BasBQ
Beef en Steak

Rookworst

 

Tristan

Tondelzoeker
Berichten
15
Gisteren 5 kilo varkenssnippers 30% vet gemalen samen met  bijna 1 kilo magere hamlap. Samen dus 6 kilo met 25 % vet.
Kruiden gekruid met 16,5 gr coloroso per kilo, witte peper, foelie, koriander, lavaspoeder en wat gember. Voor binding 15 gram fosfaat en 0,5L water. Flink mishandeld tot mooi deeg.
Afgestopt in varkensdarm en een nacht laten doorkleuren.
Vandaag op de bbq te roken met eikenhout. Dunne snake gemaakt van briketten. Tijdens het roken de temperatuur langzaam op laten lopen van 35 tot 68 graden.

Lekker bij een pot boerenkool. Heerlijk weer in de wintersfeer!


8a45ce05bd7d563e17f5d92c81ff0d73.jpg
590f51f534f9f0dc10be66989745f053.jpg


Bedankt voor het lezen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekkerrrrrrr  :)
 
H??l erg lekker, jammer dat er nog geen geur p.c. is want ik ruik het hier al. ;)
 
Straks moeten we even langs de Hornbach en daar staat h??l strategisch bij de uitgang zo'n snack tent waar ze dit ook verkopen en ik vrees dat we er niet voorbij kunnen lopen zonder even gebruik te maken van die worsten service.  :)
 
Heb dus nu ik het lees trek in zuurkool met worst .
Wen miet
Echt nog even werken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Had ik zeker een bordje van gelust! Mooi gedaan  B-)
 
Lekker worstje. Heb je mooi gemaakt.
De verhoudingen met zout ed heb je die uit een recept? Lijkt me leuk om ooit eens te proberen. Staat namelijk al een tijdje een vleesmolen in de garage. En die wil aangeslingerd worden.
 
Bram zei:
Lekker worstje. Heb je mooi gemaakt.
De verhoudingen met zout ed heb je die uit een recept? Lijkt me leuk om ooit eens te proberen. Staat namelijk al een tijdje een vleesmolen in de garage. En die wil aangeslingerd worden.

Hoi Bram,

De samenstelling is wat wisselend. Ik vergelijk meerdere recepten online. Voor rookworst houdt ik dan 16-18 gram colorozo per kg vlees aan. Ik neig vaak meer naar 16, te zout vind ik niet lekker. Specerijen zijn op dezelfde manier samengesteld. Natuurlijk vooral verschillende verhoudingen uittesten. Of de ene worst grof en een andere fijn van maling.
Het blijft vooral leuk om lekker te hobbyen

Bedankt voor het kijken,
Groet, Tristan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Die worsten zien er super uit!
 
die zien er erg goed uit zeg.
hier ook maar weer eens maken.
dank voor de inspiratie
 
Krijg spontaan trek
 
Ziet er inderdaad lekker uit! Ben geen fan van stamppot, maar een goeie rookworst gaat er altijd in!  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan