Beef en Steak

ribeye koud roken

Medestrijders! heeft er hier iemand ervaring met het koud roken van een Ribeye?

Ik wil eigenlijk met mijn CSG een rib-eye koud roken zo dat de rook wat dieper het vlees intrekt. Maar moet ik de ribeye dan eerst pekelen, of kan die er zo op? hoe lang zou ik hem ongeveer moeten roken voor een mooie maar niet penetrantie rooksmaak?

Als iemand mij op weg kan helpen dan ben ik een blij mens, scheelt mij weer een "fout" experiment.

Als je hem daarna als ribeye wilt klaarmaken zou ik hem roken zonder te zouten wanneer er niet teveel tijd tussen roken en afbakken zit.
Ga je hem pekelen dan verandert de textuur van de ribeye en krijg je een heel ander soort mondgevoel.
Je zou voor meer rooksmaak ook het zout kunnen roken waarmee je hem kruidt.

Thnx  bert, dan gaat hij deze keer direct de rook in! en rookzout staat op de 2do lijst!

Waarom koud roken als je het vlees daarna gaat grillen. voeg dan hout snippers toe tijdens het grillen. Dan heb je een beter resultaat.

dat zou de beste oplossing zijn maar het afgrillen zal helaas niet op de BBQ gebeuren.... en om toch de lekkere rooksmaak te hebben wil ik hem eerst koud roken vandaar.

itsmejc

Tondelzoeker
kun je de koud gerookte ribeye ook invriezen en op een ander tijdstip afbakken? Enig idee wat de effecten op het vlees en de smaak zijn?

Ik weet dat ik ooit in duitsland een koud gerookte Ribeye heb gekocht. (rauw) Dus die zal koud (wellicht gekoeld) gerookt zijn.

kun je de koud gerookte ribeye ook invriezen en op een ander tijdstip afbakken? Enig idee wat de effecten op het vlees en de smaak zijn?
Kan gewoon.
Ik merk zelf geen verschil qua smaak.

Ik wil eigenlijk met mijn CSG een rib-eye koud roken zo dat de rook wat dieper het vlees intrekt. Maar moet ik de ribeye dan eerst pekelen, of kan die er zo op? hoe lang zou ik hem ongeveer moeten roken voor een mooie maar niet penetrantie rooksmaak?

Als ik wil dat de rooksmaak dieper in het vlees trekt, dan pekel ik het eerst vanwege de houdbaarheid (equilibrium cure, in een vacuümzak in de koelkast), daarna ongeveer 10 uur koud roken met hickory/appel pellets, en daarna gaat het minstens nog een weekje in een vacuümzak in de koelkast om de rooksmaak wat te verzachten en beter in te laten trekken. En daarna kan je het lekker grillen, of andere dingen mee doen.

Laatst bewerkt:
Maar je kan hem toch ook eerst 24 uur of langer pekelen en daarna koud roken om als borrelhap er dunne plakjes van te snijden?

dat zou de beste oplossing zijn maar het afgrillen zal helaas niet op de BBQ gebeuren.... en om toch de lekkere rooksmaak te hebben wil ik hem eerst koud roken vandaar.
Heb ik wel eens gedaan. Ongepekeld (wel gezouten) en daarna binnen bereid. Het was lekker, wel een andere smaak natuurlijk dan Bbq (waar ik wel de voorkeur aan geef).
Natuurlijk wel de temperatuur en tijd in de gaten houden zodat het geen bacterie feest wordt.

Ik heb hier ook wel over na gedacht. Maar als je hem toch gaat grillen.. zou ik het koud roken overslaan en voor reverse sear kiezen.
Ik doe dan roken op 90 graden en dan flink houtsoort als hickory of eik.

Terug
Bovenaan Onderaan