BasBQ
Beef en Steak

Rookkaas in uds

 
 
 
 

A3aan84

Pitmaster
Berichten
526
Ook maar aan de rookkaas en vooruit ook maar wat zout. Alleen jammer dat ik nog een week moet wachten voor ik het kan proeven. Wel leuk om te doen. Ik dacht dat het tegen zou vallen in een uds maar dat viel mee. Ik heb een zeef gebruikt voor de beukensnippers, afgekeken bij Bert.

Vijf kokos briketten aan gestoken

Foto-PS6N3UZD-D.jpg


En de zeef eerst gevuld met fijne snippers (die ik had gekregen van vuurenrook. Wist alleen niet welke houtsoort het was) met daar boven op grovere beuken snippers. vervolgens op de briketten gezet en laten zakken in de ton.

Foto-M86EYXN8-D.jpg


De uds beladen met de kaas en het zout.

Foto-XN7IXEAC-D.jpg


Eerst heb ik alles open gehad. maar later bleek dat dat teveel was. Moest uiteindelijk voor het eerst de lucht uitlaat  dempen met 1 kogelkraan op een kwart. zo bleef hij op een graad of 45 hangen.

Foto-AWBZ4MAE-D.jpg

Foto-BYUKAQJK-D.jpg


Na twee uur kwam het er zo uit. Alleen jammer dat het lekken van de lucht uitlaat in het zout is gevallen, waardoor ik een klein deel moest weg gooien. (leer momentje)

Foto-BYV3KT8A-D.jpg


Nu een weekje wachten

Foto-AQYRZS77-D.jpg


Ben gaan zwemmen in de veronderstelling dat de uds wel zou blijven gaan maar hij is toch uitgegaan. Dus na een uur of 6 is het zout er al uitgekomen. Ben wel gelijk fan, hier kan ik wel wat mee.

Foto-LVOQFURX-D.jpg


Bedankt voor het kijken
 
Dat is een leuke sessie geweest, benieuwd naar de smaak van de kaas.
 
Nou dat ziet er goed uit jammer dat je de tijd niet sneller kan laten gaan dan kan je proeven.
 
Als ik naar je kaas kijk heeft het liggen zweten. Dus is de temperatuur te hoog geweest. Ik maak alleen rookkaas als het onder de 10?C is buiten om dat te voorkomen.
 
Het heeft iid liggen zweten. Maar dat had ik eigenlijk wel verwacht. Kan het kwaad? Ben benieuwd hoe het uit de koelkast komt volgende week
 
lekker bezig geweest
 
Mooie sessie, ben benieuwd naar je smaak bevindingen!!
 
Hier ook heel erg benieuwd hoor  :-S
Ziet er wel heel erg donker uit.

We horen het graag.

Mac
 
Ook ik ben benieuwd!
 
Koud roken moet je bij maximaal 25 graden doen eigenlijk. Met kaas zal het nog wel meevallen, maar met vlees- of vis producten is een hogere temperatuur te gevaarlijk, omdat je product dan een groot gedeelte van de tijd in een voor bacteri?n zeer gunstige temperatuur ligt. Kaas is in principe al ge?nt, dus daar is dat gevaar niet zo groot. Alleen zie je dat het gaat zweten en dat komt de smaak ook niet ten goede.
Verder rook ik kaas altijd vrij kort. Maximaal 2 uur ofzo, omdat ik hier en daar las dat de rook snel overheerst. Ik ben wel dus benieuwd naar jouw resultaat, of dat nou echt uitmaakt.

Wat had je voor kaas gebruikt? Jong belegen ofzo? Ik wil het ook wel eens proberen met zo'n blok.
 
Ik heb belegen kaas gebruikt. Ben nu nog aan boord tot maandag. Ik laat het weten zodra ik thuis ben.
 
Het resultaat! Ik heb de afgelopen week redelijk in de stress gezeten op de boot. Dacht dat de kaas misschien te zwaar gerookt was, omdat het
zo donker van kleur was. Maar gister was het moment daar ik kon het gaan proeven. Er zit op sommige stukken een grijs laagje van het zweten. Maar de smaak is echt subliem. Presies zoals ik bij andere gelezen heb. Veel zachter van smaak.  Deze blijft erin maar wel bij kouder weer  :)

Foto-NYBSY4I7-D.jpg
 
Ik zou best zo'n plakkie willen proeven hoor.
Krijg meteen zin om zelf ook een bonk te gaan roken.
 
Ben hier ook wel voor om te proeven  :)
Goed om te horen dat het toch goed is gekomen.  #:-S (had ik eigenlijk niet verwacht eerlijk gezegd)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan