Beef en Steak

Rookhout wanneer en hoe?

Xplosiv

Stoker
Hallo,

Ik ben op YouTube wat filmpjes aan het bekijken over BBQ. Nu ziet ik het gebruik van rookhout op verschillende manieren terug komen.
1. Het verwerken in de snake. Soms met 1 blokje vooraan.
Dit lijkt mij oncontroleerbaar en vooral t eerste blokje gaat niks doen?

2. Het toevoegen met het vlees er op leggen.
Deze methode gebruik ik zelf. Handig met het schanier rooster.

3. Het op het rooster leggen met het vlees.
Nu denk ik dat de rook het vlees niet helemaal "inpakt" met name de onderkant.

Wat is nu eigenlijk de beste manier,

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Op de rooster lijkt me niet echt te werken omdat het daar maar 100° is. Het rookhout moet echt wel tegen of kort tegen de hotspot liggen om te beginnen smeulen.

Ik heb een kamado en dus nog nooit met een snake op een ander type gewerkt. Vaak zie ik dat ze dan chips gebruiken ipv chunks.

Maar je gaat hier zeker het juiste antwoord krijgen.

Bij mij gaan ze OP de snake zodra het vlees erop gaat maar ook ligt er al tussen de snake.
Ik kan me niet voorstellen dat het iets doet als je het op het rooster legt...

Je vlees rooster Is voor je gerecht, niet voor hout.
Rookhout doet zijn werk als het op of tussen de gloeiende kolen ligt en kan smeulen. Begin, midden of eind van de snake maakt niet uit, met een een kleine kanttekening :

Vlees neemt de rooksmaak op tijdens het garen. Als het eenmaal gaar begint te worden heeft roken niet veel nut meer. In de praktijk betekent dat de eerste half uur tot een uur het meest effectief Is.

Ik gooi rookhout op de gloeiende kolen zodra het vlees erop gaat. Eerder heeft geen nut, er ligt immers nog geen vlees op. De grootte van het blokje hout bepaald uiteraard ook de duur van de rook. Als ik vind dat de rook te snel stopt gooi ik er gewoon nog een blokje bij.

Terug
Bovenaan Onderaan