Beef en Steak

Ribeye direct op de kamado

• Onderwerp starter Onderwerp starter FJP84
  • Startdatum Startdatum

FJP84

Kooltjesharker
Binnenkort in de avond als de kids op bed liggen het rijk alleen en gepland om een steak sandwich te maken met een mooie gemarineerde ribeye (duimdik) en pico de gallo.

Normaal doe ik reverse sear maar nu wil ik de bereiding wat inkorten dus direct met een dome temperatuur van ±200c

Om te zorgen dat het wel een mooie garing (52c kern) wil ik even weten hoelang ik per kant ongeveer moet grillen met de deksel dicht. Ik heb wat recepten en video's bekeken en daar zie ik vaak in totaal ±4 min per kant. Om de 2 min even kwartslag draaien voor de grillmarks. Dat is langer dan ik dacht.

Uiteraard zal ik de kerntemperatuur in de gaten houden maar een paar handvatten is wel handig

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk

4 min per kant voor een duimdikke steak klinkt wat aan de lange kant. Maar het is van veel factoren afhankelijk.
Als je zeker wilt weten dat je goed zit, zou ik een thermometer gebruiken...

Ik zou ook wat hoger in temperatuur gaan zitten. Al weet je natuurlijk niet hoeveel suiker er in je marinade zit.
Ik zou van een kwartier uitgaan. Waarschijnlijk is hij eerder klaar maar dat is niet zo erg denk ik.

Dank voor de tips. Ik heb er in ieder geval een mooi tool bij om snel de kerntemperatuur te meten.
d3f1aba051dfd8bc38f91021d0824dd3.jpg

Wat Noskos aangeeft, hoger in temperatuur. Ik zou 240 C dome temp aanhouden.
Met beide kanten 3 á 4 min. Zou je een heel stuk op weg moeten zijn.
Mogelijkheid is om na het searen het steakje in te pakken in folie en rustig naar 52 C te laten komen. Mijn voorkeur voor de kerntemsp is 54 C.

Nog een laatste vraag. Kan ik het grillrooster direct op de vuurring leggen dus dichter bij de kolen of beter wat hoger op de houder van de platesetter?

De oldtimers hier doen niet anders, vroegâh had je geen divide & conquer systemen en al die verhogers. Gewoon lekker je rooster op de kolenring leggen en gaan, dat is de juiste manier ;)

Zoals noskos zegt, hoger in temp gaan. Op gietijzer rooster zou ik aan 230° gaan, of RVS aan 270°. 2 min per kant en daarna elke kant nog eens 1 a 1,5 min en dan meten. kan is groot dat je er dan bent.

Pech met het weer nu. Zo maar een afdakje fabriceren....

dat is een hele mooie garing geworden voor een directe methode!

Terug
Bovenaan Onderaan