik 6 uur genoeg. Keer
halverwege het vlees een keer om in de marinade.
Afbeelding090.jpg

Haal het vlees uit de marinade en leg het met de vetlaag op het grill rooster. Deksel op de
BBQ en na 30 minuten de rosbief even omdraaien en nog 20 minuten. Daarna het vlees
in folie wikkelen en nog even laten staan voor 15 a 20 minuten.
Afbeelding100.jpg

Afbeelding108.jpg

Eet smakelijk.

Edit Mod:
Kerntemperatuur met inachtneming van bereidingstemperatuur (200gr.C) en doorgaren tijdens rusten (nagaren)
De kerntemperatuur schiet tot 5-7 graden Celsius door bij bereidingen hoger dan 150 graden Celsius
45 graden als je de rosbief rood wilt houden van binnen en 52 graden als deze medium/rosé mag zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow Derek, die ziet er goed uit!. Bij welke temperatuur heb je dit gemaakt? En gaat het puur op gevoel of heb je ook een kerntemperatuurmeter gebruikt?
 
Temperatuur meters en ik dat werkt niet, 1 ste rosbief ( paar maanden geleden ) is dan ook geen succes geworden. Dit is puur op gevoel. Het recept gaf 1 kilo vlees aan en dit was 1,5 kilo. Maar volgens mij zegt dat niet zoveel, omdat de ene rosbief dikker is als de andere, toch ? Zelf vind ik rosbief mooi rood van binnen moet zijn, en deze heeft dan toeval een vleugje rode wijn smaak erbij.
 
ziet er goed uit, maar het is dan wel een beetje gokken begrijp ik. Wel jammer van een goed stuk vlees als je er dan niet goed bij bent  :(
 
ziet er echt geweldig mooi en lekker uit
 
Wie weet is die temperatuurmeter van mij wel niet ok?, als ik weer is tijd heb er maar eentje gaan kopen. Nog advies mannen, voor een goede temperatuurmeter  :)
 
Voor snelle temperatuurmeting is de Fast Thermapen ideaal (63 ?)
Als je goedkoop wil kijk dan naar de Fantast van Ikea (7 ?)
 
Wat voor BBQ heb jij? Ik zie ronde grillmarks? Ziet er lekker uit, dat vlees!
 
Deze hebben wij op onze Cobb gemaakt, dat is een BBQ die gebruiken ze in de Townships van bijv. Zuid-afrika.
 
O, ok! Ja de Cobb ken ik wel, nooit mee gewerkt trouwens. Bevalt hij goed?
 
Ik dacht al een cobb patroon te herkennen :D Mooi stuk vlees hoor! Lekker.
Je zou ook even je huidige thermometer kunnen controleren door hem eerst in een glas met water te hangen met wat ijsblokjes (0?, niet de ijsklontjes raken) en daarna in een pannetje met kokend water (100?, niet de bodem raken)
 
Ja, de Cobb bevalt ons prima. Wij hebben die toen der tijd aangeschaft om mee te nemen op de boot. Lekker klein en handzaam om mee te nemen en voor ons tweetjes groot genoeg om heerlijk te genieten van een stukje vlees en een mooie omgeving ( plus geen buren die mopperen :D )
 
Derek zei:
Ja, de Cobb bevalt ons prima. Wij hebben die toen der tijd aangeschaft om mee te nemen op de boot. Lekker klein en handzaam om mee te nemen en voor ons tweetjes groot genoeg om heerlijk te genieten van een stukje vlees en een mooie omgeving ( plus geen buren die mopperen :D )

Alleen, nou nog tijd vinden om te gaan varen. ;)

Ziet er goed uit die rosbief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan