Beef en Steak

Rookhout toevoegen Bastard

Xplosiv

Stoker
Hallo,

Ik zit er aan te denken een Bastard L an te schaffen. Nu zit ik met een klein ding. Dat rookhout toevoegen.

Ik doe dat het liefste voor t vlees erop gaat. Zo heb je naar mijn idee de controle over waneer het roken begint.

Het idee over hoe ik denk dat ik het zou doen bij de Bastard is.
Zodra ie op temperatuur is het hele spul rooster plateseter etc dr uit. Dan het hout er op. Lijkt mij opzich te doen. Volgens mij is dat 1 ding wat je er in zn geheel uit kan tillen.
Klopt dit? Of is er een betere handigere manier voor?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Waarom zou je wachten tot de Bastard op temperatuur is?
Gewoon aansteken, even zorgen dat het goed brandt. Dan de Kamado inrichten, rookhout erbij en vlees erop.
Dan pakt je vlees gelijk rook en als hij op ‘temperatuur’ is hoef je niks meer te doen.

Ik leg mn rookhout onder de kolen, kan je evt ook proberen of je dat iets vindt😉. Alles inrichten en als je je temp hebt vlees erop en gaan.

Ik laat mij KJ oplopen naar 130°, leg dan bij een reverse sear bv een chunk in een hotspot, dan deflector, rooster en vlees erin. Temperatuur valt dan terug naar een 80° en dan ff regelen zodat ie mooi tussen de 100 en 110° blijft hangen. Begint ook meteen te roken.

Bij langere sessies de eerste chunk in de hotspot en de andere er net buiten.

De Bastard heeft tegenwoordig een D&C systeem.
Je kan dan een half rooster er uit halen en een half deflector omhoog wippen met bbq tang om rook hout toe te voegen .
Maar je kan het geheel er ook uit tillen .

Wat Frits doet doe ik ook. Je kunt ook je chunks onder het houtskool leggen en dan de boel aansteken. Op die manier moet de rook door het vuur en zou het nog wat beter zijn. Of dat daadwerkelijk zo is... Maar het is wel een manier die goed werkt en waar ik een dikke rookring mee krijg.

Op die manier moet de rook door het vuur en zou het nog wat beter zijn
Op zich zou dat juist de rook verminderen, rook is onvolledige verbrande gassen .
Juiste manier om hout kachel te stoken is de Zweedse manier , aanmaak hout boven op .
Vuur begint boven en brand naar beneden, rook die daar bij vrij komt moet door het vuur naar boven en verbrand .
Daardoor minder overlast en aanzienlijk minder rook.

@Xplosiv ik zou toch echt even in een winkel gaan kijken. Want ik krijg het idee dat je dit nog niet hebt gedaan. Zo kun je goed zien hoe het systeem werkt.

Je kunt je rooster inclusief platesetters in een keer er uit tillen door de platesetter houder er uit te tillen. Dan kan je makkelijk het rookhout erbij doen. Zo doe ik het in ieder geval.

Op zich zou dat juist de rook verminderen, rook is onvolledige verbrande gassen .
Juiste manier om hout kachel te stoken is de Zweedse manier , aanmaak hout boven op .
Vuur begint boven en brand naar beneden, rook die daar bij vrij komt moet door het vuur naar boven en verbrand .
Daardoor minder overlast en aanzienlijk minder rook.
Je krijgt zo een schonere rook, de blauwe rook die juist zo fijn is voor je vlees. Dus beter voor het eten.

• Leuk
Waarderingen: Rdj
Terug
Bovenaan Onderaan