BasBQ
Beef en Steak

Roest op GBS rooster

 
 

Snerthond

Vuurmaker
Berichten
79
Net zoals velen heb ik ook roest op het GBS rooster na een paar maanden. Voordat ik weber aan ga schrijven, ben ik nu aan het proberen het rooster in te branden, zoals ook bij gietijzer. Geen idee of het gaat lukken, maar om een nieuw rooster te laten komen om dan weer een flinke hap chroom te nuttigen heb ik weinig trek in moet ik eerlijk bekennen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Ik heb het na 3 roosters opgegeven en een Gietijzeren gehaald. Gaat langer mee en werkt nog lekkerder ook nog. Is wel ff een investering tov de gratis garantie roosters, maar toch.  Is ondertussen wel verleden tijd, maar de gietijzeren roosters leven nog steeds bij de nieuwe eigenaar  :D
 
Het ziet er zo bij kunstlicht goed uit nu. Heb de temperatuur tot zo'n 320 graden in de dome gekregen, en heb ieder half uur het rooster royaal ingesmeerd met zonnebloemolie. Het rooster heeft een mooie egale bruine kleur. Morgen volgen foto's.

Nu is het afwachten hoe het rooster zich de komende tijd gaat houden. In ieder geval ga ik het niet meer schoon maken met water en een reinigingsmiddel, maar alleen nog maar schoon borstelen bij aanvang van een nieuwe sessie, zoals bij een gietijzeren rooster.
 
Ik heb mijn rooster bij het allereerste begin afgespoeld met heet water en daarna op mijn OTP gedaan en die opgestookt. Maakt niks uit. Het rooster is nu na 4 maanden ook aan het roesten. Heb het idee dat die GBS roosters de "hoge" temperatuur niet fijn vinden.
 
Ik heb hier nu een rvs-rooster op mijn Genesis, maar behandel deze na elke sessie (net als eerst in mijn oude bbq  mijn gietijzeren rooster) met lijnzaadolie.
Hier komt nu ook gewoon een soort van anti-aanbak-beschermlaag op. Misschien werkt dit voor jullie roosters  ook ?
 
Maakt het veel uit welke olie je gebruikt? Heb het nu gedaan met zonnebloemolie. Anders even wat lijnzaadolie halen. Wat gebruiken de mensen met een gietijzeren rooster eigenlijk?
 
Snerthond zei:
Maakt het veel uit welke olie je gebruikt? Heb het nu gedaan met zonnebloemolie. Anders even wat lijnzaadolie halen. Wat gebruiken de mensen met een gietijzeren rooster eigenlijk?

Je kunt Crisco gebruiken, maar ik gebruik eigenlijk altijd cocosvet. Dit hebben de meeste supers wel in huis.

Ik ga dan als volgt te werk.

Gietijzeren rooster afwassen met heet water en eventueel afwasmiddel. Afspoelen en goed afdrogen.
Daarna het rooster in een op 150 graden voorverwarmde oven 3 kwartier drogen, na een half uur ff omdraaien.
Met ovenwanten of lashandschoenen uit de oven halen en insmeren met het cocosvet. Overtollig vet met keukenpapier verwijderen en nog een keer insmeren.
Dan voor een uur in de oven op 150 graden, oven uitzetten en in de oven af laten koelen.........
 
Ok, 150 graden met kokosvet. Dat is niet zo heet, ik ging er van uit dat het zaak was de boel zo heet mogelijk op te stoken. Ook interessant.
 
652314b44931fca5bf23003da853825e_zps963fca6d.jpg

3 kg in 2 starters voor lang veel hitte.

986ccdac0eb7c64b916bc024ebb2f05a_zps3e694310.jpg

De 2kg starter van weber is sneller warm dan de 1kg starter van kwantum.

f77003f40bbe44c3dc76fc835be165c1_zpsc31887a1.jpg

De temperatuur begon direct erg hoog.

190f4da5205d779e7baf3c07dbb7618f_zps78ef0151.jpg

Om op zo'n 320 graden te pieken.

f2117fbdcff7a4ff7bf9b80f74e144ef_zps823fb6bc.jpg

Na 3,5 uur nog steeds een 160 graden.

9defc5f1b4c83fafa2584c64264e2529_zpse918e0d3.jpg

Bij kunstlicht ziet het er goed uit.

20851accf7a55218e6d2bffdc4ed3fb5_zpsf2b16c9b.jpg

En een close-up bij daglicht.

Ik denk dat ik sowieso iets te enthousiast ben geweest met smeren, er zit best een laagje op het rooster nu. Dat beschermd natuurlijk wel, al moet het er voor gebruik van de weber de volgende keer wel vanaf.

Ik ga vanaf nu na iedere sessie even smeren met arachide-olie, en dan over een poosje maar eens evalueren hoe dit werkt.
 
Ook hier roest op mijn OTP rooster, bij de klepjes waar de kolen meestal onder liggen roest aanwezig. In het midden heb ik er "nog" geen last van. Ik borstel na en voor iedere keer met een staalborstel mijn rooster schoon, verder niet.

Met een gietijzeren rooster is het toch ook gewoon borstelen en klaar is Tim? (Nadat ie ingebakken is natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan