Beef en Steak

Roosjes, hasselback, dadels en vragen

Tommybear1979

Kooltjesharker
Gisteren mijn 2e run gehad met m'n Bastard.

Opstelling, direct RVS gril + grilverhoger. In later instantie de platesetter toegevoegd.

Het menu:
- Bladerdeeg, appel, katenspek roosjes.
- Dadels met geitenkaas en spek.
- Hasselback aardappels
- Speklapje
- Hamburgertje 
- e.e.a. aan groenten (Courgette, paprika, mais)

Mijn vrouw vond dat ik teveel had voor ons en de 2 kinderen. Maar sommige dingen waren echt niet goed gelukt. Dus hadden gelukkig 'te veel' gemaakt zodat er ook wat mis kon gaan.

BBQ aangestoken met 3 wokkels. Deksel open totdat de vlammen wegwaren. Deksel dicht met margrietschijf helemaal opzij en alle schuiven open. Na een tijdje margriet schijf er weer opgeschoven,gaatjes open en de luchtschuif wat gesmoord.

Al met al werd de temperatuur redelijk stabiel zolang de deksel dicht was, zo rond de 200C.  Helaas wakkerde het vuur door de harde wind en de tijd die ik nodig had om alle kleine dingen op het rooster te draaien behoorlijk aan, waardoor het draaien niet echt een plezier klusje was. Wel heb ik de luchtschuif wat meer gesmoord zodat mogelijke overshoots in temperatuur door het openhebben van het deksel enigszins beperkt zou blijven.

Dan nu de bevindingen:
- De roosjes. Leuk/makkelijk om te maken. Echter was de onderkant zwart geworden omdat ik dus 'direct' bezig was. Had ergens het trucje van aluminiumfolie strips gezien om de roosjes mee uit de bakvorm te krijgen. Dat was geen succes. Volgende keer gebruiken we papieren vormpjes. De onderzijden waren dus zwart geblakerd en de bovenzijde/binnenzijde nog niet gaar.  Door volgende keer: Indirect en papieren vormpjes.

- Dadels : Lekker en behoorlijk zoet. Ik had geitenkaas van de AH. Zo'n pak met van die kleine aaneengesloten schijfjes. Wellicht toch een iets pittigere kaas nemen. Ook had ik per rolletje een half plakje spek gedaan, omdat dat genoeg was om de dadel mee te omwikkelen. Wellicht als ik een heel plakje had gedaan dat de zoet/zout balans wat beter was geweest. 

- Hasselback: Voor mij een succes. Gesneden met de '2 pollepels' methode en smeersel gemaakt van olijfolie, knoflook en provencaalse kruiden. Ik vond ze lekker, maar vrouw en kinderen niet zo. Wellicht eens proberen met patatkruiden ofzo.

- Speklapje: Ging prima. Die lag op de grilverhoger boven de muffinvorm en gaarde zo indirect. Wij houden van flink uitgebakken dat hij bijna hard is. 

- Hamburgers: Waren gewoon kant en klaar dunne burgers van de supermarkt. Deze dus indirect gebakken, wat resulteerde in prima gaarheid echter was dat aan de buitenzijde niet te zien. Dus had ze eigenlijk nog even direct moeten doen. Maar ja, dan ga je die platesetter er niet ff uithalen.

- Groenten. Mais was prima gelukt in folie op grilverhoger. Paprika ook goed gewoon los op het rooster. De courgette was echter niet te eten, enorme rook/stoomtrein smaak. 

Vragen:
- Hoe werken jullie indien jullie in 1 run direct en indirect willen combineren met gebruikmaking van een (gietijzeren) platesetter? 

- Ik snap dat de hoeveelheid lucht eigenlijk de temperatuur regelt. Maar hoe regel je de rook(smaak) ?  Wat bijvoorbeeld als je de extreme gevallen pakt. Schuif open en margriet schijf dicht. Wat voor resultaat geeft dat? En wat als margrietschijf helemaal open (of zelfs eraf) en luchtschuif (bijna) dicht. ?

- Bijgevoegd ook een foto van de luchtschuif. Zoals je ziet staat hij iets naar buiten en zal in gesloten stand nog steeds veel lucht doorlaten. Heb er bij het doven gisteren maar wat alufolie tussengestoken. Duurde totaal zo'n 2uur voordat hij onder de 100C zat (kwam vanaf de 220C).
Wat is de beste manier om m'n luchtschuif goed passend te maken?
e11e2270cf965dbb00c47796bf2dff85.jpg
ffe05d96f83ddea57e051d16c5787467.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Toch een leuke start met interessante vragen, ik blijf het even volgen. :-?

Hi Tommybear1979

Hoe lang heb je de BBQ de kans gegeven om op temp te komen? En welke brandstof heb je gebruikt? Basterd houtskool, black ranch, Dammers, peko? Ik heb wel eens gelezen dan black ranch een rooksmaak kan afgeven. Zelf nog niet geprobeerd dus weet het niet uit ervaring.

Zn kamado heeft niet iets meer tijd nodig om lekker aan te gaan en op temp te komen. Ik heb voor mijn BGE ongeveer 45min nodig met platesetter. Om alles mooi warm te laten worden.

En wat was de keuze om in eerste instantie direct te gaan werken? Als ik de gerechten zo zie zijn die toch geschikt voor indirect.

Ik zou alles indirect doen en de dingen die wat directe hitte nodig hebben aan het einde even direct doen. Dus als alles klaar is nog even de speklapjes heel kort om en om boven het vuur.

Als ik indirect en direct wil combineren op de BGE. Ga ik eerst indirect. Bijvoorbeeld een dikke steak. Tot een kern temp van 48gr. Dan haal ik de plate setter er uit. (Stevige BBQ handschoenen zijn dan een must) en leg die in een weber 57 en sluit de deksel. Zo kan de plate setter rustig afkoelen. Het vlees uit de BBQ natuurlijk en afdekken met folie. Dan alle schuiven van de BGE open. Zodat de BBQ lekker heet word. Als de BBQ goed heet is kan ik de steak mooi af grillen tot een kern van zn 52gr.

Indirect BBQ ik dan ook op een lage temperatuur van zn 100-110gr. Voor de rooksmaak moet ik altijd rookhout toevoegen. De houtskool die ik gebruik geeft geen rooksmaak af. Dammers en Peko.

Wat de rook betreft, ik zorg altijd dat er boven een meer ruimte is dan beneden. dan heb ik trek in mijn barbecue en kunnen de rookgassen er uit. Als je boven dicht doet en onder open krijg je een onvolledige verbranding. Er komen dan andere smaken uit je hout en die proef je terug in je vlees.

Ook moet je niet willen zo'n dikke grijze rook in je kamado houden, de beste rook om te roken is de rook die je eigenlijk niet ziet, zo'n licht blauwe rook.

Ik heb Gamhar houtskool gebruikt uit de actie van BeleefGreenEgg.
Ja eerst direct was dus niet handig en dus een leermoment.
Temperatuur was klein half uurtje stabiel op zo'n 200C.

Dus....
- Indirect starten
- Wat langer de tijd geven om op te warmen.
- Indirect temperatuur dus zo ergens tussen de 120-140C begrijp ik
- Margiet schijf indien mogelijk dus open laten en temperatuur als t kan alleen met onderste schuif regelen.(moet hem nog wel een tikkie geven want hij sluit niet lekker).
- Aan het eind de platesetter eruit en opstoken tot 200-230 en laatste dingen afgrillen.

Nog iets aan tips over het hoofd gezien?

Prima manier om aan te steken, alleen de temperatuur van het indirecte gebeuren vind ik wat aan de hoge kant, zelf houd ik hem liefs tussen de 110 en 120 gr.C.

Beste Tommy, die fase van 200 direct die jij constant noemt is in feite juist enorm divers omdat je bij opstarten al meteen verschillende zones hebt. Het deel nabij de gloeiende kern (midden) is veel heter dan rondom op het rooster zonder gloed eronder. Als je na die opstart de platesetter (en een blokje rookhout) plaatst is die BBQ veel gelijkmatiger van hitte en kun je veel later nog even korsten door de platesetter eruit te tillen. Dan hoef je nog niet eens alles volle bak open te zetten, ook de gloed in die eindfase is dan al veel mooier gelijkmatig verdeeld over heel dat rooster.

Top. Bedankt voor de tips.

Wel nog een vraagje n.a.v. de foto in de startpost over de luchtschuif.
Ik heb nog even gekeken en tussen de luchtschuif en het keramiek zit aan de binnenzijde vilt en aan de buitenzijde kit.
Derhalve kan ik niet de boutjes eruit draaien en de luchtschuif verwijderen om hem los van de barbecue te corrigeren met bijv. een hamer.
Zowel de binnenschuif (met gaatjes) als de buitenschuif zijn aan de rechterzijde bol naar buiten zoals zichtbaar op de foto.

Ik vermoed dat het belangrijk is om een goed sluitende/functionerende schuif te hebben omdat je (denk ik) anders met de margrietschijf gaat smoren en dan wellicht meer dan wenselijk rook in de kamado houd.

Wie helpt me uit/in de brand?

Tommybear1979 zei:

Ik heb nog even gekeken en tussen de luchtschuif en het keramiek zit aan de binnenzijde vilt en aan de buitenzijde kit.
Derhalve kan ik niet de boutjes eruit draaien en de luchtschuif verwijderen om hem los van de barbecue te corrigeren met bijv. een hamer.
Zowel de binnenschuif (met gaatjes) als de buitenschuif zijn aan de rechterzijde bol naar buiten zoals zichtbaar op de foto.

Ik vermoed dat het belangrijk is om een goed sluitende/functionerende schuif te hebben omdat je (denk ik) anders met de margrietschijf gaat smoren en dan wellicht meer dan wenselijk rook in de kamado houd.

Vreemd, bij mij sluit de schuif keurig aan?!

8b17eb03e0913d210cee6fd58799121d.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tommybear1979 zei:

Ik zou contact opnemen met je leverancier. Je hebt de basterd nieuw gekocht. Ik neem aan dat het niet standaard is om bij je nieuwe bbq metalen delen passend te kloppen met een hamer.

Update: Nieuwe schuiven en montage beschrijving  opgestuurd gekregen.
Dus na wat wachten toch netjes opgelost.
5bfd0487bd683c58acf78963c23b3757.jpg
f047b17dfb97b1109f8da47a479e40a5.jpg

Mooi dat het opgelost is. Nu snel weer eens uitproberen. Kijken of het verbetering heeft gebracht

Terug
Bovenaan Onderaan