Beef en Steak

Rookgeur

Bart Steegmans

Sprokkelaar
Gisteren via de reverse sear methode een cote a l'os op de bbq gemaakt. Lekker met wat eiken rookhout. Om het vleesje te versnijden en te serveren had ik hem op een houten snijplank gelegd. Nu krijg ik die geur van dat rookhout echter niet meer uit mijn snijplank. Iemand een idee om dat op te lossen ?

Wat heb je al geprobeerd om de plank schoon te krijgen?
En had je hem goed in de olie staan voordat je er iets op ging serveren?

Ik maak mijn snijplank altijd schoon met een beetje warm water. Als hij erg vies is doe ik een paar drupjes afwasmiddel er op en goed boenen met de afwasborstel. Daarna als hij droog is weer even in de olie. Nooit gehad dat er geurtjes aan zaten die er niet meer af gingen.

Mij lijkt dat dat vanzelf vervliegt hoor.
De schoonmaak wel belangrijk inderdaad, maar geur verdwijnt altijd met tijd.

Wat heb je al geprobeerd om de plank schoon te krijgen?
En had je hem goed in de olie staan voordat je er iets op ging serveren?

Ik maak mijn snijplank altijd schoon met een beetje warm water. Als hij erg vies is doe ik een paar drupjes afwasmiddel er op en goed boenen met de afwasborstel. Daarna als hij droog is weer even in de olie. Nooit gehad dat er geurtjes aan zaten die er niet meer af gingen.
Afwassen met warm/heet water en afwasmiddel en goed schrobben met een afwasborstel. Lang laten weken in water met afwasmiddel. Tot nu toe geen resultaat. Olie gebruik ik eigenlijk nooit op een houten plank.

Gewoon een nieuwe snijplank kopen en deze gebruiken voor vlees met rookhout 😜

Als je je plank niet in de olie hebt staan vind ik het niet gek dat er geurtjes in trekken die je er niet uit krijgt.
Met olie zorg je er voor dat de open structuur van het hout als het ware dicht gesmeerd wordt, hierdoor trekken vleessappen etc niet in je plank omdat die al verzadigd is.

Terug
Bovenaan Onderaan