BasBQ
Beef en Steak

ribs, blijft lekker

 
 
 
 

mcjas

Stoker
Berichten
302
Omdat ik de KJ net heb moet ik nog veel oefenen (heel vervelend  B-) :D ), dus gisteren waren de ribben aan de beurt.
De slager had alleen de babybacks, en in 2 stukken gezaagd dus die maar meegenomen. Wij zijn grote fan van de Singapore marinade van bluesmoke bbq  (http://www.bluesmoke-bbq.nl/058_singapore_spareribs/singapore_marinade.php) dus deze weer gebruikt.

wlt0Qpjl.jpg

Nachtje in de marinade gestaan

fnZBRwWl.jpg

Start smoking

hag0lcNl.jpg

Na 2 uur tijd om in te pakken

cQMhXVBl.jpg

Weer terug op de KJ

dfOP4ezl.jpg

Uiteindelijke resultaat, na een half uurtje met glaze.

Al met al een goede run, al was mijn rookhout wel snel op (had alleen nog kersen snippers in huis)
Vraag die nu bij me is op gekomen: Hoe doen jullie het als je merkt dat er meer rookhout onder de platesetters erbij wil hebben?
Rooster lag vol, en beide platesetters in gebruik dus je kan ook niet zien hoever je rookhout is, of even een stuk extra erbij doen.
 
Ziet er lekker uit
 
Ziet er goed uit! Had ik zeker gelust.
En om op je vragen te antwoorden:
1. Geen snippers maar chunks gebruiken. Die gaan even wat langer mee.
2. Indien nodig meer blokjes gereed leggen, hele set (roosters en plate setter) in zijn geheel omhoog tillen, op de rand van de kamado zetten en met ??n hand vasthouden. Vervolgens met de andere hand blokjes toevoegen en setje weer terugplaatsen en deksel dicht. Moet in 5 tot 10 seconden lukken!

Succes!
Paul
 
Ik gebruik altijd chunks. Die gaan lekker lang mee. Je zou bij de KJ2 een handje snipper in je asla kunnen doen. Als het vuur aan is wil dat (bij mijn BGE) vaak onder in de vuurbox gaan zitten. En op die manier straalt de hitte van het vuur tegen de snippers en maakt dat ze rook gaan geven. Heb dit ooit eens in een filmpje gezien. Maar beter gebruik je in de kamado Chucks. Die kun je dan eventueel na de sessie er uit vissen. Zodat je bij een volgende run de kolen kunt hergebruiken zonder rooksmaak.
De ribs zien er iig goed uit. Had graag aangeschoven
 
Ziet er heerlijk uit

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 
Paul_V zei:
Ziet er goed uit! Had ik zeker gelust.
En om op je vragen te antwoorden:
1. Geen snippers maar chunks gebruiken. Die gaan even wat langer mee.
2. Indien nodig meer blokjes gereed leggen, hele set (roosters en plate setter) in zijn geheel omhoog tillen, op de rand van de kamado zetten en met ??n hand vasthouden. Vervolgens met de andere hand blokjes toevoegen en setje weer terugplaatsen en deksel dicht. Moet in 5 tot 10 seconden lukken!

Succes!
Paul

Ik vindt het zelf altijd vrij lastig om het hele pakket er in een keer uit te nemen. Ik kom met mijn handschoenen namelijk niet tussen de kamado en de beugels om het geheel in een keer op te kunnen tillen.
En ben je niet bang dat het hete ijzer de glassfiber gasket beschadigd?
 
Je bent low&slow bezig, dus als het goed is steek je je houtskool op 1 plek aan. Je kunt dan als je de platesetter er in gaat doen een chunck op het vuur leggen en andere chunks op het houtskool naar het vuur.
Als het vuur zich langzaam uitbreidt komt het dat andere hout tegen en heb je weer rook.
Met snippers kun je die als laag tussen je houtskool leggen. Ook dan gaan ze pas roken als het vuur er bijkomt.
 
Mooie ribs, zien er smakelijk uit.
Ik geloof graag dat die marinade lekker is, en zo veel ingredienten zitten er niet in, Less is more  ;)
Olijfolie gebruiken in de Aziatische keuken als op het fotootje van BS is natuurlijk vloeken in de kerk :(
Daar gebruik je een neutrale olie voor zoals Arachide, Soja of desnoods Zonnebloem
je zou als variatie een keer die 2 el olie geheel of gedeeltelijk kunnen vervangen voor sesamolie. :D
 
Zien er super lekker uit. Die glaze helpt daar echt aan mee. Lekker zeg
 
Tom# zei:
En ben je niet bang dat het hete ijzer de glassfiber gasket beschadigd?

Nee, geen last van gehad.
 
Paul_V zei:
Ziet er goed uit! Had ik zeker gelust.
En om op je vragen te antwoorden:
1. Geen snippers maar chunks gebruiken. Die gaan even wat langer mee.
2. Indien nodig meer blokjes gereed leggen, hele set (roosters en plate setter) in zijn geheel omhoog tillen, op de rand van de kamado zetten en met ??n hand vasthouden. Vervolgens met de andere hand blokjes toevoegen en setje weer terugplaatsen en deksel dicht. Moet in 5 tot 10 seconden lukken!

Succes!
Paul
Dat ga ik een keer proberen, lijkt me een lastig klusje met je vuurvaste handschoenen, dus eerst meer eens een keer oefenen zonder vuur in de Q. Thanks voor de tip

noskos zei:
Je bent low&slow bezig, dus als het goed is steek je je houtskool op 1 plek aan. Je kunt dan als je de platesetter er in gaat doen een chunck op het vuur leggen en andere chunks op het houtskool naar het vuur.
Als het vuur zich langzaam uitbreidt komt het dat andere hout tegen en heb je weer rook.
Met snippers kun je die als laag tussen je houtskool leggen. Ook dan gaan ze pas roken als het vuur er bijkomt.

Snippers had ik nog liggen, en heb net wat chunks besteld, dus daar ga ik de volgende keer mee aan de slag, lijkt mij ook logischer om mee te werken.

Ewald zei:
Mooie ribs, zien er smakelijk uit.
Ik geloof graag dat die marinade lekker is, en zo veel ingredienten zitten er niet in, Less is more  ;)
Olijfolie gebruiken in de Aziatische keuken als op het fotootje van BS is natuurlijk vloeken in de kerk :(
Daar gebruik je een neutrale olie voor zoals Arachide, Soja of desnoods Zonnebloem
je zou als variatie een keer die 2 el olie geheel of gedeeltelijk kunnen vervangen voor sesamolie. :D
Lol, ja die olijfolie snapte ik inderdaad ook niet, zelf gewoon zonnebloem gedaan, sesam is ook een leuke optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan