BasBQ
Beef en Steak

Rookplankjes

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554

Hallo B.B.Q.ers. en rokers.
Ik heb een vraag.
Wie heeft er ervaring met rookplankjes?
En waar schaf je die het beste aan, de plankjes van weber vind ik nogal prijzig.
Ik heb ergens gelezen dat je ze eerst goed nat moet maken, meer dan een uur in het water, maar gaat het dan niet heel erg roken?
Wellicht hebben jullie nog een tip voor me.
Ik hoor het graag.
GRTS.
Hans.

 
Hallo Hans,

Kijk eens hier voor de plankjes:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/forum-merchandise/fumes-et-carnes-barbecue-planken-voorjaar-2015/

De plankjes dompel je inderdaad een uurtje onder in het water (met een gewichtje erop omdat ze anders drijven). Dit omdat anders de plankjes in brand willen vliegen.
Volgezogen met vocht smeulen ze langzamer weg met de rook vrijkomend die we net willen.

Ook worden de plankjes ??nmaal gebruikt voor vis/vlees. (eventueel kan het later eens op de briketten zelf gegooid worden (in kleinere stukken) voor cederhouten rooksmaak)
 
je valt met je neus in de boter
 
Hans het is wat Chucky zegt, de rook is juist wat je wil.
Je gebruikt ze normaliter direct boven de kolen, dus de onderkant raakt behoorlijk geblakerd.
Voordeel van een rookplankje is ook dat de vis niet op je rooster blijft plakken.
De rook die vrijkomt is trouwens voornamelijk stoom.
 
De cederen plankjes van dit genootschap zijn altijd goed.
Voor andere 'rooksmaken' kun je kijken bij de forumsponsor, www.vuurenrook.nl, die heeft ook flink wat keus.  Axtschlag bijvoorbeeld is wat minder duur dan Weber, maar het blijft toch altijd een euro of 5 per plank.



Overigens, de tip van jip: je kunt natuurlijk ook gewoon roken met snippers en chunks. Die plankjes zijn geinig, maar als je een alternatief zoekt...
 
Hartelijk dank voor jullie reactie's en tips.
Het lijkt heel erg lekker te zijn, we gaan het zeker proberen.

Grts,  Hans.
 
heb ze regelmatig bij de AH gekocht. prima plankjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan