Beef en Steak

Rookhout overheersend

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jasper
  • Startdatum Startdatum
J

Jasper

Gast
Dag allen,

Ik ben nog niet zo lang geleden met BBQen maar doe al wel veel ervaring op.
Echter ben ik nog niet tevreden over de resultaten bij het low & slowen icm rookhout.

Een week geleden heb ik 2kg PP gemaakt op de WSM47. Daarbij heb ik twee kleine brokjes appel rookhout (Weber) gebruikt.
Wat ik gelezen heb is dat appel een milde rooksmaak heeft. Echter was mijn PP naar mijn idee een asbak geworden.
De rooksmaak was zeer overheersend en een nare nasmaak. Ik kan rustig zeggen dat het mislukt is.

Nu heb ik gisteren weer eens ribbetjes gemaakt en bewust eens geen rookhout gebruikt. Dit waren de beste ribbetjes die ik heb gemaakt.
Ik vind dat zonder rookhout ook al een duidelijke bbq smaak is ontwikkeld. En als je de foto ziet is er toch wel een soort van smoke ring te zien.
Ik dacht dat je alleen een smoke ring kon krijgen icm rookhout. De ribbetjes heb ik gemaakt met het volgende:
OTP57
Bonfire kokosbriketten
Schema 120/70/45 (min) waarbij 70 ingepakt met folie

Nu ben ik benieuwd naar meer meningen in het algemeen over rookhout.
Zijn er mensen die soms ook geen rookhout gebruiken of bijvoorbeeld heel weinig?
Heeft het soort vlees ook nog effect hoe de rooksmaak zich ontwikkeld/intensiteit?
Hebben verschillende merken kokosbriketten ook een andere "BBQ" smaak? 

http://Dag allen,

Ik ben nog niet zo lang geleden met BBQen maar doe al wel veel ervaring op.
Echter ben ik nog niet tevreden over de resultaten bij het low & slowen icm rookhout.

Een week geleden heb ik 2kg PP gemaakt op de WSM47. Daarbij heb ik twee kleine brokjes appel rookhout (Weber) gebruikt.
Wat ik gelezen heb is dat appel een milde rooksmaak heeft. Echter was mijn PP naar mijn idee een asbak geworden.
De rooksmaak was zeer overheersend en een nare nasmaak. Ik kan rustig zeggen dat het mislukt is.

Nu heb ik gisteren weer eens ribbetjes gemaakt en bewust eens geen rookhout gebruikt. Dit waren de beste ribbetjes die ik heb gemaakt.
Ik vind dat zonder rookhout ook al een duidelijke bbq smaak is ontwikkeld. En als je de foto ziet is er toch wel een soort van smoke ring te zien.
Ik dacht dat je alleen een smoke ring kon krijgen icm rookhout. De ribbetjes heb ik gemaakt met het volgende:
OTP57
Bonfire kokosbriketten
Schema 120/70/45 (min) waarbij 70 ingepakt met folie

Nu ben ik benieuwd naar meer meningen in het algemeen over rookhout.
Zijn er mensen die soms ook geen rookhout gebruiken of bijvoorbeeld heel weinig?
Heeft het soort vlees ook nog effect hoe de rooksmaak zich ontwikkeld/intensiteit?
Hebben verschillende merken kokosbriketten ook een andere "BBQ" smaak? 


[img]http://i1378.photobucket.com/albums/ah119/JasperOleman/IMG_20170106_170457284_zps7b7lqodq.jpg
IMG_20170106_170457284_zps7b7lqodq.jpg


Jasper
 
Ik ben zelf niet er zuinig met hout op dat gebied.. omdat ik mijn rook er best wel door kan knallen.. liever iets te veel hout gebruikt dan zure rook...

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Verschillende vleessoorten kunnen verschillende hoeveelheden rook aan. Rund kan over het algemeen meer hebben dan kip / vis. Hoe sterker de vleessmaak, hoe meer deze kan hebben. Ligt uiteraard ook aan je eigen smaak.
Zie rook dan ook hetzelfde als verschillende kruiden. Sommige dinge kunne veel peper aan, sommige weinig en soms wil je geen peper toevoegen.
Zoals richard ook aangeeft; zorg dat de rook ook weg kan; bovenste opening (verder) open.
De brandstof keuze kan ook een smaak afgeven (bij kokosbriketten valt dit volgens mij erg mee en is het vrij neutraal, maar geen ervaring mee. Ik gebruik hoofdzakelijk houtskool). Sommige brandstoffen zijn erg neutraal, anderen geven een smaakje af.
Nog belangrijker: je eigen smaak. Iets wat de een lekker vindt vind de ander niet lekker. Probeer het eens met minder rookhout of helemaal zonder. Op die manier krijg je ook je eigen smaak inzichtelijker. (Zoals je ook al gedaan het bij de ribbels)
Ondanks de naam, wordt een rookring niet alleen veroorzaakt door de rook. Je kunt een prima rookring krijgen zonder rookhout toe te voegen. Het is een chemische reactie tussen het vlees en de omgeving (enkele stoffen in de dome van de ontbranding van de brandstof) die het vlees roze kleurt. (Even geen tijd om de exacte details hiervan op te zoeken, maar als je wilt zoek ik die er later even bij)

Edit: owja, in sommige rubs zit ook gerookt zout, of gerookt paprikapoeder. Of in de bbq saus zit al rookaroma of iets dergelijks. Ook dat kan een verschil maken qua smaakbeleving, telt allemaal mee ;)
 
Jasper, rooksmaak is voor mij de toevoeging die het juist zo lekker maken, maar smaken verschillen.

Twee blokjes is echt niet teveel, gebruik ik zelf namelijk ook ;), maar ga de volgende keer voor 1 blokje.

Een rookring kan je heel makkelijk creeren zonder rookhout door colorozo aan je rub toe te voegen.

In principe zijn kokos briketten geurloos en zullen weinig smaak afgeven
 
Laatst had ik ook MOINK balls gemaakt met het zelfde probleem. Wel brandde bij mij de WSM al een uur of 10 toen. Ik heb ook die houtjes van Weber (appel).

Ik weet niet of jij in je kolen hebt moeten roeren/porren om alles weer een beetje op temperatuur te krijgen? Dit heb ik wel gedaan. De bijna weg gebrande houtjes gaan weer opnieuw de hete kolen in en stinken naar mijn idee verschrikkelijk. (op dat moment niet geroken) Op mijn gewone keteltje heb ik dit ook wel eens geroken, maar dan haal ik snel de verbrande blokjes eraf en is de vieze rookgeur weg. Zelf verwacht ik dat dit voor mij het probleem is geweest. Mijn MOINKS zagen er niet lekker uit en smaakte ook naar asbak. (zagen er ook uit alsof ze uit een asbak kwamen  :()

PS Ik heb nog maar net een WSM dus, geen ervaring voor de rest.

Ik lees mee!
 
Allen bedankt voor de info en ervaringen!

richard0501 zei:
belangrijk vind ik bij gebruik van rook hout dat je de lucht voldoende ververst, anders krijg je inderdaad snel een teersmaak.

Tom zei:
Ik ben zelf niet er zuinig met hout op dat gebied.. omdat ik mijn rook er best wel door kan knallen.. liever iets te veel hout gebruikt dan zure rook...

Wat bedoelen jullie hier precies mee? Ik heb de luchtschuif op de dome altijd volledig open. De temperatuur regel ik met de drie schuiven onderin.
Als ik de temp op 110-115 regel staan deze drie schuiven wel bijna volledig dicht.

Peter v zei:
Laatst had ik ook MOINK balls gemaakt met het zelfde probleem. Wel brandde bij mij de WSM al een uur of 10 toen. Ik heb ook die houtjes van Weber (appel).

Ik weet niet of jij in je kolen hebt moeten roeren/porren om alles weer een beetje op temperatuur te krijgen? Dit heb ik wel gedaan. De bijna weg gebrande houtjes gaan weer opnieuw de hete kolen in en stinken naar mijn idee verschrikkelijk. (op dat moment niet geroken) Op mijn gewone keteltje heb ik dit ook wel eens geroken, maar dan haal ik snel de verbrande blokjes eraf en is de vieze rookgeur weg. Zelf verwacht ik dat dit voor mij het probleem is geweest. Mijn MOINKS zagen er niet lekker uit en smaakte ook naar asbak. (zagen er ook uit alsof ze uit een asbak kwamen  :()

PS Ik heb nog maar net een WSM dus, geen ervaring voor de rest.

Ik lees mee!

Nu je het zegt, mijn eerste keer MOINKS waren ook mislukt door teveel rooksmaak.
Ik heb de kolen niet hoeven te porren om de temp omhoog te krijgen. Het rookhout verwijder ik niet als het verbrand is. Ik zal eens opletten of ik ook een vieze lucht aan de verbrande blokken kan ontdekken. 
 
@peter
Als je het vuur flink pookt als je gerecht op het rooster ligt, dan loop je de kans as op je gerecht te krijgen.
Dan eet je dus letterlijk as(bak)

@jasper, is dit bij jou misschien ook de oorzaak?
 
Peter v zei:
Laatst had ik ook MOINK balls gemaakt met het zelfde probleem. Wel brandde bij mij de WSM al een uur of 10 toen. Ik heb ook die houtjes van Weber (appel).

Ik weet niet of jij in je kolen hebt moeten roeren/porren om alles weer een beetje op temperatuur te krijgen? Dit heb ik wel gedaan. De bijna weg gebrande houtjes gaan weer opnieuw de hete kolen in en stinken naar mijn idee verschrikkelijk. (op dat moment niet geroken) Op mijn gewone keteltje heb ik dit ook wel eens geroken, maar dan haal ik snel de verbrande blokjes eraf en is de vieze rookgeur weg. Zelf verwacht ik dat dit voor mij het probleem is geweest. Mijn MOINKS zagen er niet lekker uit en smaakte ook naar asbak. (zagen er ook uit alsof ze uit een asbak kwamen  :()

PS Ik heb nog maar net een WSM dus, geen ervaring voor de rest.

Ik lees mee!


Peter v, gehakt neemt door zijn open structuur veel sneller rook op dan bijvoorbeeld ribs of ander compact vlees. Wat voor brandstof gebruik je? Sommige briketten geven nl ook een nare geur/smaak. Kokosbriketten zijn heel neutraal.
 
Dominique zei:
Peter v zei:
Laatst had ik ook MOINK balls gemaakt met het zelfde probleem. Wel brandde bij mij de WSM al een uur of 10 toen. Ik heb ook die houtjes van Weber (appel).

Ik weet niet of jij in je kolen hebt moeten roeren/porren om alles weer een beetje op temperatuur te krijgen? Dit heb ik wel gedaan. De bijna weg gebrande houtjes gaan weer opnieuw de hete kolen in en stinken naar mijn idee verschrikkelijk. (op dat moment niet geroken) Op mijn gewone keteltje heb ik dit ook wel eens geroken, maar dan haal ik snel de verbrande blokjes eraf en is de vieze rookgeur weg. Zelf verwacht ik dat dit voor mij het probleem is geweest. Mijn MOINKS zagen er niet lekker uit en smaakte ook naar asbak. (zagen er ook uit alsof ze uit een asbak kwamen  :()

PS Ik heb nog maar net een WSM dus, geen ervaring voor de rest.

Ik lees mee!


Peter v, gehakt neemt door zijn open structuur veel sneller rook op dan bijvoorbeeld ribs of ander compact vlees. Wat voor brandstof gebruik je? Sommige briketten geven nl ook een nare geur/smaak. Kokosbriketten zijn heel neutraal.

Ik heb als het goed is goede briketten, Terlanco Cocos briketten. Deze komen toch aardig uit de briketten test als ik het zo zag. Of zijn hier de meningen over verdeeld?

@Ridevi71
Ik zal dit nooit meer doen met vlees in de smoker. Ook bedankt voor deze tip.
 
Als ik het zo lees zijn het inderdaad niet je briketten.
 
Ik heb ook al een paar keer een gerecht weggegooid vanwege een vieze smaak. Ik denk dat dat ook kwam door rookhout wat opnieuw aangestoken werd. Ik had toen wat halfverbrande stukjes eikenhout in het vuur liggen.
Ik heb nu mijn rookhout kleiner gekloofd tot 1 ? 2cm, vingerdikte zeg maar. Dan branden ze geheel op.
Ook overweeg ik een rookboxje, dan weet je zeker dat er geen rookhout achter blijft.
 
9de4435dad39d94a5089d47d699d9134.jpg


Van de week net weer aan het koud roken geweest

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

 
Zappa zei:
Ik heb ook al een paar keer een gerecht weggegooid vanwege een vieze smaak. Ik denk dat dat ook kwam door rookhout wat opnieuw aangestoken werd. Ik had toen wat halfverbrande stukjes eikenhout in het vuur liggen.
Ik heb nu mijn rookhout kleiner gekloofd tot 1 ? 2cm, vingerdikte zeg maar. Dan branden ze geheel op.
Ook overweeg ik een rookboxje, dan weet je zeker dat er geen rookhout achter blijft.

Misschien kunnen we eens snippers proberen ipv blokjes.

Ik heb net ook even voor de test nog eens een paar balletjes gemaakt. Voor het zicht gaat nu alles goed en zien ze er frisser uit als vorige keer.
 
Blokjes hout geven langer en rustiger rook af dan snippers. Op een wsm knijp ik de luchtgaatjes bovenin juist tot heel klein. Je wil niet dat het rookhout verbrand maar rustig smeult en rookt. Ik vermoed dat roetdeeltjes in de rook na het opschudden de geur en smaak hebben benadeeld. Die ribjes zien er alvast heel lekker uit. Zal best lukken!
Succes!
 
Heb je de kolen wel goed laten uitdampen voordat je er iets oplegt? Het lijkt mij namelijk sterk dat het aan het rookhout ligt. Ik gebruik ook kokos briketten, als ik er een paar aan heb dan gooi ik die op de koude kolen maar dan laat ik het eerst nog even 10 min ofzo gewoon branden zonder er vlees op te leggen.
Vaak komt er in het begin ook wat meer blauwe/zwartere rook af dan als je er rookhout op doet.

Ik gooi er halve planken op om te roken en nog denk ik soms dat het meer had kunnen zijn.
 
Ik maak altijd "Rookpakketjes" van gewelde houtsnippers in alumillillillummfolie, werkt eigenlijk altijd prima.
 
Misschien kan de oorzaak gezocht worden bij de kolen/briketten? Natte/vochtige kolen geven rook en smaak af die absoluut niet smakelijk is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Buiten de al genoemde zaken is volgens mij het proeven van de rooksmaak ook gewenning. Toen ik begon met bbq?n met rookhout vond ik de rook smaak veel sterker als dat ik dat nu vind. Tenminste dat is mijn ervaring / gevoel hierbij.
 
Bijzonder dat je PP te sterk van rooksmaak was, zeker omdat de 'zware' rooksmaak aan de buitenkant zit en je deze na het pullen met het vrij neutrale binnenste vlees mixed. Hierdoor zwak je de rooksmaak toch behoorlijk af en zou je een mooie subtiele rooksmaak moeten overhouden.
Mijn eigen ervaring zegt dat het extreem moeilijk zo niet onmogelijk is om PP een te sterke rooksmaak door het het rookhout te geven, mits je de grote stukken vlees dus hele procureurs of Boston Butts gebruikt. Met kleinere/dunnere stukken zou het wel goed mogelijk zijn om te sterke rooksmaak te krijgen, omdat de verhouding oppervlakte buitenkant/binnenkant dan heel anders kan liggen.

Met je kokosbriketten is niets mis en die gebruik ik zelf ook regelmatig.
Maar verder geen injecties, rubs of saus met gerookte ingredi?nten gebruikt o.i.d. die mogelijk de oorzaak van de sterke rooksmaak kunnen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan