Beef en Steak

Ribs met de kids

Ragnarok

Vuurmaker
De oudste dochter had zin in ribbetjes dus aan de slag met de Traeger. 2 soorten dry rubs gemaakt: een zoete op basis van bruine suiker en 1 rub op basis van koffie en kaneel, als experimentje. Waar ik het recept vandaan heb weet ik niet meer maar indien interesse zal ik het proberen opduiken.

We gingen voor een 3-2-1 en kersenpellets (130°C), maar wel de duur licht aangepast
- 2u15
- 1u30 (inpakken met basterdsuiker, appelsiensap en appelazijn)
- 30min

Ik vond de koffiesoort meer dan lekker qua kruiding, perfect combo met varkensvlees. De andere was qua smaak iets te weinig aanwezig.

Wel 1 opmerking: het inpakken zal teruggeschroefd worden naar 1 u want ik heb liefst toch een beetje ´bite´, en deze waren compleet fall of bone. De bark heeft wel mooi stand gehouden.
ca89f50069aed5879e877d128c84102d.jpg
7cd992347effd39824640ea766e4140a.jpg
967135a39b5daefff1c5cfdf2dc031fc.jpg
15a61c83b24072f282b8762701ca8f23.jpg
ea0037c6100e8e31a907df5ac6c0bdaf.jpg
b8a7c355d46e343609b368c799ea222f.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk

Zo`n Traeger is ook wel ideaal voor "het ribben gebeuren" !
Wat een straf zo`n vader en zijn bbq 😆

Die ribben zien er lekker uit.
Over diegene met de koffierub heb ik een vraagje.
Krijg je met deze bereiding ook de cafeïne in het vlees of niet?
Ik ben daar redelijk gevoelig voor
Als ik cafeïne consumeert in de namiddag kan is de nacht erna bijna niet slapen .

Als ik cafeïne consumeert in de namiddag kan is de nacht erna bijna niet slapen .
Goede vraag!! Ben benieuwd naar de antwoorden.

Kijk eens! Die zien er goed uit! Het bord is ook perfect aangekleed. Groente ligt er maar voor de foto hehehe

Poh, goeie vraag.

Ik ben ook nieuwsgierig en heb even overlegd met ChatGPT.

Mijn vraag was, Hoe ontstaat cafeïne in koffie?

Dit was het antwoord;

Cafeïne in koffie ontstaat van nature in de koffieplant. Het is een stof die de plant aanmaakt als een soort natuurlijke bescherming tegen insecten en andere bedreigingen. Cafeïne werkt als een natuurlijk pesticide; het is giftig voor veel insecten die zich voeden met de bladeren en bessen van de koffieplant. Daarnaast helpt het de plant ook om beter te groeien door de omgeving rondom de zaden enigszins te beïnvloeden, zoals het remmen van de groei van andere planten in de buurt.

De hoeveelheid cafeïne in koffiebonen kan variëren, afhankelijk van de soort koffieplant. De twee meest bekende soorten koffieplanten zijn Coffea Arabica (Arabica) en Coffea Canephora (Robusta). Over het algemeen bevat Robusta meer cafeïne dan Arabica. Deze variatie beïnvloedt de cafeïnegehaltes in de koffie die we drinken.

Tijdens het branden van de koffiebonen blijft de cafeïne grotendeels intact omdat het een vrij stabiele stof is. Hierdoor blijft de cafeïne aanwezig in de koffie nadat de bonen zijn gemalen en gezet.
—————————

Hieruit concludeer ik dus dat er dan ook cafeïne op je product komt.

Laatst bewerkt:
@Zzzjon : kijk gelijk de research mode in (y) . Dit vermoedde ik al. Zou dus voor de zekerheid voor de cafeïne vrije rub gaan @Ghost .
Zou jammer zijn als je met ogen als schotels stuiterend door het huis gaat na een avond onbeperkt spareribs.........

De vraag is natuurlijk wel hoeveel koffie er in de rub zit en hoeveel rub er uiteindelijk op je ribs beland.
Aangezien koffie een vrij sterke smaak heeft verwacht ik dat dat erg mee zal vallen.

Toffe research 🙂
Misschien moet ik het toch maar eens aan den lijve testen.

Kan wel eens gebeuren nu.
Zit thuis van men werk met een schouder pees ontsteking.
Lig sowieso wakker snachts🙂 na infiltratie.
Sorry voor de off topic.

Terug
Bovenaan Onderaan