BasBQ
Beef en Steak

Rookhout: wat en hoe?

 
 

nielss055

Stoker
Berichten
464
Beste Q'fanaten,

Ik heb zojuist en zak Hickory snippers (vrij grof) van Grill Pro gekocht voor de BCC die zondag op het menu staat.
Voorheen heb ik veel gerookt in een simpele rookoven bij mijn oom, met snippers van de dierenwinkel die we zelf in de whiskey lieten weken en daarna heel lang lieten drogen, om ze daarna droog op de kolen te doen (wat zonder vergelijkingsmateriaal overheerlijk was!).

Maar nu zag ik op de zak staan dat ik de snippers eerst minimaal 30 minuten moet laten weken. Dit was nieuw voor mij.
Na het zoeken op het internet en verschillende fora kwam ik erachter dat de meningen zeer verdeeld waren.
In grote lijnen was het als volgt verdeeld:
Het overgrote deel was van mening dat de snippers direct op de kolen moeten, dus niet in een box/folie o.i.d.
Een kleine meerderheid zei dat de snippers eerst moeten weken, omdat ze dan langer meegaan en zo een betere rooksmaak geven (ondanks het feit dat de eerste "rook" eigenlijk damp is). Echter was dit alleen het geval bij warm roken, dus niet bij koud roken, daar zou het niet uit moeten maken.

Nu wil ik graag jullie mening weten over hoe te gebruiken.
Voor de BCC maak ik gebruik van de indirecte methode
Kooltjes -- de kip met daaronder een druipbak -- kooltjes.
Moeten de snippers direct op de kolen (ik denk dat ik het antwoord al weet)?
En moeten de snippers natgemaakt worden?

Natuurlijk heeft ieder zijn eigen manier en eigen mening over wat beter is, maar bij deze kwestie lijkt me dat er maar 1 manier is die leid tot het beste resultaat; de beste rooksmaak aan het vlees.

Groeten,
Niels
 
De uitgelekte houtsnippers moeten direct op de hete briketten.
Let op....
Hickory is een 'zware' houtsoort voor gevogelte. Als je deze gebruikt, gebruik dan niet teveel.
 
Ik heb vroeger altijd geweekt, tegenwoordig gooi ik op ze droog op de briketen en sluit gelijk de deksel (anders verfikken ze gelijk).

Aluminium zakje met wat gaatjes met snippers erin boven de kolen werkt ook prima maar is meer gedoe.
 
Ren? zei:
De uitgelekte houtsnippers moeten direct op de hete briketten.
Let op....
Hickory is een 'zware' houtsoort voor gevogelte. Als je deze gebruikt, gebruik dan niet teveel.
Ik gebruik het nu ook voor gevogelte (kip).
Wil me hierna ook wagen aan de MOINK Balls.
Daarbij dus wat minder gebruiken.

Bij de BCC week ik de hickory snippers denk ik in het bier!
Lijkt me een leuke oplossing.  :D
 
Ik gebruik liever droog hout. Heb liever geen stoom in mijn ketel. Voor worst neem ik gewoon eiken
of beuken. Doe een stuk van enkele centimeters of kleine snippers direct (niet te veel te gelijk)
op de kooltjes of gloeiende houtskool langs de rand. Let op dat de boel niet in de fik gaat. Dus
alle kleppen dicht, onder en boven. Te kleine stukjes zoals dunne takjes vatten snel vlam, en dat
wil je niet, je wilt slechts rook, dus een onvolledige verbranding. Herhaal zolang je wilt, de
ervaring leert hoe lang. De intensiteit van de rooksmaak is niet slechts van de rooktijd afhankelijk
maar ook van de rookconcentratie.
 
Weken is m.i. alleen van nut om de snippers niet direct vlam te laten vatten. Verder cre?er je ook veel stoom terwijl je rook wilt.
Weken in smaakwater klinkt leuk, maar blijkt immer zinloos.
 
nielss055 zei:
Moeten de kooltjes direct op de kolen (ik denk dat ik het antwoord al weet)?

Ik zou de kooltjes sowieso op de kolen doen :D
 
ReneR zei:
nielss055 zei:
Moeten de kooltjes direct op de kolen (ik denk dat ik het antwoord al weet)?

Ik zou de kooltjes sowieso op de kolen doen :D
Goed punt, mijn typekunst word weer terecht onderuitgehaald!  :p
 
ik meng de snipperr gewoon droog tussen de koude kolen waar ik dan de hete opgooi
 
Interessant, ik wist niet dat er een discussie was over dit onderwerp. ik maak tot nu toe elke keer een envelopje van folie met daarin de geweekte snippers.
Ik heb tot nu toe niet door gehad dat er damp zou ontstaan. Ik ben tevreden met het resultaat.
 
Miki zei:
Interessant, ik wist niet dat er een discussie was over dit onderwerp. ik maak tot nu toe elke keer een envelopje van folie met daarin de geweekte snippers.
Ik heb tot nu toe niet door gehad dat er damp zou ontstaan. Ik ben tevreden met het resultaat.
Het maakt ook allemaal niet zoveel uit volgens mij.
Gisteren las ik weer een stuk dat damp in je smoker (bv door geweekte snippers) juist weer bevorderlijk zijn voor de rookring.

 
In elk kamp zijn er bijna altijd mensen te vinden.

Gewoon lekker zelf experimenteren en als je tevreden bent met het resultaat,.... dan daarop verder gaan. :)  Althans zo doe ik het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan