BasBQ
Beef en Steak

Roest op het BGE gietijzeren rooster

 

TheJoster

Stoker
Berichten
416
Is het normaal dat de BGE rooster gaat roesten zelfs als deze in de BGE zit en onder een afdak?

Zo ja, wat voor tips hebben jullie om deze netjes te maken en op te slaan (om nou de plancha en rooster binnen te leggen vind ik ook weer niks)

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 

Dit kan ook prima op de BBQ. Zelf gebruik ik Crisco.
Dank maar wil ook wel graag begrijpen of de roosters van de BGE binnen vier maanden "mogen" roesten.. Vind het nogal vlot voor een prijzig merk..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Gietijzer, heeft de neiging om snel te gaan roesten. Dit komt doordat het erg poreus is. Daarom zijn sommige roosters geëmailleerd dit voorkomt dat.
Anders moet je ervoor zorgen dat het altijd ingevet is.

nu weet ik niet of het big green egg rooster geëmailleerd is of niet.
 
Dank maar wil ook wel graag begrijpen of de roosters van de BGE binnen vier maanden "mogen" roesten.. Vind het nogal vlot voor een prijzig merk..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

Ik denk (maar mensen moeten mij verbeteren als ik het verkeerd heb) dat het ook kan liggen aan het onderhoud. Maak je het schoon? Zo ja, hoe doe je dat? Gaat er af en toe nog een olie of Crisco overheen? Wat ik meen is dat je gietijzer wel goed moet bijhouden anders zal het inderdaad roesten.
 
Ik doe er alleen een staalborstel over heen en brand hem schoon.
Ik heb een plancha en een rooster van gietijzer en alleen het rooster roest.
Doordat ook regelmatig vis enzo bbq is het gietijzeren rooster niet altijd van de partij maar ben erg verbaasd dat deze zo snel roest heeft..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Ik zou me eerder zorgen maken wanneer onbehandeld gietijzer niet roest! Zoals al eerder opgemerkt moet je gietijzer bijhouden.
 
Onbeschermd gietijzer roest..... dus duur BGE gietijzer ook ;)

Bescherming aanbrengen en onderhouden is de truc... alle vettigheid erop laten zitten en pas borstelen als er weer vlees op mag of borstelen zoals je nu doet en een laagje zonnebloem olie of crisco erop dan blijft ‘ie mooi zwart.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen roest wil moet je een RVS rooster nemen. Gietijzer roest, en nog snel ook.
Een kamado is niet bepaald de droogste plek, zeker niet na het afkoelen, dan heb je veel condens.

Het kan helpen om je kamado de volgende dag even open te zetten, maar regelmatig je rooster insmeren is waarschijnlijk de veel betere weg.

En je rooster en plancha binnen bewaren is zo slecht toch niet. Onze skillet en plancha liggen ook binnen, die gebruiken we niet altijd en dan wil ik ze ook schoon houden. Wel zo hygiënisch.
 
Zelf ga ik met mijn gietijzeren rooster met de staalborstel erover, daarna met water zuiver maken, en heel goed afspoelen. Dan droog ik hem met keukenpapier en smeer ik hem in met arachide olie.
Niet de leukste werkjes bij het BBQ’en
 
Al dat schoonmaken van een rooster dat je bij gebruik bloedheet stookt is in feite ook helemaal niet nodig...... niet zo dat de resten van de vorige sessie er nog dik aanplakken natuurlijk maar de hitte en een borstel erover is eigenlijk wel voldoende. Er is geen bacterie die het volhoud met dergelijke temperaturen dus daar hoef je niet benauwd voor te zijn. Visueel is blinkend RVS misschien wel aantrekkelijker.....nog een rede om voor zwart gietijzer te kiezen :ROFLMAO:
 
Maar zoals ik het begrepen heb zou er wel een verschil zijn tussen bakken op rvs of gietijzeren rooster.
 
RVS is slecht warmtegeleidend, gietijzer juist heel goed. Daarom geeft gietijzer van die mooie grillstrepen, maar wordt het ook gelijkmatig heet, wat bij een plancha of skillet gewoon heel fijn werkt.

Wij hebben hier een Le Creuset grillplaat, een zogenaamde double burner, en die leggen we over twee ringen van de inductieplaat. Rustig laten opwarmen en je hebt één groot gelijkmatig verwarmd oppervlak, dat is zo fijn van gietijzer.

@EasywoodsQ schoonbranden steriliseert uitstekend, maar als ik het rooster buiten op het karretje laat liggen zit er soms vogelpoep op of hebben de muizen eroverheen gelopen, die hebben we hier veel. Ik vind toch niet zo hygiënisch, dan heb ik dat liever binnen liggen. Alle tangen, plankjes en grillmandjes loggen ook binnen in een grote kunststof box.

Maar een rooster heb ik nog nooit schoongemaakt, branden en borstelen is all you need(y)
 
Maar zoals ik het begrepen heb zou er wel een verschil zijn tussen bakken op rvs of gietijzeren rooster.

Dat zeker..... gietijzer houdt de warmte veel beter vast en geeft het veel gelijkmatiger af in ruil voor alle extra zorg ;)

Die extra zorg hoeft ook niet zo overdreven naar mijn idee, hier draaien de skillets ook gewoon mee in de keuken als koekenpan, gaan er gewoon tomaten in en een scheut citroensap als dat zo uitkomt. Wordt er gewerkt met ijzeren spatels en worden ze afgewassen met een scheutje afwasmiddel. Wel ff drogen op het gas en een druppel olie erdoor..... dat is extra genoeg naar mijn idee :D
 
@EasywoodsQ schoonbranden steriliseert uitstekend, maar als ik het rooster buiten op het karretje laat liggen zit er soms vogelpoep op of hebben de muizen eroverheen gelopen, die hebben we hier veel. Ik vind toch niet zo hygiënisch, dan heb ik dat liever binnen liggen. Alle tangen, plankjes en grillmandjes loggen ook binnen in een grote kunststof box.

Maar een rooster heb ik nog nooit schoongemaakt, branden en borstelen is all you need(y)

Hahaha, ja, poep en pies op het rooster zou misschien zelfs ook nog veilig zijn na verhitten maar het idee is natuurlijk niet zo fijn ;) Muizen verspreiden nog al wat ziektes dus daar zou ik inderdaad geen enkel risico mee nemen!
 
Al dat schoonmaken van een rooster dat je bij gebruik bloedheet stookt is in feite ook helemaal niet nodig...... niet zo dat de resten van de vorige sessie er nog dik aanplakken natuurlijk maar de hitte en een borstel erover is eigenlijk wel voldoende. Er is geen bacterie die het volhoud met dergelijke temperaturen dus daar hoef je niet benauwd voor te zijn. Visueel is blinkend RVS misschien wel aantrekkelijker.....nog een rede om voor zwart gietijzer te kiezen
Ja maar dat werk niet voor roest.. Dus dat moet er af..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Ja maar dat werk niet voor roest.. Dus dat moet er af..

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

Bloedheet stoken en een borstel werkt juist perfect om roest te verwijderen...... makkelijker nog dan met chemicaliën zoals in het eerdere filmpje..... kijk deze eerst maar eens, vanaf 9.00 min is de droge methode.... :D


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan