Beef en Steak

Rookworst

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Op de opendag van Vuur & Rook heb ik een Porkert gekocht om zelf gehakt te draaien en eens te proberen een worstje te gaan maken.
Het gehakt ging prima dus nu is het tijd voor de worst en wat is er nou mooier dan rookworst.

Vanmiddag bij de slager kilotje buik en een kilotje nek gescoord en nu is het dan zover..
Enige vraag waar ik nog mee zit is of de worsten na het stoppen moeten drogen/rusten of dat ze direct gerookt kunnen worden.
De andere twee topics van Mike & Bert over rookworst heb ik gelezen en bij Mike zie ik 12 uur drogen, bij Bert niet.

De grote vraag is dus, drogen of niet?

Hoop dat iemand het antwoord heeft.. Dan kunnen we namelijk van start! ;D
Uiteraard zullen de foto's volgens..
 
De darm van de worst moet stroefdroog aanvoelen. Dan krijg je een mooiere kleur op de worst.
Ik zorg altijd dat de worst droog en 30 graden is. Hierdoor blijft de darm ook wat droger als je gaat roken. Je krijgt dan geen condens op de darm.
Je kunt de worst drogen door hem een poos weg te hangen. Ik doe het zelf vaak wat sneller met een ventilator kacheltje op een lage stand.
 
Alle voorbereidingen zijn gebeurd en de worsten hangen te drogen (Bedankt Bert!) zodat ze morgen gerookt kunnen worden.

- 1 KG varkensbuik
- 1 KG procereur
- 32 gram colorozozout
- 4 gram gemalen witte peper
- 2 gram gemalen folie poeder
- Paar meter varkensdarm

Heb eerst het varkensvlees gesneden, een keer grof gemaald, toen gekruid, nogmaals grof gemaald en toen de worsten gevuld.

Hieronder de eerste foto's.. morgen na het roken de rest!

IMG_2875.jpg


Eerste grove maling
IMG_2878.jpg


Na de eerste grove maling
IMG_2879.jpg


Na de tweede grove maling
IMG_2881.jpg


Darm om de vulbuis
IMG_2882.jpg


Beginknoopje
IMG_2883.jpg


Vullen maar
IMG_2884.jpg


WORST!
IMG_2885.jpg


Creatieve droogopstelling
IMG_2887.jpg


Slaap lekker worstjes, tot morgen :P
IMG_2886.jpg

 
Gaaf man! Ging dat een beetje dat vullen met de porkert?
 
Vullen met de Porkert ging verbazingwekkend goed, boven verwachting!
Wel een projectje om met z'n twee?n te doen maar dat waren we gelukkig :P
 
Zit hier gewoon een beetje jaloers dit draadje te volgen... ???
 
gaaf man, dat is al goed geukt tot zover.
Ben erg benieuwd hoe het roken gaat en wat de smaak dan uiteindelijk is
 
Dat is goed gegaan. Zijn netjes gestopt.
Tip leg er een krant onder want het gaan druppen.
 
Dat ziet gaaf uit :) kicke man!
 
Dit doet me denken aan begin zestiger jaren toen mijn moeder dit ook deed nadat we thuis op de deel een varken hadden geslacht!
Mooie plaatjes en ook zeer benieuwd hoe ze er straks "rook-gekleurd" op komen te staan.....
 
Dat ziet er goed uit zeg :)
 
Boldeagle zei:
Zit hier gewoon een beetje jaloers dit draadje te volgen... ???

ik net zo :P

hang is 1tje een weekje apart tussen 15 a 17 graden tot ie dreuge metworst is 8)
 
zo op de foto te zien is dit een porkert 8, is een porkert 5 ook groot genoeg?
 
Ben jaloers, heb bij martijn vorig jaar zomer ook worst gemaakt en sta sindsdien te dubben of ik nu de stap ga zetten......
Als ik dit zie ben ik er eigenlijk wel uit....
Wow ben heel benieuwd hoe dit uitpakt......
 
Heb een Porkert 5 liggen, maar afgezien van een enkele keer gehakt draaien ligt ie grotendeels stof te happen na in het begin 2x teleurstellend resultaat met worst te hebben gehad.
Maar dat was pre-BBQ Genootschap tijdperk, dus nu met alle goede verhalen en tips misschien toch maar weer eens de sprong wagen  ;)
 
Kijk hier eens.

http://overworst.com/


Heb het boek gekocht. Een beetje hilarisch geschreven. Maar wel leuk en belangrijker hele goede tips en recepten. Ik heb zelf een elektrische gehaktmolen waarmee je ook kan stoppen (de darmen vullen). Sinds kort ook een echte worstenstopper van het merk Dick (hoe kan je het verzinnen) :) deze heeft ten opzichte van het elektrische geval het voordeel dat je er meer gecontroleerd mee kan persen. En grotere hoeveelheden in 1 keer in de stopbus kan doen. Daarnaast door de verschillende diameter vulpijpen ook zeer geschikt voor het maken van kroketten Pulled Pork misschien of frikadellen van eigen gemalen vlees?

ery2ahe2.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan